Autoprof Hardenberg duikt de diepte in

Redactie Redactie
• Laatste update:
foto: Evenementenhal

In Hardenberg vindt tot en met donderdag vakbeurs Autoprof AMT Live plaats. De beurs is in omvang behoorlijk gekrompen en probeert dat te compenseren door meer nadruk op kennisoverdracht te leggen. De grote grossiersgroepen zijn er niet meer te vinden, maar de grote opkomst van Snap-on dealers, die uitgebreide productdemonstraties geven, is gebleven. Nieuw dit jaar zijn de Flank Drive Xtra doppen. Een van de voordelen van deze doppen is dat de kracht niet op de hoeken van bout of moer worden gezet, maar op de platte zijvlakken. Hierdoor zijn ook afgesleten koppen waar een gewone dop overheen draait nog los te krijgen. Een andere prettige bijkomstigheid is dat bouten netjes recht in de dop blijven steken. Dat is vooral handig bij het insteken van bouten in smalle ruimtes.

Engels

Nieuw was ook het diagnose-apparaat Verus Edge. Een nieuw topmodel boven de huidige Modis Edge. “We hebben lang geaarzeld om dit model in Nederland op de markt te brengen”, vertelt Marc Kwekkeboom, general manager Snap-on Benelux. “Hij is namelijk alleen in het Engels beschikbaar en er komt ook geen Nederlandse versie. Maar onder meer de uitgebreidere database met reparatietips en instructies heeft ons doen besluiten het toch te doen. We mikken met deze tester op de experts die de meest complexe storingen willen kunnen oplossen. Het kennisniveau van deze doelgroep ligt zo hoog dat Engels vaak geen bezwaar is. Ze zijn gewend om zaken op te zoeken via Google en komen dan ook vaak bij Engelstalige bronnen uit.”

Ook bij leverancier Diagnoses ligt een nieuwe tester: de Foxwell GT90. “Net op tijd binnen voor de beurs”, vertelt directeur Erik Streurman trots. De belangrijkste verschillen met voorganger GT80 Plus zijn het grotere scherm van 12 inch in plaats van 10 inch en de snellere processor. Binnenkort meer over deze tester want de Foxwell GT90 gaat een tournee maken langs het Automotive testpanel. Ook op de Automechanika werden dit jaar veel nieuwe testers gelanceerd. Streurman had verder een nieuwe rookmachine meegenomen. Het verschil met de machines die al op de markt zijn, is dat deze werkt met een hogere druk. Dit is vooral handig bij het opsporen van minimale lekkages aan turbo intercoolers. “Bij een te lage druk vervormt het materiaal en wordt het lek tijdens de rooktest juist dichtgedrukt en komt er geen rook uit. Deze machine kan tot 4 bar leveren en perst de rook dus door de kleinste gaatjes.”

Vijfde merk

Een hal verder trekt een enorme stand van PSA de aandacht. Hier worden het garageconcept Eurorepar Car Service en onderdelendistributeur Distrigo gepresenteerd. Voor formulemanager Harm Nieboer was er vooraf geen twijfel of Eurorepar naar Hardenberg zou gaan. “We willen werken aan onze naamsbekendheid en nieuwe deelnemers werven onder universele autobedrijven. Dan moet je op een evenement als dit aanwezig zijn.” Volgens Nieboer is de belangstelling voor Eurorepar bij autobedrijven boven verwachting. “We zitten inmiddels aan 26 vestigingen en hopen dit jaar de 50 te halen. Dat lijkt ambitieus, maar gezien de belangstelling zou dat best kunnen gaan lukken. Wellicht helpt deze beurs nog mee.”

