Wat kan een Maxidas met Renault en Mercedes?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Smeets Solutions

De Autel Maxidas DS 708 wordt inmiddels niet meer gemaakt en werd opgevolgd door de Maxisys-serie, maar er zijn nog wel updates voor beschikbaar. Het  is een standalone tester met een geïntegreerd scherm en bediening. Thomassen deelde zijn ervaringen met dit apparaat op vijf verschillende auto’s: Een Renault Clio 1.4 benzine uit 2005, een Mercedes A160 uit 2011, een Volkswagen Golf GTD uit 2012, een Seat Leon en een Audi A8 3.0 TDI uit 2010.

Bij zowel de Mercedes als de Renault pakte hij deze tester om een stuurhoeksensor in te leren. Met wisselend resultaat. Met de kleine Benz kwam hij wel in de richting, maar lukte het niet om de procedure volledig af te ronden. “Ik voer altijd een volledige systeemscan uit en zie dan gelijk welke modules benaderbaar zijn. De motorregeleenheid en de abs/esp-regeleenheid waren niet te benaderen door een tekortkoming in het testapparaat. Bij de regeleenheden voor de airbag, de centrale elektronica, de verwarming/airco en de comfortmodules lukte dat wel.”

Vertaling niet 100 procent

Bij de kleine Fransoos ging het inleren van de stuurhoeksensor wel helemaal probleemloos. “Dat ging heel makkelijk. Je merkt wel dat de vertaling van dit apparaat niet helemaal 100 procent is.” Alle regeleenheden waren te benaderen. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de aangetroffen foutcodes en de status van de codes is ook beschikbaar. Wel vindt hij het jammer dat zijn tester geen ondersteuning biedt bij aangetroffen foutcodes (zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing). Desondanks is hij tevreden over de snelheid, het aantal te benaderen regelapparaten, de eenvoudige bediening en de weergave van alle aangetroffen storingen in één beeld. Bekijk de volledige specificaties van de Autel Maxidas DS708 en die van alle andere testers in de Automotive Productvergelijker.

Bij de drie auto’s uit de VAG-stal beperkte Thomassen zicht tot het maken van een totale systeemscan en het bekijken van de foutcodes. Voor zowel de Audi, de Volkswagen als de Seat geldt dat alle regeleenheden te benaderen zijn. De foutcodes zijn duidelijk beschreven met de status er bij er is net als bij de Mercedes en de Renault geen mogelijkheid om begeleid storingen te zoeken, maar je kunt wel met een druk op de knop de foutgeheugens van alle regeleenheden bevragen. Je kunt met deze tester de hele procedure opnemen, maar ook foutcodes uitprinten of opslaan. Bij Golf lukte het niet om een logboek met gewiste foutcodes bij te houden.

Aanbeveling

Over het algemeen voldeden de foutcode-mogelijkheden aan zijn verwachting bij alle vijf geteste voertuigen. Verder biedt de Maxidas DS708 extra informatie zoals nominale waarden. Thomassen vindt deze tester zowel geschikt voor algemeen gebruik als voor specifieke taken binnen het schadebedrijf waar hij werkt en zou hem waarschijnlijk ook aanbevelen bij collega schadeherstellers.

Pluspunten:
-Snelheid van het opstarten ondanks geen eigen accu
-Formaat
-Brede merkdekking
-Snel het hele storingsgeheugen lezen/wissen (met een klik)
-Aantal te benaderen regelapparaten
-Makkelijk wissen van alle foutcodes
-Alle storingen in een oogopslag in beeld
-Het inleren van stuurhoeksensor heel simpel

Verbeterpunten:
-Nog lang niet alle tekst in het Nederlands
-Vooral bij jonge auto’s zijn nog niet alle merken goed uit te lezen
-We krijgen de tester hier niet op het wifi netwerk door de oude hardware in het apparaat
-Een demonstratie/uitleg van het apparaat bij aflevering was prettig geweest. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wat kan een Maxidas met Renault en Mercedes? | Automotive Online

Wat kan een Maxidas met Renault en Mercedes?

