Reclamebestedingen weer flink gestegen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Per geregistreerde auto komt dat neer op een bedrag van maarliefst 440 euro, terwijl dat vorig jaar dat in dezelfde periode nog ‘maar’ 323 euro was. De bestedingsgroei over alle branches was bijvoorbeeld maar 15 procent, de autobranche geeft dus wel degelijk extra gas.

Televisie doet de grootste graai in de automotive-reclamebudgetten. Vergeleken met de eerste helft van vorig jaar stegen de tv-uitgaven van de autobranche met 73 procent, waardoor dit medium met stip de belangrijkste uitingsvorm voor de autobranche is geworden: bruto werd er voor 58 miljoen euro door de buis gejaagd. De dag- en nieuwsbladen volgen op grote afstand (27 miljoen euro), radio blijft constant op 18 miljoen. Het lijkt er dus op in navolging van thema-advertising, nu ook voor actie-uitingen steeds vaker voor televisie gekozen wordt. En dat ondanks de relatieve traagheid en hoge productiekosten die met dit medium samenhangen.
Geen enorme verschillen tussen de grote merken als het om de bestedingen per eenheid gaat. Zowel Opel als Renault zitten op een goede 400 euro per auto, Peugeot en Ford (ondanks de zeer aanwezige Futura-campagne) rond 300 euro. Alleen Volkswagen wijkt – zoals altijd – sterk af. Per auto wordt niet meer dan 121 euro besteed.

Meer hierover in Automotive 16, die verschijnt op 26 augustus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reclamebestedingen weer flink gestegen | Automotive Online

Reclamebestedingen weer flink gestegen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Per geregistreerde auto komt dat neer op een bedrag van maarliefst 440 euro, terwijl dat vorig jaar dat in dezelfde periode nog ‘maar’ 323 euro was. De bestedingsgroei over alle branches was bijvoorbeeld maar 15 procent, de autobranche geeft dus wel degelijk extra gas.

Televisie doet de grootste graai in de automotive-reclamebudgetten. Vergeleken met de eerste helft van vorig jaar stegen de tv-uitgaven van de autobranche met 73 procent, waardoor dit medium met stip de belangrijkste uitingsvorm voor de autobranche is geworden: bruto werd er voor 58 miljoen euro door de buis gejaagd. De dag- en nieuwsbladen volgen op grote afstand (27 miljoen euro), radio blijft constant op 18 miljoen. Het lijkt er dus op in navolging van thema-advertising, nu ook voor actie-uitingen steeds vaker voor televisie gekozen wordt. En dat ondanks de relatieve traagheid en hoge productiekosten die met dit medium samenhangen.
Geen enorme verschillen tussen de grote merken als het om de bestedingen per eenheid gaat. Zowel Opel als Renault zitten op een goede 400 euro per auto, Peugeot en Ford (ondanks de zeer aanwezige Futura-campagne) rond 300 euro. Alleen Volkswagen wijkt – zoals altijd – sterk af. Per auto wordt niet meer dan 121 euro besteed.

Meer hierover in Automotive 16, die verschijnt op 26 augustus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.