Aan de omvang van de stand is te zien dat PSA de uitrol van Eurorepar en Distrigo in Nederland serieus neemt. “Het wordt binnen de groep nu gezien als het vijfde merk naast Peugeot, Citroën, DS en Opel. Waar voorheen iemand van de importeur het ‘erbij’ deed zit er nu een volledig team op met 18 mensen die garagebedrijven bezoeken om ze informeren over het garageconcept en het bestelsysteem van de onderdelen.” PSA schakelde inmiddels twee jaar geleden over op een nieuwe methode voor de levering van OE-delen aan dealers en universelen. Sinds juni dit jaar zijn ook de aftermarket-onderdelen van bekende toeleveranciers beschikbaar en de eigen Eurorepar-lijnen. “We hebben nu een complete range slijtdelen waarbij bedrijven in de meeste gevallen kunnen kiezen tussen het originele onderdeel van de PSA-merken, het aftermarket onderdeel en een Eurorepar variant. Hierbij ligt het prijsverschil in de orde van grootte 100 euro, 85 euro en 70 euro voor het Eurorepar-onderdeel.”

Quality Garage

Sergoyne Diagnostics verzorgde niet alleen een kennissessie in Hardenberg, maar presenteerde met een bescheiden stand ook het Quality Garage franchiseconcept aan de Nederlandse markt. “In België zijn er al 50 bedrijven bij aangesloten. Wij denken dat er in Nederland ook ruimte voor is”, vertelt Roel Keunen, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt bij de Belgische LKQ-dochter. “De nadruk ligt op kennis, diagnose-equipment en kwaliteit. Het is geen vrijblijvend concept, want je moet eerst slagen voor een uitgebreid diagnose trainingstraject en vervolgens elke twee jaar deelnemen aan de vervolgtrainingen om Quality Garage te kunnen blijven.”

Texa en GMTO demonstreerden samen het nieuwe ADAS-kalibratiesysteem van Texa. Met dit RCCS-systeem kunnen niet alleen camera’s worden gekalibreerd zoals met de Texa CCS (die er al was) maar ook de radars waar veel ADAS gebruik van maken. Het systeem is modulair en kan met verschillende borden en matten voor op de vloer geschikt gemaakt worden voor verschillende merken en modellen.

Naast de beursvloer werden vooral de zestien beschikbare kennissessies druk bezocht. Onder meer GMTO, Febi Bilstein, ZF, Denso en ACtronics gaven presentaties over het vinden, oplossen en voorkomen van storingen. 

Autoprof AMT Live is nog geopend tot en met donderdag 18 oktober 22.00 uur. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoprof Hardenberg duikt de diepte in | Automotive Online

Autoprof Hardenberg duikt de diepte in

Redactie Redactie
• Laatste update:
foto: Evenementenhal

In Hardenberg vindt tot en met donderdag vakbeurs Autoprof AMT Live plaats. De beurs is in omvang behoorlijk gekrompen en probeert dat te compenseren door meer nadruk op kennisoverdracht te leggen. De grote grossiersgroepen zijn er niet meer te vinden, maar de grote opkomst van Snap-on dealers, die uitgebreide productdemonstraties geven, is gebleven. Nieuw dit jaar zijn de Flank Drive Xtra doppen. Een van de voordelen van deze doppen is dat de kracht niet op de hoeken van bout of moer worden gezet, maar op de platte zijvlakken. Hierdoor zijn ook afgesleten koppen waar een gewone dop overheen draait nog los te krijgen. Een andere prettige bijkomstigheid is dat bouten netjes recht in de dop blijven steken. Dat is vooral handig bij het insteken van bouten in smalle ruimtes.

Engels

Nieuw was ook het diagnose-apparaat Verus Edge. Een nieuw topmodel boven de huidige Modis Edge. “We hebben lang geaarzeld om dit model in Nederland op de markt te brengen”, vertelt Marc Kwekkeboom, general manager Snap-on Benelux. “Hij is namelijk alleen in het Engels beschikbaar en er komt ook geen Nederlandse versie. Maar onder meer de uitgebreidere database met reparatietips en instructies heeft ons doen besluiten het toch te doen. We mikken met deze tester op de experts die de meest complexe storingen willen kunnen oplossen. Het kennisniveau van deze doelgroep ligt zo hoog dat Engels vaak geen bezwaar is. Ze zijn gewend om zaken op te zoeken via Google en komen dan ook vaak bij Engelstalige bronnen uit.”

