Bosch start ‘pay per use’-werkplaatsondersteuning

Redactie Redactie
• Laatste update:
Bosch stelt trainingen open voor iedere KTS-gebruiker. (Foto: Bosch)

Autobedrijven die gebruik maken van Bosch KTS diagnoseapparatuur en de bijbehorende Esi-tronic software kunnen verschillende trainings- marketingmodules afnemen bij Bosch, zonder dat daar een abonnement of contract aan vast zit. Een module kost tussen de 500 en 1.500 euro, maar kan ook als volumebonus voor de afname van Bosch-onderdelen worden terugverdiend.

Bosch Aftermarket lanceeert het nieuwe Bosch Workshop Partner-concept deze week op vakbeurs Autotechnica in Brussel. Vooralsnog bestaat het assortiment uit drie trainingsmodules: remmen, energiemanagement en airco. Later dit jaar volgen onder meer modules over benzine, diesel en verlichting. Volgend jaar volgen hybride, EV en diagnose. In totaal zal het programma worden uitgebreid tot circa tien tot twaalf modules.Bosch Car Service startte onlangs met de brede verspreiding van dongels onder BCS-klanten.

Elke module bestaat uit een training door Bosch-trainers. Na afloop krijgen de deelnemers een certificaat en de beschikking over een marketingpakket. Dit bestaat uit promotiemateriaal, online advertenties en banners, relatiegeschenken en een aantal bezoeken van het business developmentteam van Bosch. Verder worden Bosch Workshop Partners op de hoogte gehouden via een nieuwsbrief.

Trainingsachterstand

Het Bosch Workshop Partner-programma kan volgens manager workshop development Benelux, Tom Becks, worden gezien als een vervolg op het BIS (Bosch Injection Systems) Partner-concept dat al enige jaren bestaat. “Daar zijn 1.050 bedrijven bij aangesloten die nieuwsbrieven ontvangen over technische onderwerpen. Uit onderzoek bij deze en andere universele autobedrijven is gebleken dat er meer behoefte is aan technische en marketing-ondersteuning. Op basis van dit onderzoek onder circa 400 bedrijven hebben we het Bosch Workshop Partner-programma ontwikkeld. We merken dat veel autobedrijven achterlopen met trainen en dat er vanuit de branche heel ver vooruit wordt gekeken, maar dat er eigenlijk op zeer korte termijn behoefte is aan meer kennis. We willen daar op een laagdrempelige manier in voorzien”, aldus Becks. “In plaats van te kijken 2030 of later focussen we ons op de situatie in 2020.”

BIS blijft

Becks benadrukt dat BIS in zijn huidige vorm niet ophoudt te bestaan, maar dat de bedrijven die nu BIS Partner zijn wel als eerste worden benaderd voor een van de modules uit het nieuwe programma. Bosch verwacht dit jaar nog 150 bedrijven te interesseren. In 2020 moeten dat er 500 zijn. Aan een module die gemiddeld 800 euro kost, afhankelijk van het aantal trainingsdagen, hangt geen contract vast, maar wel een afnameverplichting voor Bosch-onderdelen van 10 duizend euro. Wanneer een autobedrijf boven dit bedrag komt, worden modules als bonus aangeboden. Deelnemers worden op verzoek begeleid door Bosch om de minimale omzet of meer te halen.

Bijzonder aan de modules is dat ze ook afgenomen kunnen worden door autobedrijven die bij een ander werkplaatsconcept, ook van buiten Bosch, zijn aangesloten.

Bosch start ‘pay per use’-werkplaatsondersteuning | Automotive Online

Bosch start ‘pay per use’-werkplaatsondersteuning

Redactie Redactie
• Laatste update:
Bosch stelt trainingen open voor iedere KTS-gebruiker. (Foto: Bosch)

Autobedrijven die gebruik maken van Bosch KTS diagnoseapparatuur en de bijbehorende Esi-tronic software kunnen verschillende trainings- marketingmodules afnemen bij Bosch, zonder dat daar een abonnement of contract aan vast zit. Een module kost tussen de 500 en 1.500 euro, maar kan ook als volumebonus voor de afname van Bosch-onderdelen worden terugverdiend.

Bosch Aftermarket lanceeert het nieuwe Bosch Workshop Partner-concept deze week op vakbeurs Autotechnica in Brussel. Vooralsnog bestaat het assortiment uit drie trainingsmodules: remmen, energiemanagement en airco. Later dit jaar volgen onder meer modules over benzine, diesel en verlichting. Volgend jaar volgen hybride, EV en diagnose. In totaal zal het programma worden uitgebreid tot circa tien tot twaalf modules.Bosch Car Service startte onlangs met de brede verspreiding van dongels onder BCS-klanten.

Elke module bestaat uit een training door Bosch-trainers. Na afloop krijgen de deelnemers een certificaat en de beschikking over een marketingpakket. Dit bestaat uit promotiemateriaal, online advertenties en banners, relatiegeschenken en een aantal bezoeken van het business developmentteam van Bosch. Verder worden Bosch Workshop Partners op de hoogte gehouden via een nieuwsbrief.

Trainingsachterstand

Het Bosch Workshop Partner-programma kan volgens manager workshop development Benelux, Tom Becks, worden gezien als een vervolg op het BIS (Bosch Injection Systems) Partner-concept dat al enige jaren bestaat. “Daar zijn 1.050 bedrijven bij aangesloten die nieuwsbrieven ontvangen over technische onderwerpen. Uit onderzoek bij deze en andere universele autobedrijven is gebleken dat er meer behoefte is aan technische en marketing-ondersteuning. Op basis van dit onderzoek onder circa 400 bedrijven hebben we het Bosch Workshop Partner-programma ontwikkeld. We merken dat veel autobedrijven achterlopen met trainen en dat er vanuit de branche heel ver vooruit wordt gekeken, maar dat er eigenlijk op zeer korte termijn behoefte is aan meer kennis. We willen daar op een laagdrempelige manier in voorzien”, aldus Becks. “In plaats van te kijken 2030 of later focussen we ons op de situatie in 2020.”

BIS blijft

Becks benadrukt dat BIS in zijn huidige vorm niet ophoudt te bestaan, maar dat de bedrijven die nu BIS Partner zijn wel als eerste worden benaderd voor een van de modules uit het nieuwe programma. Bosch verwacht dit jaar nog 150 bedrijven te interesseren. In 2020 moeten dat er 500 zijn. Aan een module die gemiddeld 800 euro kost, afhankelijk van het aantal trainingsdagen, hangt geen contract vast, maar wel een afnameverplichting voor Bosch-onderdelen van 10 duizend euro. Wanneer een autobedrijf boven dit bedrag komt, worden modules als bonus aangeboden. Deelnemers worden op verzoek begeleid door Bosch om de minimale omzet of meer te halen.

Bijzonder aan de modules is dat ze ook afgenomen kunnen worden door autobedrijven die bij een ander werkplaatsconcept, ook van buiten Bosch, zijn aangesloten.