‘Gemiddeld schadebedrag steeds hoger door rijhulpsystemen en duurdere onderdelen’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Ook ruiten zijn fors duurder geworden door de sensoren die erin zitten. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde schadebedrag lag in april op 1.318, en dat is 11,9 procent hoger dan in 2015. De post ‘onderdelen’ is in diezelfde periode echter met maar liefst 24,6 procent gestegen. “Hoe deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten is onvoorspelbaar”, zegt commercieel directeur Thomas Hermans van Solera. De andere componenten die het schadebedrag bepalen (arbeidsloon en spuitkosten), stegen veel minder. Mogelijke oorzaken van de stijging van het gemiddeld onderdelenbedrag en het GSB zijn volgens Solera dan ook de toepassing van nieuwe technieken, innovatieve materiaalsoorten en de gestegen onderdelenprijzen van zowel carrosserie- als veiligheidsdelen zoals Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). “Om exact te kunnen aangeven wat het effect van ADAS precies is, zal meer analyse nodig zijn, maar meerdere signalen uit de markt wijzen in die richting”, aldus Hermans.

Thatcham, een Brits onderzoeksbureau werkzaam in de autobranche, waarschuwde de autofabrikanten onlangs al dat zij iets moeten doen aan de repairability, ofwel de mogelijkheid om iets (eenvoudig) te repareren. Van bijvoorbeeld koplampen is bekend dat die tegenwoordig veel minder eenvoudig te vervangen zijn dan enkele jaren terug. En het probleem van ADAS-systemen is weer dat ze de reparatieprijzen opstuwen, terwijl ze op korte termijn weinig invloed hebben op het aantal schades: de meeste auto’s hebben dit soort systemen immers nog niet en berijders die wel dit soort systemen in de auto hebben, leunen er dikwijls te veel op en worden daardoor onachtzamer.

Lees de complete analyse over de gevolgen van ADAS voor de schadelast op Automotive Management 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Gemiddeld schadebedrag steeds hoger door rijhulpsystemen en duurdere onderdelen’ | Automotive Online

‘Gemiddeld schadebedrag steeds hoger door rijhulpsystemen en duurdere onderdelen’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Ook ruiten zijn fors duurder geworden door de sensoren die erin zitten. (Foto: Shutterstock)

Het gemiddelde schadebedrag lag in april op 1.318, en dat is 11,9 procent hoger dan in 2015. De post ‘onderdelen’ is in diezelfde periode echter met maar liefst 24,6 procent gestegen. “Hoe deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten is onvoorspelbaar”, zegt commercieel directeur Thomas Hermans van Solera. De andere componenten die het schadebedrag bepalen (arbeidsloon en spuitkosten), stegen veel minder. Mogelijke oorzaken van de stijging van het gemiddeld onderdelenbedrag en het GSB zijn volgens Solera dan ook de toepassing van nieuwe technieken, innovatieve materiaalsoorten en de gestegen onderdelenprijzen van zowel carrosserie- als veiligheidsdelen zoals Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). “Om exact te kunnen aangeven wat het effect van ADAS precies is, zal meer analyse nodig zijn, maar meerdere signalen uit de markt wijzen in die richting”, aldus Hermans.

Thatcham, een Brits onderzoeksbureau werkzaam in de autobranche, waarschuwde de autofabrikanten onlangs al dat zij iets moeten doen aan de repairability, ofwel de mogelijkheid om iets (eenvoudig) te repareren. Van bijvoorbeeld koplampen is bekend dat die tegenwoordig veel minder eenvoudig te vervangen zijn dan enkele jaren terug. En het probleem van ADAS-systemen is weer dat ze de reparatieprijzen opstuwen, terwijl ze op korte termijn weinig invloed hebben op het aantal schades: de meeste auto’s hebben dit soort systemen immers nog niet en berijders die wel dit soort systemen in de auto hebben, leunen er dikwijls te veel op en worden daardoor onachtzamer.

Lees de complete analyse over de gevolgen van ADAS voor de schadelast op Automotive Management 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.