Automechanika 2018: ruimte voor banden en oldtimers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Live demonstraties behoren tot de vaste ingrediu00ebnten van Automechanika (Foto: Messe Frankfurt)

Van 11 tot en met 15 september vindt in Frankfurt de tweejaarlijkse aftermarketbeurs Automechanika plaats. Nieuw dit jaar zijn de geïntegreerde bandenbeurs Reifen en Classic Cars. Beide evenementen vinden tegelijkertijd met Automechanika plaats in hetzelfde complex. Reifen is een voortzetting van Reifen Essen, die voor het laatst plaatsvond in 2016. Classic Cars is nieuw en volgens de organisatie de eerste vakbeurs voor de oldtimerbranche. Het event word georganiseerd in samenwerking met Retro Classics, een van de grootste oldtimerbeurzen in Duitsland. Details over de invulling van deze beurs zijn nog niet bekend, maar naar verwachting zullen er vooral bekende toeleveranciers van de autobranche en autofabrikanten staan met hun op klassiekers, oldtimers en youngtimers gerichte productlijnen. Hierbij valt te denken aan Volkswagen Classic Parts en Bosch Automotive Tradition, maar ook de reparatielakken van Basf en aanbieders van oldtimerverzekeringen.

Integratie

“De markt voor reparatie en onderhoud aan oldtimers, youngtimers en klassiekers in Duitsland is enkele miljarden euro’s groot”, aldus Automechanika-directeur Olaf Musshoff. “In de rest van Europa zal dat niet veel anders zijn. Hier liggen dus grote kansen voor garagebedrijven. Aan een nieuwe auto valt weinig te repareren en er zit steeds minder onderhoud aan. Bij een oldtimer des te meer. In veel gevallen zijn de eigenaren ook bereid om hier in te investeren. Reden te meer voor ons ruimte te reserveren voor de bedrijven die het autobedrijf hierin kunnen ondersteunen.”

Met de integratie van Reifen gaat volgens Musshoff een langgekoesterde wens in vervulling van Automechanika. “Banden zijn wat ons betreft onlosmakelijk verbonden met de aftermarket. Toch was de bandenbranche tot nu toe ondervertegenwoordigd op Automechanika. De bandenequipment was er wel altijd en nu ook de banden zelf.” Musshoff geeft toe dat Reifen een flinke dobber heeft aan de nieuwe bandenbeurs The Tire in Keulen. Zo ontbreken grote bandenmerken als Michelin, Goodyear, Bridgestone en Continental. Internationale spelers als Delticom, de Al Dobowi Group en Linglong Tires zijn wel in Frankfurt.  

Nieuwe hal

Reifen en Classic Cars zijn ondergebracht in Hal 12, de nieuwste hal van de Messe Frankfurt, die nu nog een bouwput is. In dezelfde hal worden ook carwash, care en reconditioning ondergebracht. Voor Carwash-aanbieders betekent dit voor het eerst een overdekte show, want op het buitenterrein van 2016 is de nieuwe hal neergezet. In 2016 kwamen er 4.843 exposanten en 133 duizend bezoekers uit 170 verschillende landen naar Automechanika. Dit jaar verwacht de Messe Frankfurt 5.000 bedrijven onder te brengen op de beursvloer, waarvan 1.000 bedrijven uit de trucksector. Deze krijgen een aparte hal met de naam Truck Competence. Of ook het aantal bezoeker dat van 2016 zal overschrijden durft Musshoff niet te beloven. “Dat de bedrijven die getekend hebben ook komen is zeker, hoeveel bezoekers er komen hangt van te veel factoren af. Het weer bijvoorbeeld.”

Workshops

De traditionele Innovation Awards worden dit keer uitgereikt in twaalf verschillende categorieën en zijn tijdens de beurs te zien in het oudste gedeelte van de Messe, de Festhalle. Voor werkplaatspersoneel zijn er gratis workshops te volgen onder meer voor het werken met nieuwe materialen en technieken. Het thema Tomorrow’s service & Mobility uit 2016 keert terug en krijgt meer ruimte en aandacht dan tijdens de vorige Automechanika. Autonome auto’s, connected cars en mobiliteitsconcepten worden nu gezien als een volwaardige sector binnen de autobranche naast accessoires, carwash, onderhoud & reparatie, elektronica & systemen, onderdelen & werkplaatsuitrusting. In een aparte hal, die een stuk groter is dan in 2016, zijn aanbieders van alternatieve aandrijflijnen en digitale oplossingen te vinden die het universele autobedrijf ondersteunen bij de reparatie en het onderhoud van de auto’s van de toekomst.

