Hella Gutmann Mega Macs heeft liever VW dan Volvo

Redactie Redactie
Foto: Volvo

De Mega Macs PC is het instapmodel van de vier verschillende testers uit het assortiment van Hella Gutmann. Voor een bedrag van 1.344 euro krijg je een bluetoothdongel voor in de EOBD-poort, een USB-stick voor in je laptop, een USB-kabel en een jaarlicentie, waarin twee updates zijn inbegrepen. Wie een multimeter of oscilloscoop wil, moet kiezen voor de Mega Macs 56 of Mega Macs 66, waar deze optioneel voor verkrijgbaar zijn. Die laatste twee zijn in combinatie met de CSC-tool ook te gebruiken om rijhulpsystemen te kalibreren.

Golfbeweging

Bij de Golf BLS Diesel uit 2009 met problemen aan de DSG-transmissie benaderde hij alle regeleenheden om de foutcodes uit te lezen. Dat ging probleemloos, ook bij de regeleenheid van de DSG-bak. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de foutcode en geeft aan wat de status is. Bij deze auto geeft de Mega Macs geen ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing bijvoorbeeld. Je kunt wel met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Foutcodes opslaan, uitprinten of een logboek bijhouden kan niet. De foutcode-mogelijkheden voldeden desondanks wel aan Iwan’s verwachtingen. Bij het programmeerwerk aan de DSG van deze Golf liep hij wel vast. “Voor het demonteren van de mechatronica moet de versnellingsbak in neutraal geschakeld worden. Dit was niet mogelijk met de Hella Gutmann. Iwan adviseert de fabrikant daarom ook om werken aan een DSG beter te ondersteunen.Bekijk meer reviews en de specificaties van de Hella Gutmann Mega Macs PS in de Automotive Productvergelijker.

Jeep

De tweede patiënt was een Jeep Patriot 2.0 16V Diesel uit 2008. Van deze auto werd de airbag-regeleenheid succesvol benaderd en uitgelezen. Ook hier weer duidelijke codes en een beschikbare status, maar geen begeleide foutopsporing of andere ondersteuning. Bij deze auto lukt het wel om de uitgelezen foutcodes op te slaan of uit te printen, maar houdt de tester net als bij de Golf geen logboek bij van het voertuig. Van dezelfde regeleenheid bekeek Iwan ook de meetwaarden. Dat ging probleemloos en met een duidelijke beschrijving. Het is ook mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijk te bekijken. Maar er is geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. Ook kun je de meetwaarde niet grafisch weer geven. Opslaan om later nog eens terug te kijken kan ook niet.

Transporter

Bij een Volkswagen Transporter BNZ Diesel uit 2008 leest Iwan het foutgeheugen van de motor-regeleenheid uit en bekijkt de meetwaarden. De ervaringen zijn hetzelfde als bij de Golf en de Jeep, positief dus. Bij het aansturen van actuatoren laat deze tester wel een steekje vallen vindt Iwan. Het lukt niet om verbinding te maken te maken met de motor-ECU om de actuatoren aan te sturen.

Volvo

Volvo is een lastig merk voor veel universele testers. Ook de Hella Gutmann loopt hier en daar vast op een Volvo V70 benzine uit 2001. Het benaderen van de abs/esp-regeleenheid om de foutcodes uit te lezen is geen probleem. Er was wel een foutcode aanwezig, maar de tester geeft er geen omschrijving bij. Ook het bekijken van de meetwaarden van de abs/esp-regeleenheid lukt niet. “Bij het opvragen van meetwaardes kwam er steeds een foutmelding.” Ook bij het inleren van een dwarsversnellingssensor bij dezelfde ECU loopt Iwan vast.

Volgende keer doet Iwan verslag van zijn bevindingen op de Ford, Golf IV en Opel.

Pluspunten:
-Uitgebreide foutcode omschrijving
-Auto selectie aan de hand van kenteken
-Verbinding met bluetooth werkt perfect
-Handzaam
-Breed inzetbaar
-HGS-data, met name het brandstofsysteem

Verbeterpunten:
-Abs/esp- ecu beter ondersteunen (Volvo V70)
-Actuatoren aansturing mogelijk maken (VW Transporter)
-Menustructuur van eerst handeling kiezen en dan pas ecu, werkt niet fijn. Liever eerst de ecu en daarin zelf kiezen wat je wil doen. 
-Te veel onnodige pop-ups

Kennis beoordeelt de bediening van de Mega Macs PC als ‘normaal’ en noemt de handzaamheid ‘uitstekend’. Dat geldt ook voor het selecteren van voertuigen. De selectie van regeleenheden is normaal, maar de navigatie binnen die regeleenheden is volgens hem wel voor verbetering vatbaar. “Het is heel omslachtig dat je niet kunt switchen tussen live data, foutcodes en actuatoren binnen een ECU. Je moet dan steeds opnieuw alles kiezen.” Het vastleggen van foutcodes en meetwaarden verloopt volgens Iwan uitstekend. De tester is volgens Kennis breed inzetbaar; hij zou hem waarschijnlijk ook aanbevelen bij andere bedrijven, maar alleen als de menustructuur aangepast wordt. “Dat kost nu veel te veel tijd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hella Gutmann Mega Macs heeft liever VW dan Volvo | Automotive Online

Hella Gutmann Mega Macs heeft liever VW dan Volvo

Redactie Redactie
Foto: Volvo

De Mega Macs PC is het instapmodel van de vier verschillende testers uit het assortiment van Hella Gutmann. Voor een bedrag van 1.344 euro krijg je een bluetoothdongel voor in de EOBD-poort, een USB-stick voor in je laptop, een USB-kabel en een jaarlicentie, waarin twee updates zijn inbegrepen. Wie een multimeter of oscilloscoop wil, moet kiezen voor de Mega Macs 56 of Mega Macs 66, waar deze optioneel voor verkrijgbaar zijn. Die laatste twee zijn in combinatie met de CSC-tool ook te gebruiken om rijhulpsystemen te kalibreren.

