Mercedes breidt aanbod 3D geprinte oldtimeronderdelen uit
Mercedes Benz Classic heeft zijn assortiment oldtimer-onderdelen uitgebreid. Dankzij de 3D-printer zijn onvindbare onderdelen nu weer nieuw te koop via de autofabrikant. Naast zaken als een binnenspiegelhouder en een bougiehouder voor exclusieve modellen als de 300 SL, zijn ook slijtdelen als de schuifdakgeleiders voor de modelseries W 110, W 111, W 112 en W 123 weer leverbaar in originele kwaliteit.
Prototype
Daimler heeft naar eigen zeggen al bijna dertig jaar ervaring met 3D-printen, bijvoorbeeld voor de productie van onderdelen voor prototypes. De componenten zijn ontwikkeld door Daimler Group Research, dat is gevestigd in het Duitse Ulm. De samenwerking tussen Mercedes-Benz Classic en Group Research met 3D-printen zorgt ervoor dat het onderdelenaanbod continu verder kan worden uitgebreid. In technisch opzicht is er veel mogelijk, van motorcomponenten tot kunststof afdichtingen en kleine rubberen onderdelen. Ook het printen van complexe onderdelen zoals een combi-instrument, wordt getest.
Poederbed
Alle geprinte onderdelen zijn volgens Mercedes-Benz in alle opzichten gelijkwaardig aan het originele onderdeel. In de meeste gevallen wordt het ‘poederbed’-proces toegepast waarbij door middel van één of meer laserstralen het gewenste component wordt gefabriceerd door middel van sinteren of smelten. Bij dit proces kunnen tal van materialen worden verwerkt, zoals metalen en kunststoffen. In het geval van oudere onderdelen, waarvan alleen tweedimensionale tekeningen beschikbaar zijn, moet er eerst een driedimensionale digitale dataset worden vervaardigd. De 3D-printer kan vervolgens direct met deze data worden aangestuurd.