Test de tester | Texa Axone Nemo

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Texa Axone Nemo is een standalone tester met een geïntegreerd scherm en bediening. “Het is een Windows 10 tablet met de mogelijkheid extra usb poorten aan te koppelen. Hierdoor kan je randapparatuur aansluiten zoals bijvoorbeeld een scope. Echter zit dat natuurlijk niet geïntegreerd in de diagnose software.”

De hardware is volgens Jeffrey uitstekend te bedienen en ook de handzaamheid van de tester is uitstekend vindt hij. “Fijn apparaat om mee te werken. De interface is draadloos. Echter kan het wel voorkomen dat je accu leeg is. Deze moet je aansluiten op het net. Bij lang diagnose stellen is de bijgeleverde 12v stekker de oplossing.”

VIN-detectie

In de software vindt hij het selecteren van het juiste voertuig uitstekend, het selecteren van regeleenheden is normaal en de navigatie binnen regeleenheid is uitstekend. “De software is fijn om te gebruiken. Het opstarten van de software duurt wel even. Vaak is auto VIN-detectie te gebruiken. Ook is een locatie en filmpje van de OBD-stekker aanwezig voor de meeste voertuigen. De lay-out en het contrast van het werkscherm zijn goed. Extra functies zoals schema’s of uitleg zijn soms even zoeken.”Bekijk het profiel van Jeffrey van Deursen.

Het opslaan of printen van foutcodes en diagnose-sessies is normaal, maar bij de meetwaarden is dat voor verbetering vatbaar, vindt Van Deursen. “Er is geen mogelijkheid om meerdere meetwaarden in één grafiek te zetten, dat is jammer.” De tester biedt wel extra informatie zoals: bedradingsschema’s, positie van componenten, nominale waarden en beschrijvingen van hoe componenten functioneren, ontdekt Van Deursen. “Er zit soms wel wat extra info in. Echter is het maar bij weinig voertuigen aanwezig.”

Bekijk de ervaringen van Jeffrey van Deursen met de Texa op een Fiat Ducato uit 2012, een Volvo V40 uit 2013 en een Seat Ibiza uit 2000 in de Automotive Productvergelijker.

Jeffrey maakte geen gebruik van ondersteuning door leverancier Explora, dus hier kan hij geen oordeel over geven. Dit kan echter ook betekenen dat door hem gemelde tekortkomingen van deze tester zaken zijn die de leverancier had kunnen oplossen of toelichten.

Eindoordeel

“Ik vind deze tester waarschijnlijk wel geschikt voor mijn werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s. De bediening van het apparaat spreekt vaak voor zich en is hetzelfde bij elk merk waarbij je het gebruikt. De uitgebreide voertuigdekking is een groot voordeel, ook is het zo dat de merken in categorieën zijn verdeeld: personenauto’s, bedrijfsauto’s, sportauto’s en trucks wat per pakket te krijgen is. Persoonlijk vind ik de bediening soms omslachtig. Voor de garage die minder vaak diagnose stelt en veel merken bedient zal deze tester een goede keus zijn. Of je de geïntegreerde scope/ multimeter mist? Ik denk het niet. Vergeet je het apparaat op tijd op te laden en haal je interface uit de auto. Dat kan nog wel eens fout gaan. Ook is er een interface met pass-thru mogelijkheid. Alles bij elkaar, zou ik hem kopen? Ik denk het niet. Deze tester geeft je het gevoel dat je de taak niet aan kan om een meetwaarden-grafiek samen te stellen, of dat je een Engelstalige foutcode omschrijving niet begrijpt. Mijn suggestie is om een ‘Expert modus’ toe te voegen die de originele fout omschrijving laat zien en dat je zelf de weergave van de meetwaarden kunt samenstellen.”

texa axone nemo met koffer

Pluspunten:

-Wendbaar
-Extra pass thru mogelijkheid
-Goede voertuigdekking
-Draadloze interface
-snelle en makkelijke voertuigselectie

Minpunten:

-Foutcode omschrijvingen
-Meetwaarden samenstellen
-Liever een dock dan een laadsnoertje
-Foutcode nummer ontbreekt bij de omschrijving

Reactie Texa-leverancier Explora

Volgens Ferry van den Boom van Explora is het grafisch weergeven van parameters wel mogelijk met deze tester. Hij betreurt dat panelleden vaak geen tijd hebben voor een uitgebreide uitleg zodat functies als het grafisch weergeven van meetwaarden wel gevonden worden. Een scope zit wel in de software van deze Texa en werkt bij aanschaf van de juiste hardware. Dat geldt ook voor een dockingstation, dat gewoon leverbaar is. “Had Jeffrey de moeite genomen om wel even contact te zoeken met de leverancier of helpdesk, dan was alles een stuk helderder geweest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Texa Axone Nemo | Automotive Online

Test de tester | Texa Axone Nemo

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Texa Axone Nemo is een standalone tester met een geïntegreerd scherm en bediening. “Het is een Windows 10 tablet met de mogelijkheid extra usb poorten aan te koppelen. Hierdoor kan je randapparatuur aansluiten zoals bijvoorbeeld een scope. Echter zit dat natuurlijk niet geïntegreerd in de diagnose software.”

