Universele pass-thru tool Euro DFT komt naar Nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

ZDK bracht de Euro DFT in 2016 op de markt. De software en bijbehorende interface werden in samenwerking met de Duitse startup Adis Technology ontwikkeld. Er kunnen vanaf één laptop met een interface de technische dataservers van elf verschillende autofabrikanten geraadpleegd worden. In Duitsland werken er ondertussen 150 autobedrijven met het systeem. Volgens Bovag, dat de pilot vandaag bekend maakte tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, met groot succes. 

De Euro DFT kan gebruikt worden voor het uitlezen van voertuigen met een Euro 5 en Euro 6 typegoedkeuring, maar daarnaast kan het systeem ook gebruikt worden voor het coderen en programmeren van regeleenheden in het voertuig met behulp van de originele software van de voertuigfabrikant.

Pilot

Bovag test momenteel met vijf universele autobedrijven in hoeverre het systeem ook geschikt is voor Nederlandse autobedrijven. Wanneer en in welke vorm Euro DFT in Nederland op de markt komt hangt volgens Bovag-adviseur Jasper Steffens af van de uitkomst van de pilot. “Tot nu toe zijn de reacties en ervaringen veelbelovend. Tijdens de eerste sessie hebben we de Euro DFT aangesloten op een BMW 530 van anderhalve week oud. We konden letterlijk overal in. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was uit te lezen, te programmeren en updaten. De bij dit project betrokken monteurs waren heel enthousiast.”

In Duitsland bieden ZDK en Adis de Euro DFT aan voor 6.600 euro, de kosten voor het gebruik van de verschillende portals komen daar nog bij. Daarnaast is er daar een leasecontructie voor 250 euro per maand. Ook hier zijn de kosten voor toegang tot de fabrikantenportals niet in meegenomen. 

Complexe procedures

Euro DFT zou een oplossing kunnen zijn voor de problemen waar universele autobedrijven nu mee kampen bij het gebruik van pass-thru. Het inloggen bij fabrikantensites is complex omdat ieder merk andere systeemeisen stelt, een andere kostenstructuur hanteert en andere procedures heeft. Inmiddels zijn er verschillende aanbieders die autobedrijven ondersteunen bij pass-thru. Onder meer opleider en diagnosehelpdesk GMTO en onderdelenleverancier Partspoint via ondersteuningsprogramma Tech360

Vorig jaar gaf GMTO-trainer Arjen Woudstra een presentatie over pass-thru tijdens het jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. De vraag aan de zaal hoeveel bedrijven ervaring hebben met pass-thru leverde toen maar een paar opgestoken handen op. Jasper Steffens stelde de vraag dit jaar opnieuw en ook nu slechts een paar handen als reactie. Dit zegt volgens Steffens niets over over de behoefte aan een apparaat als de Euro DFT. “Je kunt op termijn niet meer zonder technische informatie rechtstreeks van de bron. Er lekken anders te veel uren weg die je kunt factureren aan je klant.”

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Universele pass-thru tool Euro DFT komt naar Nederland | Automotive Online

Universele pass-thru tool Euro DFT komt naar Nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

ZDK bracht de Euro DFT in 2016 op de markt. De software en bijbehorende interface werden in samenwerking met de Duitse startup Adis Technology ontwikkeld. Er kunnen vanaf één laptop met een interface de technische dataservers van elf verschillende autofabrikanten geraadpleegd worden. In Duitsland werken er ondertussen 150 autobedrijven met het systeem. Volgens Bovag, dat de pilot vandaag bekend maakte tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, met groot succes. 

De Euro DFT kan gebruikt worden voor het uitlezen van voertuigen met een Euro 5 en Euro 6 typegoedkeuring, maar daarnaast kan het systeem ook gebruikt worden voor het coderen en programmeren van regeleenheden in het voertuig met behulp van de originele software van de voertuigfabrikant.

Pilot

Bovag test momenteel met vijf universele autobedrijven in hoeverre het systeem ook geschikt is voor Nederlandse autobedrijven. Wanneer en in welke vorm Euro DFT in Nederland op de markt komt hangt volgens Bovag-adviseur Jasper Steffens af van de uitkomst van de pilot. “Tot nu toe zijn de reacties en ervaringen veelbelovend. Tijdens de eerste sessie hebben we de Euro DFT aangesloten op een BMW 530 van anderhalve week oud. We konden letterlijk overal in. Je kunt het zo gek niet bedenken of het was uit te lezen, te programmeren en updaten. De bij dit project betrokken monteurs waren heel enthousiast.”

In Duitsland bieden ZDK en Adis de Euro DFT aan voor 6.600 euro, de kosten voor het gebruik van de verschillende portals komen daar nog bij. Daarnaast is er daar een leasecontructie voor 250 euro per maand. Ook hier zijn de kosten voor toegang tot de fabrikantenportals niet in meegenomen. 

Complexe procedures

Euro DFT zou een oplossing kunnen zijn voor de problemen waar universele autobedrijven nu mee kampen bij het gebruik van pass-thru. Het inloggen bij fabrikantensites is complex omdat ieder merk andere systeemeisen stelt, een andere kostenstructuur hanteert en andere procedures heeft. Inmiddels zijn er verschillende aanbieders die autobedrijven ondersteunen bij pass-thru. Onder meer opleider en diagnosehelpdesk GMTO en onderdelenleverancier Partspoint via ondersteuningsprogramma Tech360

Vorig jaar gaf GMTO-trainer Arjen Woudstra een presentatie over pass-thru tijdens het jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. De vraag aan de zaal hoeveel bedrijven ervaring hebben met pass-thru leverde toen maar een paar opgestoken handen op. Jasper Steffens stelde de vraag dit jaar opnieuw en ook nu slechts een paar handen als reactie. Dit zegt volgens Steffens niets over over de behoefte aan een apparaat als de Euro DFT. “Je kunt op termijn niet meer zonder technische informatie rechtstreeks van de bron. Er lekken anders te veel uren weg die je kunt factureren aan je klant.”

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.