Autofabrikanten en toeleveranciers verruilen Detroit voor Las Vegas

Redactie Redactie
De autobranche neemt steeds meer vierkante meters in op de CES. (Foto: CES)

De CES duurt nog tot en met 12 januari. Naast de tv’s met enorme afmetingen, smartphones en VR-brillen, bevinden zich onder de ruim 4.000 exposanten ook veel auto- en onderdelenfabrikanten die vooral hun nieuwe bedieningsconcepten, autonome rijsystemen en elektrische aandrijflijnen showen.

De autoprimeurs lijken niet meer te worden bewaard tot de Detroit Motor Show een paar weken later, maar worden in plaats daarvan onthuld in Las Vegas. Zo lanceert het nieuwe Chinese automerk Byton er zijn eerste model: een elektrisch aangedreven suv die volgend jaar op de markt komt. Het model heeft een actieradius van 500 kilometer, een display over de hele breedte van het dashboard en kost 40 duizend euro. De nieuwe elektrische luxe sportwagen van Henrik Fisker, de Emotion, staat er, net als de nieuwe Hyundai waterstof suv en de Kia Nero EV. Daarnaast is er een experimentele autonoom rijdende auto van het Toyota Research Institute (TRI) te zien, waarbij onder het vertrouwd ogende plaatwerk van een Lexus LS 600hl een volledig nieuw platform huist waar alle techniek in verwerkt zit die autonoom rijden mogelijk moet maken.

Goed gesprek

Mercedes-Benz bewaart de primeur van zijn nieuwe A-klasse nog even, maar presenteert in het gokkersparadijs al wel het nieuwe bedieningsconcept MBUX dat in die auto voor het eerst gemonteerd wordt. MBUX zal later ook in de E- en S-klasse verschijnen. Naast het dubbele grote display op het dashboard vormt spraakherkenning de belangrijkste nieuwigheid van dit systeem. Vrijwel alle comfortelektronica en infotainmentsystemen laten zich bedienen op spraak. Dat is op zich niet nieuw, maar het verschil met de systemen in futuristische concept cars is dat het geen duidelijke commando’s hoeven te zijn, maar het systeem gewone gesprekken verstaat en ook in hele zinnen terugpraat. De zin “Ik heb het koud”, is genoeg om de verwarming een tandje hoger te zetten. 

MBUX vertoont opvallend veel gelijkenissen met het Casey-systeem waar Bosch op dezelfde beurs het publiek kennis mee wil laten maken. Je kunt er volgens de toeleverancier mee praten zoals je dat met een passagier zou doen. In plaats van bevelen verstaat en gebruikt Casey, of welke naam je je auto ook wilt geven, zinsconstructies, accenten en dialecten. Het systeem is zelflerend en maakt knoppen en touchscreens volgens Bosch volledig overbodig. Bosch presenteerde in Las Vegas ook een vernieuwde versie van zijn aftermarket E-call-systeem

Omdat ook een zelfrijdende auto niet zonder stuur kan, demonstreert onderdelenfabrikant ZF er zijn stuurwiel van de toekomst. Het van gekleurde led-stroken en een arsenaal aan sensoren voorziene stuur geeft zelf met een blauwe kleur aan dat de auto zelf aan het stuur is en in rood dat een van de inzittenden moet sturen. De sensoren stellen vast of dit ook daadwerkelijk gebeurt en geven hun bevindingen door aan de rest van de auto.  

Samen sterk

Naast het presenteren van technische ontwikkelingen grijpen veel bedrijven de CES ook aan om nieuwe samenwerkingsverbanden en activiteiten te presenteren. Navigatiespecialist Here spant de kroon met maar liefst tien aankondigingen van nieuwe samenwerkingen. De meest opvallende waren die van Bosch en Continental als nieuwe aandeelhouders en de samenwerking met Vodafone om autonoom rijdende auto’s via het 5G-netwerk van Vodafone met elkaar te verbinden en te testen.