De hardware is volgens Jeffrey uitstekend te bedienen en ook de handzaamheid van de tester is uitstekend vindt hij. “Fijn apparaat om mee te werken. De interface is draadloos. Echter kan het wel voorkomen dat je accu leeg is. Deze moet je aansluiten op het net. Bij lang diagnose stellen is de bijgeleverde 12v stekker de oplossing.”

VIN-detectie

In de software vindt hij het selecteren van het juiste voertuig uitstekend, het selecteren van regeleenheden is normaal en de navigatie binnen regeleenheid is uitstekend. “De software is fijn om te gebruiken. Het opstarten van de software duurt wel even. Vaak is auto VIN-detectie te gebruiken. Ook is een locatie en filmpje van de OBD-stekker aanwezig voor de meeste voertuigen. De lay-out en het contrast van het werkscherm zijn goed. Extra functies zoals schema’s of uitleg zijn soms even zoeken.”Bekijk het profiel van Jeffrey van Deursen.

Het opslaan of printen van foutcodes en diagnose-sessies is normaal, maar bij de meetwaarden is dat voor verbetering vatbaar, vindt Van Deursen. “Er is geen mogelijkheid om meerdere meetwaarden in één grafiek te zetten, dat is jammer.” De tester biedt wel extra informatie zoals: bedradingsschema’s, positie van componenten, nominale waarden en beschrijvingen van hoe componenten functioneren, ontdekt Van Deursen. “Er zit soms wel wat extra info in. Echter is het maar bij weinig voertuigen aanwezig.”

Bekijk de ervaringen van Jeffrey van Deursen met de Texa op een Fiat Ducato uit 2012, een Volvo V40 uit 2013 en een Seat Ibiza uit 2000 in de Automotive Productvergelijker.

Jeffrey maakte geen gebruik van ondersteuning door leverancier Explora, dus hier kan hij geen oordeel over geven. Dit kan echter ook betekenen dat door hem gemelde tekortkomingen van deze tester zaken zijn die de leverancier had kunnen oplossen of toelichten.

Eindoordeel

“Ik vind deze tester waarschijnlijk wel geschikt voor mijn werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s. De bediening van het apparaat spreekt vaak voor zich en is hetzelfde bij elk merk waarbij je het gebruikt. De uitgebreide voertuigdekking is een groot voordeel, ook is het zo dat de merken in categorieën zijn verdeeld: personenauto’s, bedrijfsauto’s, sportauto’s en trucks wat per pakket te krijgen is. Persoonlijk vind ik de bediening soms omslachtig. Voor de garage die minder vaak diagnose stelt en veel merken bedient zal deze tester een goede keus zijn. Of je de geïntegreerde scope/ multimeter mist? Ik denk het niet. Vergeet je het apparaat op tijd op te laden en haal je interface uit de auto. Dat kan nog wel eens fout gaan. Ook is er een interface met pass-thru mogelijkheid. Alles bij elkaar, zou ik hem kopen? Ik denk het niet. Deze tester geeft je het gevoel dat je de taak niet aan kan om een meetwaarden-grafiek samen te stellen, of dat je een Engelstalige foutcode omschrijving niet begrijpt. Mijn suggestie is om een ‘Expert modus’ toe te voegen die de originele fout omschrijving laat zien en dat je zelf de weergave van de meetwaarden kunt samenstellen.”

texa axone nemo met koffer

Pluspunten:

-Wendbaar
-Extra pass thru mogelijkheid
-Goede voertuigdekking
-Draadloze interface
-snelle en makkelijke voertuigselectie

Minpunten:

-Foutcode omschrijvingen
-Meetwaarden samenstellen
-Liever een dock dan een laadsnoertje
-Foutcode nummer ontbreekt bij de omschrijving

Reactie Texa-leverancier Explora

Volgens Ferry van den Boom van Explora is het grafisch weergeven van parameters wel mogelijk met deze tester. Hij betreurt dat panelleden vaak geen tijd hebben voor een uitgebreide uitleg zodat functies als het grafisch weergeven van meetwaarden wel gevonden worden. Een scope zit wel in de software van deze Texa en werkt bij aanschaf van de juiste hardware. Dat geldt ook voor een dockingstation, dat gewoon leverbaar is. “Had Jeffrey de moeite genomen om wel even contact te zoeken met de leverancier of helpdesk, dan was alles een stuk helderder geweest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.