Wat gaat er mis met de distributieriem van een PSA 1.4-liter VTS?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een speciaal apparaatje moet montagefouten voorkomen. (Foto: Continental)

Autofabrikant PSA schrijft voor dat de distributieriem van de Citroën Saxo 1.4 VTS iedere 120 duizend kilometer of na tien jaar wordt vervangen. Hoewel de Saxo alweer vijftien jaar geleden uit productie werd genomen, toen de C2 op de markt kwam, is de VTS nog steeds een geliefde auto in de tuningswereld.

Het wisselen van de riem neemt, volgens Conti, ongeveer anderhalf uur in beslag. De fabrikant adviseert om ook meteen de multisnaar te vervangen. Dit om problemen achteraf te voorkomen. Het is sowieso aan te bevelen om een riem die eenmaal verwijderd is niet opnieuw te monteren, zegt de leverancier.

De juiste frequentie

Voor het vervangen van de distributieriem zijn een aantal speciale tools nodig. Deze zitten onder meer in de ContiTech Tool Box V03. Deze set bestaat uit een blokkeerstift voor het vliegwiel (OE 4507-T.A.). Een blokkerstift voor de nokkenas (OE 4507-T.B.), een speciale vierkante sleutel en de ContiTech BTT Hz riemspanningtester. Bekijk hier de volledige montagehandleiding.

Naast standaardzaken als het loskoppelen van de accu tijdens de werkzaamheden, het niet verdraaien van krukas en nokkenas wanneer de riem verwijderd is en de juiste aanhaalmomenten. Speelt de riemspanningtester een belangrijke rol in het proces. 

Het apparaatje meet de trillingen van de riem die handmatig moet worden aangespannen. De frequentie van de trilling moet tussen de 61 en 66 Hz liggen en na het vastzetten van de spanrol opnieuw gemeten worden.

Zonder knikken 

Bij het spannen van de riem gaat het volgens Conti vaak mis. De kant van de riem waar geen spanrol tegenaan druk moet strak gemonteerd worden tussen de poelies. En de spanrol moet nauwkeurig gespannen worden met behulp van het apparaatje. Verder mag de riem tijdens het monteren niet knikken of in contact komen met olie of andere vloeistoffen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wat gaat er mis met de distributieriem van een PSA 1.4-liter VTS? | Automotive Online

Wat gaat er mis met de distributieriem van een PSA 1.4-liter VTS?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een speciaal apparaatje moet montagefouten voorkomen. (Foto: Continental)

Autofabrikant PSA schrijft voor dat de distributieriem van de Citroën Saxo 1.4 VTS iedere 120 duizend kilometer of na tien jaar wordt vervangen. Hoewel de Saxo alweer vijftien jaar geleden uit productie werd genomen, toen de C2 op de markt kwam, is de VTS nog steeds een geliefde auto in de tuningswereld.

Het wisselen van de riem neemt, volgens Conti, ongeveer anderhalf uur in beslag. De fabrikant adviseert om ook meteen de multisnaar te vervangen. Dit om problemen achteraf te voorkomen. Het is sowieso aan te bevelen om een riem die eenmaal verwijderd is niet opnieuw te monteren, zegt de leverancier.

De juiste frequentie

Voor het vervangen van de distributieriem zijn een aantal speciale tools nodig. Deze zitten onder meer in de ContiTech Tool Box V03. Deze set bestaat uit een blokkeerstift voor het vliegwiel (OE 4507-T.A.). Een blokkerstift voor de nokkenas (OE 4507-T.B.), een speciale vierkante sleutel en de ContiTech BTT Hz riemspanningtester. Bekijk hier de volledige montagehandleiding.

Naast standaardzaken als het loskoppelen van de accu tijdens de werkzaamheden, het niet verdraaien van krukas en nokkenas wanneer de riem verwijderd is en de juiste aanhaalmomenten. Speelt de riemspanningtester een belangrijke rol in het proces. 

Het apparaatje meet de trillingen van de riem die handmatig moet worden aangespannen. De frequentie van de trilling moet tussen de 61 en 66 Hz liggen en na het vastzetten van de spanrol opnieuw gemeten worden.

Zonder knikken 

Bij het spannen van de riem gaat het volgens Conti vaak mis. De kant van de riem waar geen spanrol tegenaan druk moet strak gemonteerd worden tussen de poelies. En de spanrol moet nauwkeurig gespannen worden met behulp van het apparaatje. Verder mag de riem tijdens het monteren niet knikken of in contact komen met olie of andere vloeistoffen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.