Renault-Nissan-ceo Carlos Ghosn reisde af naar The States om een nieuw bedrijfsonderdeel te presenteren: Alliance Ventures gaat de komende vijf jaar bijna 1 miljard euro investeren in start-ups die zich bezig houden met EV’s, connected cars en zelfrijdende auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autofabrikanten en toeleveranciers verruilen Detroit voor Las Vegas | Automotive Online

Autofabrikanten en toeleveranciers verruilen Detroit voor Las Vegas

Redactie Redactie
De autobranche neemt steeds meer vierkante meters in op de CES. (Foto: CES)

De CES duurt nog tot en met 12 januari. Naast de tv’s met enorme afmetingen, smartphones en VR-brillen, bevinden zich onder de ruim 4.000 exposanten ook veel auto- en onderdelenfabrikanten die vooral hun nieuwe bedieningsconcepten, autonome rijsystemen en elektrische aandrijflijnen showen.

De autoprimeurs lijken niet meer te worden bewaard tot de Detroit Motor Show een paar weken later, maar worden in plaats daarvan onthuld in Las Vegas. Zo lanceert het nieuwe Chinese automerk Byton er zijn eerste model: een elektrisch aangedreven suv die volgend jaar op de markt komt. Het model heeft een actieradius van 500 kilometer, een display over de hele breedte van het dashboard en kost 40 duizend euro. De nieuwe elektrische luxe sportwagen van Henrik Fisker, de Emotion, staat er, net als de nieuwe Hyundai waterstof suv en de Kia Nero EV. Daarnaast is er een experimentele autonoom rijdende auto van het Toyota Research Institute (TRI) te zien, waarbij onder het vertrouwd ogende plaatwerk van een Lexus LS 600hl een volledig nieuw platform huist waar alle techniek in verwerkt zit die autonoom rijden mogelijk moet maken.

Goed gesprek

Mercedes-Benz bewaart de primeur van zijn nieuwe A-klasse nog even, maar presenteert in het gokkersparadijs al wel het nieuwe bedieningsconcept MBUX dat in die auto voor het eerst gemonteerd wordt. MBUX zal later ook in de E- en S-klasse verschijnen. Naast het dubbele grote display op het dashboard vormt spraakherkenning de belangrijkste nieuwigheid van dit systeem. Vrijwel alle comfortelektronica en infotainmentsystemen laten zich bedienen op spraak. Dat is op zich niet nieuw, maar het verschil met de systemen in futuristische concept cars is dat het geen duidelijke commando’s hoeven te zijn, maar het systeem gewone gesprekken verstaat en ook in hele zinnen terugpraat. De zin “Ik heb het koud”, is genoeg om de verwarming een tandje hoger te zetten. 

MBUX vertoont opvallend veel gelijkenissen met het Casey-systeem waar Bosch op dezelfde beurs het publiek kennis mee wil laten maken. Je kunt er volgens de toeleverancier mee praten zoals je dat met een passagier zou doen. In plaats van bevelen verstaat en gebruikt Casey, of welke naam je je auto ook wilt geven, zinsconstructies, accenten en dialecten. Het systeem is zelflerend en maakt knoppen en touchscreens volgens Bosch volledig overbodig. Bosch presenteerde in Las Vegas ook een vernieuwde versie van zijn aftermarket E-call-systeem

Omdat ook een zelfrijdende auto niet zonder stuur kan, demonstreert onderdelenfabrikant ZF er zijn stuurwiel van de toekomst. Het van gekleurde led-stroken en een arsenaal aan sensoren voorziene stuur geeft zelf met een blauwe kleur aan dat de auto zelf aan het stuur is en in rood dat een van de inzittenden moet sturen. De sensoren stellen vast of dit ook daadwerkelijk gebeurt en geven hun bevindingen door aan de rest van de auto.  

Samen sterk

Naast het presenteren van technische ontwikkelingen grijpen veel bedrijven de CES ook aan om nieuwe samenwerkingsverbanden en activiteiten te presenteren. Navigatiespecialist Here spant de kroon met maar liefst tien aankondigingen van nieuwe samenwerkingen. De meest opvallende waren die van Bosch en Continental als nieuwe aandeelhouders en de samenwerking met Vodafone om autonoom rijdende auto’s via het 5G-netwerk van Vodafone met elkaar te verbinden en te testen.

Renault-Nissan-ceo Carlos Ghosn reisde af naar The States om een nieuw bedrijfsonderdeel te presenteren: Alliance Ventures gaat de komende vijf jaar bijna 1 miljard euro investeren in start-ups die zich bezig houden met EV’s, connected cars en zelfrijdende auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.