Schaeffler neemt uitschakelbare waterpomp in programma

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met drie pompen kunnen 4 miljoen voertuigen worden gerepareerd. (foto: Schaeffler)

Op Automechanika presenteert onderdelenfabrikant Schaefller onder de merknaam Ina een drietal nieuwe waterpompen in zijn aftermarket assortiment. Het gaat om schakelbare pompen. Met dit soort waterpompen is de stroming van koelvloeistof in de motor te reguleren. De pomp schakelt pas in wanneer de motor te heet dreigt te worden. Op die manier komt de motor sneller op temperatuur dan bij een reguliere pomp die altijd meedraait. Daarnaast gaat er minder energie en brandstof verloren aan een pomp die onnodig aangedreven moet worden.

De pomp wordt in- en uitgeschakeld door een aan het motorstuurapparaat gekoppelde actuator. De ECU geeft afhankelijk van de motortemperatuur een signaal aan de actuator om de uitschakelfunctie te activeren of deactiveren. Deze bestaat afhankelijk van het automodel uit een blokkering van het schoepenrad (VW 1.6/2.0 TDI, Mercedes Benz 180-220 CDI) of het ontkoppelen van de aandrijfpoelie (VW 1.4 TSI).

Met de drie verschillende waterpompen kunnen volgens Schaeffler 4 miljoen voertuigen in Europa worden afgedekt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schaeffler neemt uitschakelbare waterpomp in programma | Automotive Online

Schaeffler neemt uitschakelbare waterpomp in programma

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met drie pompen kunnen 4 miljoen voertuigen worden gerepareerd. (foto: Schaeffler)

Op Automechanika presenteert onderdelenfabrikant Schaefller onder de merknaam Ina een drietal nieuwe waterpompen in zijn aftermarket assortiment. Het gaat om schakelbare pompen. Met dit soort waterpompen is de stroming van koelvloeistof in de motor te reguleren. De pomp schakelt pas in wanneer de motor te heet dreigt te worden. Op die manier komt de motor sneller op temperatuur dan bij een reguliere pomp die altijd meedraait. Daarnaast gaat er minder energie en brandstof verloren aan een pomp die onnodig aangedreven moet worden.

De pomp wordt in- en uitgeschakeld door een aan het motorstuurapparaat gekoppelde actuator. De ECU geeft afhankelijk van de motortemperatuur een signaal aan de actuator om de uitschakelfunctie te activeren of deactiveren. Deze bestaat afhankelijk van het automodel uit een blokkering van het schoepenrad (VW 1.6/2.0 TDI, Mercedes Benz 180-220 CDI) of het ontkoppelen van de aandrijfpoelie (VW 1.4 TSI).

Met de drie verschillende waterpompen kunnen volgens Schaeffler 4 miljoen voertuigen in Europa worden afgedekt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.