Ook bij leverancier Diagnoses ligt een nieuwe tester: de Foxwell GT90. “Net op tijd binnen voor de beurs”, vertelt directeur Erik Streurman trots. De belangrijkste verschillen met voorganger GT80 Plus zijn het grotere scherm van 12 inch in plaats van 10 inch en de snellere processor. Binnenkort meer over deze tester want de Foxwell GT90 gaat een tournee maken langs het Automotive testpanel. Ook op de Automechanika werden dit jaar veel nieuwe testers gelanceerd. Streurman had verder een nieuwe rookmachine meegenomen. Het verschil met de machines die al op de markt zijn, is dat deze werkt met een hogere druk. Dit is vooral handig bij het opsporen van minimale lekkages aan turbo intercoolers. “Bij een te lage druk vervormt het materiaal en wordt het lek tijdens de rooktest juist dichtgedrukt en komt er geen rook uit. Deze machine kan tot 4 bar leveren en perst de rook dus door de kleinste gaatjes.”

Vijfde merk

Een hal verder trekt een enorme stand van PSA de aandacht. Hier worden het garageconcept Eurorepar Car Service en onderdelendistributeur Distrigo gepresenteerd. Voor formulemanager Harm Nieboer was er vooraf geen twijfel of Eurorepar naar Hardenberg zou gaan. “We willen werken aan onze naamsbekendheid en nieuwe deelnemers werven onder universele autobedrijven. Dan moet je op een evenement als dit aanwezig zijn.” Volgens Nieboer is de belangstelling voor Eurorepar bij autobedrijven boven verwachting. “We zitten inmiddels aan 26 vestigingen en hopen dit jaar de 50 te halen. Dat lijkt ambitieus, maar gezien de belangstelling zou dat best kunnen gaan lukken. Wellicht helpt deze beurs nog mee.”

Aan de omvang van de stand is te zien dat PSA de uitrol van Eurorepar en Distrigo in Nederland serieus neemt. “Het wordt binnen de groep nu gezien als het vijfde merk naast Peugeot, Citroën, DS en Opel. Waar voorheen iemand van de importeur het ‘erbij’ deed zit er nu een volledig team op met 18 mensen die garagebedrijven bezoeken om ze informeren over het garageconcept en het bestelsysteem van de onderdelen.” PSA schakelde inmiddels twee jaar geleden over op een nieuwe methode voor de levering van OE-delen aan dealers en universelen. Sinds juni dit jaar zijn ook de aftermarket-onderdelen van bekende toeleveranciers beschikbaar en de eigen Eurorepar-lijnen. “We hebben nu een complete range slijtdelen waarbij bedrijven in de meeste gevallen kunnen kiezen tussen het originele onderdeel van de PSA-merken, het aftermarket onderdeel en een Eurorepar variant. Hierbij ligt het prijsverschil in de orde van grootte 100 euro, 85 euro en 70 euro voor het Eurorepar-onderdeel.”

Quality Garage

Sergoyne Diagnostics verzorgde niet alleen een kennissessie in Hardenberg, maar presenteerde met een bescheiden stand ook het Quality Garage franchiseconcept aan de Nederlandse markt. “In België zijn er al 50 bedrijven bij aangesloten. Wij denken dat er in Nederland ook ruimte voor is”, vertelt Roel Keunen, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt bij de Belgische LKQ-dochter. “De nadruk ligt op kennis, diagnose-equipment en kwaliteit. Het is geen vrijblijvend concept, want je moet eerst slagen voor een uitgebreid diagnose trainingstraject en vervolgens elke twee jaar deelnemen aan de vervolgtrainingen om Quality Garage te kunnen blijven.”

Texa en GMTO demonstreerden samen het nieuwe ADAS-kalibratiesysteem van Texa. Met dit RCCS-systeem kunnen niet alleen camera’s worden gekalibreerd zoals met de Texa CCS (die er al was) maar ook de radars waar veel ADAS gebruik van maken. Het systeem is modulair en kan met verschillende borden en matten voor op de vloer geschikt gemaakt worden voor verschillende merken en modellen.

Naast de beursvloer werden vooral de zestien beschikbare kennissessies druk bezocht. Onder meer GMTO, Febi Bilstein, ZF, Denso en ACtronics gaven presentaties over het vinden, oplossen en voorkomen van storingen. 

Autoprof AMT Live is nog geopend tot en met donderdag 18 oktober 22.00 uur. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.