Schaeffler elektrificeert nokkenasversteller

Redactie Redactie
• Laatste update:
De elektrische variant ziet er bijna hetzelfde uit en zit op dezelfde plek. (Foto: Schaeffler)

Schaeffler presenteerde deze maand op zijn eigen symposium de voordelen van elektronische nokkenasverstelling boven de traditionele hydraulische variant. Een voorloper van het systeem is al in gebruik op de inlaat nokkenas in een V6 twinturbo-motor van Infinity. Maar de ECP (Electromechanical Cam Phaser) kan volgens Schaeffler nu ook op de nokkenas voor de uitlaatkleppen worden toegepast en gaat naar verwachting de traditionele hydraulische versteller volledig vervangen. 

Start-stop en hybride

Het verstellen gaat sneller en is onafhankelijk van zowel het motortoerental als de olietemperatuur. De voordelen zijn volgens Schaeffler het grootst bij motoren met een start-stop systeem en hybride aandrijflijnen. Omdat de ECP kan verstellen bij een stilstaande motor. Is vanaf de start al de meest optimale positie van de nokkenassen in te stellen. Het starten verloopt daardoor soepeler en de motor komt sneller op toeren. Daarnaast komen er bij het starten, normaal het moment met de meeste vervuilende uitstoot, vooral bij een koude motor, minder schadelijke gassen vrij. Schaeffler noteerde 16,7 procent minder koolwaterstoffen in de eerste vijftien seconden na de koude start.

Geen sensoren

De ECP maakt gebruik van data afkomstig van de nokkenas- en krukassensor, heeft zijn eigen ecu en is verbonden met de motorstuurregeleenheid. Er wordt gewerkt aan een versie die geen hall-sensors nodig heeft. De ECP-units zijn even groot als de huidige hydraulische varianten en worden ook op dezelfde plaats op het motorblok gemonteerd. Hierdoor zijn bestaande motorontwerpen met betrekkelijk weinig aanpassingen om te bouwen naar een elektronisch systeem.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schaeffler elektrificeert nokkenasversteller | Automotive Online

Schaeffler elektrificeert nokkenasversteller

Redactie Redactie
• Laatste update:
De elektrische variant ziet er bijna hetzelfde uit en zit op dezelfde plek. (Foto: Schaeffler)

Schaeffler presenteerde deze maand op zijn eigen symposium de voordelen van elektronische nokkenasverstelling boven de traditionele hydraulische variant. Een voorloper van het systeem is al in gebruik op de inlaat nokkenas in een V6 twinturbo-motor van Infinity. Maar de ECP (Electromechanical Cam Phaser) kan volgens Schaeffler nu ook op de nokkenas voor de uitlaatkleppen worden toegepast en gaat naar verwachting de traditionele hydraulische versteller volledig vervangen. 

Start-stop en hybride

Het verstellen gaat sneller en is onafhankelijk van zowel het motortoerental als de olietemperatuur. De voordelen zijn volgens Schaeffler het grootst bij motoren met een start-stop systeem en hybride aandrijflijnen. Omdat de ECP kan verstellen bij een stilstaande motor. Is vanaf de start al de meest optimale positie van de nokkenassen in te stellen. Het starten verloopt daardoor soepeler en de motor komt sneller op toeren. Daarnaast komen er bij het starten, normaal het moment met de meeste vervuilende uitstoot, vooral bij een koude motor, minder schadelijke gassen vrij. Schaeffler noteerde 16,7 procent minder koolwaterstoffen in de eerste vijftien seconden na de koude start.

Geen sensoren

De ECP maakt gebruik van data afkomstig van de nokkenas- en krukassensor, heeft zijn eigen ecu en is verbonden met de motorstuurregeleenheid. Er wordt gewerkt aan een versie die geen hall-sensors nodig heeft. De ECP-units zijn even groot als de huidige hydraulische varianten en worden ook op dezelfde plaats op het motorblok gemonteerd. Hierdoor zijn bestaande motorontwerpen met betrekkelijk weinig aanpassingen om te bouwen naar een elektronisch systeem.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.