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Smeets Solutions

De Autel Maxidas DS 708 wordt inmiddels niet meer gemaakt en werd opgevolgd door de Maxisys-serie, maar er zijn nog wel updates voor beschikbaar. Het  is een standalone tester met een geïntegreerd scherm en bediening. Thomassen deelde zijn ervaringen met dit apparaat op vijf verschillende auto’s: Een Renault Clio 1.4 benzine uit 2005, een Mercedes A160 uit 2011, een Volkswagen Golf GTD uit 2012, een Seat Leon en een Audi A8 3.0 TDI uit 2010.

Bij zowel de Mercedes als de Renault pakte hij deze tester om een stuurhoeksensor in te leren. Met wisselend resultaat. Met de kleine Benz kwam hij wel in de richting, maar lukte het niet om de procedure volledig af te ronden. “Ik voer altijd een volledige systeemscan uit en zie dan gelijk welke modules benaderbaar zijn. De motorregeleenheid en de abs/esp-regeleenheid waren niet te benaderen door een tekortkoming in het testapparaat. Bij de regeleenheden voor de airbag, de centrale elektronica, de verwarming/airco en de comfortmodules lukte dat wel.”

Vertaling niet 100 procent

Bij de kleine Fransoos ging het inleren van de stuurhoeksensor wel helemaal probleemloos. “Dat ging heel makkelijk. Je merkt wel dat de vertaling van dit apparaat niet helemaal 100 procent is.” Alle regeleenheden waren te benaderen. De tester geeft een duidelijke beschrijving bij de aangetroffen foutcodes en de status van de codes is ook beschikbaar. Wel vindt hij het jammer dat zijn tester geen ondersteuning biedt bij aangetroffen foutcodes (zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing). Desondanks is hij tevreden over de snelheid, het aantal te benaderen regelapparaten, de eenvoudige bediening en de weergave van alle aangetroffen storingen in één beeld. Bekijk de volledige specificaties van de Autel Maxidas DS708 en die van alle andere testers in de Automotive Productvergelijker.

Bij de drie auto’s uit de VAG-stal beperkte Thomassen zicht tot het maken van een totale systeemscan en het bekijken van de foutcodes. Voor zowel de Audi, de Volkswagen als de Seat geldt dat alle regeleenheden te benaderen zijn. De foutcodes zijn duidelijk beschreven met de status er bij er is net als bij de Mercedes en de Renault geen mogelijkheid om begeleid storingen te zoeken, maar je kunt wel met een druk op de knop de foutgeheugens van alle regeleenheden bevragen. Je kunt met deze tester de hele procedure opnemen, maar ook foutcodes uitprinten of opslaan. Bij Golf lukte het niet om een logboek met gewiste foutcodes bij te houden.

Aanbeveling

Over het algemeen voldeden de foutcode-mogelijkheden aan zijn verwachting bij alle vijf geteste voertuigen. Verder biedt de Maxidas DS708 extra informatie zoals nominale waarden. Thomassen vindt deze tester zowel geschikt voor algemeen gebruik als voor specifieke taken binnen het schadebedrijf waar hij werkt en zou hem waarschijnlijk ook aanbevelen bij collega schadeherstellers.

Pluspunten:
-Snelheid van het opstarten ondanks geen eigen accu
-Formaat
-Brede merkdekking
-Snel het hele storingsgeheugen lezen/wissen (met een klik)
-Aantal te benaderen regelapparaten
-Makkelijk wissen van alle foutcodes
-Alle storingen in een oogopslag in beeld
-Het inleren van stuurhoeksensor heel simpel

Verbeterpunten:
-Nog lang niet alle tekst in het Nederlands
-Vooral bij jonge auto’s zijn nog niet alle merken goed uit te lezen
-We krijgen de tester hier niet op het wifi netwerk door de oude hardware in het apparaat
-Een demonstratie/uitleg van het apparaat bij aflevering was prettig geweest. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.