Mahle: Monteurs stunten met dynamo’s

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het loskoppelen van de accu word vaak vergeten. (foto: Shutterstock)

Bij startmotoren staat overbelasting, niet geheel onverwacht, op plaats 1. Dit kan zowel thermische overbelasting zijn door te lang doorstarten, of mechanische overbelasting door het starten van een motor die al loopt. De oplossing voor oververhitting is eenvoudig: niet langer dan 30 seconden starten en de startmotor daarna twee minuten laten afkoelen voor de volgende startpoging. Voor het mechanische probleem adviseert Mahle om een start/stop-relais in te bouwen. 

Weerstand

Op plaats 2 staan defecte randcomponenten zoals een kapotte accu, contactslot, startrelais of een te hoge overgangsweerstand door geoxideerde contacten of bedrading. Nummer 3 in de ranglijst is vervuiling door olie, diesel of hydraulische vloeistoffen die op de startmotor lekken. De startmotor is hier volgens Mahle erg gevoelig voor. Hekkensluiter in het overzicht is de verkeerd aangesloten startmotor. Door het verwisselen van stekkers 45 en 50 kunnen elektronische onderdelen doorbranden. De fabrikant adviseert de bedrading daarom goed te merken voor demontage. 

Monteurs blijken het loskoppelen van de accu  vaak achterwege te laten

Bij de generatoren staat het verkeerd aansluiten bovenaan in de top 4. Monteurs blijken het loskoppelen van de accu voor het verwisselen van de dynamo vaak achterwege te laten. De nieuwe dynamo wordt dan onder spanning aangesloten. Mahle ziet vaak nieuwe dynamo’s die onder garantie terugkomen met brandsporen omdat de bedrading de behuizing geraakt heeft tijdens het aansluiten. Verder worden er net als bij de startmotor regelmatig stekkers verwisseld bij de dynamo. 

Olieverversen

De de 2e plaats bij dynamo’s is hetzelfde als bij de startmotor: met een defecte accu of slechte bedrading en aansluitingen doet het apparaat zijn werk niet. Ook bij storingsveroorzaker nummer 3 zijn overeenkomsten te zien. De dynamo is nog gevoeliger voor vloeistoflekkages dan de startmotor. Mahle adviseert om de dynamo met een doek af te dekken bij het wisselen van een in de buurt geplaatst oliefilter. Lekkages moeten zo snel mogelijk verholpen worden en vloeistoffen grondig verwijderd worden van de dynamo.  

Op 4 staat een montagefout: het verkeerd of te hard aandraaien van de aandrijfpoelie. Mahle adviseert om in plaats van een dop- of steeksleutel een momentsleutel te gebruiken en exact het aantrekkoppel van de fabrikant op te volgen. “Bij het te hard aandraaien kan de poelie gaan aanlopen bij het lager van de dynamo.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mahle: Monteurs stunten met dynamo’s | Automotive Online

Mahle: Monteurs stunten met dynamo’s

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het loskoppelen van de accu word vaak vergeten. (foto: Shutterstock)

Bij startmotoren staat overbelasting, niet geheel onverwacht, op plaats 1. Dit kan zowel thermische overbelasting zijn door te lang doorstarten, of mechanische overbelasting door het starten van een motor die al loopt. De oplossing voor oververhitting is eenvoudig: niet langer dan 30 seconden starten en de startmotor daarna twee minuten laten afkoelen voor de volgende startpoging. Voor het mechanische probleem adviseert Mahle om een start/stop-relais in te bouwen. 

Weerstand

Op plaats 2 staan defecte randcomponenten zoals een kapotte accu, contactslot, startrelais of een te hoge overgangsweerstand door geoxideerde contacten of bedrading. Nummer 3 in de ranglijst is vervuiling door olie, diesel of hydraulische vloeistoffen die op de startmotor lekken. De startmotor is hier volgens Mahle erg gevoelig voor. Hekkensluiter in het overzicht is de verkeerd aangesloten startmotor. Door het verwisselen van stekkers 45 en 50 kunnen elektronische onderdelen doorbranden. De fabrikant adviseert de bedrading daarom goed te merken voor demontage. 

Monteurs blijken het loskoppelen van de accu  vaak achterwege te laten

Bij de generatoren staat het verkeerd aansluiten bovenaan in de top 4. Monteurs blijken het loskoppelen van de accu voor het verwisselen van de dynamo vaak achterwege te laten. De nieuwe dynamo wordt dan onder spanning aangesloten. Mahle ziet vaak nieuwe dynamo’s die onder garantie terugkomen met brandsporen omdat de bedrading de behuizing geraakt heeft tijdens het aansluiten. Verder worden er net als bij de startmotor regelmatig stekkers verwisseld bij de dynamo. 

Olieverversen

De de 2e plaats bij dynamo’s is hetzelfde als bij de startmotor: met een defecte accu of slechte bedrading en aansluitingen doet het apparaat zijn werk niet. Ook bij storingsveroorzaker nummer 3 zijn overeenkomsten te zien. De dynamo is nog gevoeliger voor vloeistoflekkages dan de startmotor. Mahle adviseert om de dynamo met een doek af te dekken bij het wisselen van een in de buurt geplaatst oliefilter. Lekkages moeten zo snel mogelijk verholpen worden en vloeistoffen grondig verwijderd worden van de dynamo.  

Op 4 staat een montagefout: het verkeerd of te hard aandraaien van de aandrijfpoelie. Mahle adviseert om in plaats van een dop- of steeksleutel een momentsleutel te gebruiken en exact het aantrekkoppel van de fabrikant op te volgen. “Bij het te hard aandraaien kan de poelie gaan aanlopen bij het lager van de dynamo.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.