Pretpark

Ook de Mechanic Games keren terug. Dit pretpark voor automonteurs was volgens Automechanica een groot succes in 2016. Het is daarom niet meer voorbehouden tot de laatste twee beursdagen, maar nu gedurende het hele evenement te bezoeken. Voor wie er destijds niet bij was. Hier kunnen bezoekers tussen de bedrijven door racen met elektrische auto’s, rodeorijden op een mechanische stier of deelnemen aan andere ludieke spelen. “Het geeft wat lucht tussen het bezoeken van bedrijven door en staat open voor alle bezoekers, zowel individueel als in teamverband”, benadrukt Musshoff. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Automechanika 2018: ruimte voor banden en oldtimers | Automotive Online

Automechanika 2018: ruimte voor banden en oldtimers

Redactie Redactie
• Laatste update:
Live demonstraties behoren tot de vaste ingrediu00ebnten van Automechanika (Foto: Messe Frankfurt)

Van 11 tot en met 15 september vindt in Frankfurt de tweejaarlijkse aftermarketbeurs Automechanika plaats. Nieuw dit jaar zijn de geïntegreerde bandenbeurs Reifen en Classic Cars. Beide evenementen vinden tegelijkertijd met Automechanika plaats in hetzelfde complex. Reifen is een voortzetting van Reifen Essen, die voor het laatst plaatsvond in 2016. Classic Cars is nieuw en volgens de organisatie de eerste vakbeurs voor de oldtimerbranche. Het event word georganiseerd in samenwerking met Retro Classics, een van de grootste oldtimerbeurzen in Duitsland. Details over de invulling van deze beurs zijn nog niet bekend, maar naar verwachting zullen er vooral bekende toeleveranciers van de autobranche en autofabrikanten staan met hun op klassiekers, oldtimers en youngtimers gerichte productlijnen. Hierbij valt te denken aan Volkswagen Classic Parts en Bosch Automotive Tradition, maar ook de reparatielakken van Basf en aanbieders van oldtimerverzekeringen.

Integratie

“De markt voor reparatie en onderhoud aan oldtimers, youngtimers en klassiekers in Duitsland is enkele miljarden euro’s groot”, aldus Automechanika-directeur Olaf Musshoff. “In de rest van Europa zal dat niet veel anders zijn. Hier liggen dus grote kansen voor garagebedrijven. Aan een nieuwe auto valt weinig te repareren en er zit steeds minder onderhoud aan. Bij een oldtimer des te meer. In veel gevallen zijn de eigenaren ook bereid om hier in te investeren. Reden te meer voor ons ruimte te reserveren voor de bedrijven die het autobedrijf hierin kunnen ondersteunen.”

Met de integratie van Reifen gaat volgens Musshoff een langgekoesterde wens in vervulling van Automechanika. “Banden zijn wat ons betreft onlosmakelijk verbonden met de aftermarket. Toch was de bandenbranche tot nu toe ondervertegenwoordigd op Automechanika. De bandenequipment was er wel altijd en nu ook de banden zelf.” Musshoff geeft toe dat Reifen een flinke dobber heeft aan de nieuwe bandenbeurs The Tire in Keulen. Zo ontbreken grote bandenmerken als Michelin, Goodyear, Bridgestone en Continental. Internationale spelers als Delticom, de Al Dobowi Group en Linglong Tires zijn wel in Frankfurt.  

Nieuwe hal

Reifen en Classic Cars zijn ondergebracht in Hal 12, de nieuwste hal van de Messe Frankfurt, die nu nog een bouwput is. In dezelfde hal worden ook carwash, care en reconditioning ondergebracht. Voor Carwash-aanbieders betekent dit voor het eerst een overdekte show, want op het buitenterrein van 2016 is de nieuwe hal neergezet. In 2016 kwamen er 4.843 exposanten en 133 duizend bezoekers uit 170 verschillende landen naar Automechanika. Dit jaar verwacht de Messe Frankfurt 5.000 bedrijven onder te brengen op de beursvloer, waarvan 1.000 bedrijven uit de trucksector. Deze krijgen een aparte hal met de naam Truck Competence. Of ook het aantal bezoeker dat van 2016 zal overschrijden durft Musshoff niet te beloven. “Dat de bedrijven die getekend hebben ook komen is zeker, hoeveel bezoekers er komen hangt van te veel factoren af. Het weer bijvoorbeeld.”

Workshops

De traditionele Innovation Awards worden dit keer uitgereikt in twaalf verschillende categorieën en zijn tijdens de beurs te zien in het oudste gedeelte van de Messe, de Festhalle. Voor werkplaatspersoneel zijn er gratis workshops te volgen onder meer voor het werken met nieuwe materialen en technieken. Het thema Tomorrow’s service & Mobility uit 2016 keert terug en krijgt meer ruimte en aandacht dan tijdens de vorige Automechanika. Autonome auto’s, connected cars en mobiliteitsconcepten worden nu gezien als een volwaardige sector binnen de autobranche naast accessoires, carwash, onderhoud & reparatie, elektronica & systemen, onderdelen & werkplaatsuitrusting. In een aparte hal, die een stuk groter is dan in 2016, zijn aanbieders van alternatieve aandrijflijnen en digitale oplossingen te vinden die het universele autobedrijf ondersteunen bij de reparatie en het onderhoud van de auto’s van de toekomst.

Pretpark

Ook de Mechanic Games keren terug. Dit pretpark voor automonteurs was volgens Automechanica een groot succes in 2016. Het is daarom niet meer voorbehouden tot de laatste twee beursdagen, maar nu gedurende het hele evenement te bezoeken. Voor wie er destijds niet bij was. Hier kunnen bezoekers tussen de bedrijven door racen met elektrische auto’s, rodeorijden op een mechanische stier of deelnemen aan andere ludieke spelen. “Het geeft wat lucht tussen het bezoeken van bedrijven door en staat open voor alle bezoekers, zowel individueel als in teamverband”, benadrukt Musshoff. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.