Occasionverkoop plust 13 procent in november
De verkoop van occasions door autobedrijven aan consumenten (b2c) blijft op een hoog niveau liggen. Er werden in november 105 duizend occasions aan consumenten verkocht, 13,1 procent meer dan vorig jaar. De totale verkoop ligt na elf maanden op 1,14 miljoen (+9,6%). Dat blijkt uit cijfers van VWE. Vorige maand meldde VWE dat de export op het hoogste niveau ligt sinds 2012.
Ook de onderlinge verkoop tussen bedrijven (0,1%) en consumenten (1,9%) steeg in november.
Bekijk hieronder de top 10 van meest verkochte merken.
Merk | Verkoop (nov) |
Volkswagen | 7.438 |
Peugeot | 6.661 |
Opel | 6.014 |
Renault | 5.899 |
Ford | 4.955 |
Toyota | 3.555 |
Volvo | 3.469 |
Citroën | 3.319 |
BMW | 2.988 |
Audi | 2.513 |
Bron: VWE
Groei
De groei in de b2c-occasionverkoop is mede te danken aan een andere manier van registreren. Het aantal gebruikte auto’s dat via het parallelle importkanaal in Nederland wordt geregistreerd is de afgelopen jaren flink gestegen en die stijging houdt aan. Voorheen werden deze auto’s in de occasionstatistieken direct op naam van de koper geregistreerd (c2c). Maar sinds de RDW de providers hieraan voorafgaand ook een “pre-bedrijfsvoorraad” registratie van het importbedrijf verstrekt, kan een groot deel van deze import geteld worden als b2c-occasionverkoop omdat de verkoop immers via een occasionimportbedrijf is verlopen. Het totale volume b2c en c2c is gelijk gebleven, maar het aandeel b2c is toegenomen ten koste van het aandeel c2c.