Toyota komt met nieuwe 2-liter motor

Redactie Redactie
Het nieuwe blok krijgt 171 pk (foto: Toyota)

Dit meldt de Japanse autofabrikant.

Het blok krijgt van Toyota het label DFE mee, wat staat voor Direct Force Engine. De nieuwe krachtbron is volgens Toyota bijzonder omdat de thermische efficiëntie 40 procent is – volgens de fabrikant een hoog percentage voor een 2,0-liter motor. Het maximaal vermogen van de 1.986 cc motor komt te liggen op 126 kW (171 pk), het maximaal koppel is 205 nm. Volgens Toyota wordt bij alle toerentallen een hoog koppel geleverd.

Kleiner en lichter

Naast de DFE-motor presenteert Toyota twee nieuwe transmissies. De handgeschakelde zesbak is iets kleiner en bijna 7 kilo lichter dan zijn voorganger. De nieuwe CVT is voorzien van een speciale ‘aanloopversnelling’ die de optredende slipverliezen bij het wegrijden van de auto moet opvangen. Dat maakt volgens Toyota soepeler en 6 procent zuiniger rijden mogelijk.

Autoweek verwacht dat de DFE-motor en de versnellingsbakken hun debuut maken in de nieuwe Auris, die volgende week in Genève gepresenteerd wordt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toyota komt met nieuwe 2-liter motor | Automotive Online

Toyota komt met nieuwe 2-liter motor

Redactie Redactie
Het nieuwe blok krijgt 171 pk (foto: Toyota)

Dit meldt de Japanse autofabrikant.

Het blok krijgt van Toyota het label DFE mee, wat staat voor Direct Force Engine. De nieuwe krachtbron is volgens Toyota bijzonder omdat de thermische efficiëntie 40 procent is – volgens de fabrikant een hoog percentage voor een 2,0-liter motor. Het maximaal vermogen van de 1.986 cc motor komt te liggen op 126 kW (171 pk), het maximaal koppel is 205 nm. Volgens Toyota wordt bij alle toerentallen een hoog koppel geleverd.

Kleiner en lichter

Naast de DFE-motor presenteert Toyota twee nieuwe transmissies. De handgeschakelde zesbak is iets kleiner en bijna 7 kilo lichter dan zijn voorganger. De nieuwe CVT is voorzien van een speciale ‘aanloopversnelling’ die de optredende slipverliezen bij het wegrijden van de auto moet opvangen. Dat maakt volgens Toyota soepeler en 6 procent zuiniger rijden mogelijk.

Autoweek verwacht dat de DFE-motor en de versnellingsbakken hun debuut maken in de nieuwe Auris, die volgende week in Genève gepresenteerd wordt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.