Golfbeweging

Bij de Golf BLS Diesel uit 2009 met problemen aan de DSG-transmissie benaderde hij alle regeleenheden om de foutcodes uit te lezen. Dat ging probleemloos, ook bij de regeleenheid van de DSG-bak. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de foutcode en geeft aan wat de status is. Bij deze auto geeft de Mega Macs geen ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing bijvoorbeeld. Je kunt wel met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Foutcodes opslaan, uitprinten of een logboek bijhouden kan niet. De foutcode-mogelijkheden voldeden desondanks wel aan Iwan’s verwachtingen. Bij het programmeerwerk aan de DSG van deze Golf liep hij wel vast. “Voor het demonteren van de mechatronica moet de versnellingsbak in neutraal geschakeld worden. Dit was niet mogelijk met de Hella Gutmann. Iwan adviseert de fabrikant daarom ook om werken aan een DSG beter te ondersteunen.Bekijk meer reviews en de specificaties van de Hella Gutmann Mega Macs PS in de Automotive Productvergelijker.

Jeep

De tweede patiënt was een Jeep Patriot 2.0 16V Diesel uit 2008. Van deze auto werd de airbag-regeleenheid succesvol benaderd en uitgelezen. Ook hier weer duidelijke codes en een beschikbare status, maar geen begeleide foutopsporing of andere ondersteuning. Bij deze auto lukt het wel om de uitgelezen foutcodes op te slaan of uit te printen, maar houdt de tester net als bij de Golf geen logboek bij van het voertuig. Van dezelfde regeleenheid bekeek Iwan ook de meetwaarden. Dat ging probleemloos en met een duidelijke beschrijving. Het is ook mogelijk om meerdere meetwaarden tegelijk te bekijken. Maar er is geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. Ook kun je de meetwaarde niet grafisch weer geven. Opslaan om later nog eens terug te kijken kan ook niet.

Transporter

Bij een Volkswagen Transporter BNZ Diesel uit 2008 leest Iwan het foutgeheugen van de motor-regeleenheid uit en bekijkt de meetwaarden. De ervaringen zijn hetzelfde als bij de Golf en de Jeep, positief dus. Bij het aansturen van actuatoren laat deze tester wel een steekje vallen vindt Iwan. Het lukt niet om verbinding te maken te maken met de motor-ECU om de actuatoren aan te sturen.

Volvo

Volvo is een lastig merk voor veel universele testers. Ook de Hella Gutmann loopt hier en daar vast op een Volvo V70 benzine uit 2001. Het benaderen van de abs/esp-regeleenheid om de foutcodes uit te lezen is geen probleem. Er was wel een foutcode aanwezig, maar de tester geeft er geen omschrijving bij. Ook het bekijken van de meetwaarden van de abs/esp-regeleenheid lukt niet. “Bij het opvragen van meetwaardes kwam er steeds een foutmelding.” Ook bij het inleren van een dwarsversnellingssensor bij dezelfde ECU loopt Iwan vast.

Volgende keer doet Iwan verslag van zijn bevindingen op de Ford, Golf IV en Opel.

Pluspunten:
-Uitgebreide foutcode omschrijving
-Auto selectie aan de hand van kenteken
-Verbinding met bluetooth werkt perfect
-Handzaam
-Breed inzetbaar
-HGS-data, met name het brandstofsysteem

Verbeterpunten:
-Abs/esp- ecu beter ondersteunen (Volvo V70)
-Actuatoren aansturing mogelijk maken (VW Transporter)
-Menustructuur van eerst handeling kiezen en dan pas ecu, werkt niet fijn. Liever eerst de ecu en daarin zelf kiezen wat je wil doen. 
-Te veel onnodige pop-ups

Kennis beoordeelt de bediening van de Mega Macs PC als ‘normaal’ en noemt de handzaamheid ‘uitstekend’. Dat geldt ook voor het selecteren van voertuigen. De selectie van regeleenheden is normaal, maar de navigatie binnen die regeleenheden is volgens hem wel voor verbetering vatbaar. “Het is heel omslachtig dat je niet kunt switchen tussen live data, foutcodes en actuatoren binnen een ECU. Je moet dan steeds opnieuw alles kiezen.” Het vastleggen van foutcodes en meetwaarden verloopt volgens Iwan uitstekend. De tester is volgens Kennis breed inzetbaar; hij zou hem waarschijnlijk ook aanbevelen bij andere bedrijven, maar alleen als de menustructuur aangepast wordt. “Dat kost nu veel te veel tijd.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.