Telematica-tool Multianalyzer verbindt auto rechtstreeks met garage

Redactie Redactie
• Laatste update:
De telematicatool Multianalyser wordt volgende week gelanceerd.

Veel aanbieders van aftermarket telematicatools richten zich op de consument en proberen deze tot de aanschaf van een dongel te verleiden met apps die inzicht geven in rijgedrag, hulp bieden bij zuinig rijden en pechhulp. Multianalyzer, een Nederlands bedrijf dat huist in Zoetermeer, gooit het over een andere boeg. “Wat ons betreft heeft de connected car vooral meerwaarde voor het autobedrijf”, zegt Raoul Jap-sam, mede-eigenaar van Multianalyzer. “Door de auto’s uit het klantenbestand te connecten kan de monteur op afstand foutcodes uitlezen, de PID’s checken en de kilometertellerstand controleren.”

Het systeem kan op basis van de realtime kilometerstand een melding geven wanneer de auto het moment nadert dat de fabrikant een onderhoudsbeurt voorschrijft, en meldingen geven wanneer er foutcodes in het voertuig optreden. Bij het verschijnen van een foutcode kan het systeem een momentopname (snapshot) maken van de gereden snelheid, de omstandigheden en de sensordata. Op die manier kan de monteur makkelijk achterhalen wat het probleem veroorzaakte en onder welke omstandigheden de storing zich voordeed.  

“Wanneer autobedrijven regelmatig op afstand de voertuigen van hun klanten checken, kunnen ze hen benaderen met een gerichte boodschap of aanbieding, hun omzet vergroten en zelf het werkaanbod sturen en de werkplaatsbezetting plannen. Nu zijn autobedrijven afhankelijk van het moment waarop een consument besluit dat het tijd is voor onderhoud of wanneer de sleepdienst een gestrande auto komt brengen.”

Onderhoudshistorie

Naast het stellen van een snelle diagnose kan de analyzer ook worden gebruikt om de onderhoudsgeschiedenis van een auto in kaart te brengen. Het apparaatje haalt volgens Jap-sam de onderhoudsmomenten en foutcodes uit het verleden op uit de auto, om te achterhalen na hoeveel kilometers de foutcodes opgelost zijn. Van deze informatie kan een rapport worden samengesteld, wat weer van pas komt bij de verkoop van de auto.

Het systeem werkt net als andere telematicasystemen met een dongel die in de OBD2-poort wordt geprikt. Het meest opvallende verschil is dat de dongel zelf over een simkaart beschikt en dus niet afhankelijk is van een app op de mobiele telefoon van de berijder. Via de dongel maakt het systeem verbinding met de cloudserver van Multianalyzer. Het autobedrijf kan vervolgens via deze server de gewenste data uit de auto halen. 

Wat kost dat? 

Multianalyzer moet nog vaststellen wat de apparatuur en de dienstverlening precies gaat kosten. “We zoeken voor de start vooral grote bedrijven, bijvoorbeeld leasemaatschappijen of grote dealerholdings die inzien wat dit systeem ze kan opleveren in plaats van wat het kost. Grote volumes moeten er voor zorgen dat de prijs gaat dalen.” De hardware per auto kost ongeveer 50 euro en het gebruik van het systeem circa 99 euro per jaar. Jap-sam ziet vooral mogelijkheden voor bedrijven die het systeem monteren bij de verkoop van een nieuwe of gebruikte auto en het aanschafbedrag en de gebruikskosten opnemen in de verkoopprijs.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Telematica-tool Multianalyzer verbindt auto rechtstreeks met garage | Automotive Online

Telematica-tool Multianalyzer verbindt auto rechtstreeks met garage

Redactie Redactie
• Laatste update:
De telematicatool Multianalyser wordt volgende week gelanceerd.

Veel aanbieders van aftermarket telematicatools richten zich op de consument en proberen deze tot de aanschaf van een dongel te verleiden met apps die inzicht geven in rijgedrag, hulp bieden bij zuinig rijden en pechhulp. Multianalyzer, een Nederlands bedrijf dat huist in Zoetermeer, gooit het over een andere boeg. “Wat ons betreft heeft de connected car vooral meerwaarde voor het autobedrijf”, zegt Raoul Jap-sam, mede-eigenaar van Multianalyzer. “Door de auto’s uit het klantenbestand te connecten kan de monteur op afstand foutcodes uitlezen, de PID’s checken en de kilometertellerstand controleren.”

Het systeem kan op basis van de realtime kilometerstand een melding geven wanneer de auto het moment nadert dat de fabrikant een onderhoudsbeurt voorschrijft, en meldingen geven wanneer er foutcodes in het voertuig optreden. Bij het verschijnen van een foutcode kan het systeem een momentopname (snapshot) maken van de gereden snelheid, de omstandigheden en de sensordata. Op die manier kan de monteur makkelijk achterhalen wat het probleem veroorzaakte en onder welke omstandigheden de storing zich voordeed.  

“Wanneer autobedrijven regelmatig op afstand de voertuigen van hun klanten checken, kunnen ze hen benaderen met een gerichte boodschap of aanbieding, hun omzet vergroten en zelf het werkaanbod sturen en de werkplaatsbezetting plannen. Nu zijn autobedrijven afhankelijk van het moment waarop een consument besluit dat het tijd is voor onderhoud of wanneer de sleepdienst een gestrande auto komt brengen.”

Onderhoudshistorie

Naast het stellen van een snelle diagnose kan de analyzer ook worden gebruikt om de onderhoudsgeschiedenis van een auto in kaart te brengen. Het apparaatje haalt volgens Jap-sam de onderhoudsmomenten en foutcodes uit het verleden op uit de auto, om te achterhalen na hoeveel kilometers de foutcodes opgelost zijn. Van deze informatie kan een rapport worden samengesteld, wat weer van pas komt bij de verkoop van de auto.

Het systeem werkt net als andere telematicasystemen met een dongel die in de OBD2-poort wordt geprikt. Het meest opvallende verschil is dat de dongel zelf over een simkaart beschikt en dus niet afhankelijk is van een app op de mobiele telefoon van de berijder. Via de dongel maakt het systeem verbinding met de cloudserver van Multianalyzer. Het autobedrijf kan vervolgens via deze server de gewenste data uit de auto halen. 

Wat kost dat? 

Multianalyzer moet nog vaststellen wat de apparatuur en de dienstverlening precies gaat kosten. “We zoeken voor de start vooral grote bedrijven, bijvoorbeeld leasemaatschappijen of grote dealerholdings die inzien wat dit systeem ze kan opleveren in plaats van wat het kost. Grote volumes moeten er voor zorgen dat de prijs gaat dalen.” De hardware per auto kost ongeveer 50 euro en het gebruik van het systeem circa 99 euro per jaar. Jap-sam ziet vooral mogelijkheden voor bedrijven die het systeem monteren bij de verkoop van een nieuwe of gebruikte auto en het aanschafbedrag en de gebruikskosten opnemen in de verkoopprijs.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.