Toyo komt ook met luchtloze autoband

Redactie Redactie

De basisstructuur van de niet-pneumatische of luchtvrije band, bestaat volgens Toyo aan de binnenkant uit speciale zeer stevige harsplakken die het gewicht van het voertuig dragen.

Waar bij eerdere prototypes het voertuiggewicht werd gedragen door een elliptische spakenconfiguratie, maakt de noair gebruik van een X-vormig patroon. Het gedeelte tussen de spaken en het rubberen loopvlak op de buitenste gordellaag bestaat uit een koolstofvezel versterkt (CFRP) kunststof om de belasting te verminderen. Om de contactdruk te spreiden en de contactgeluiden van de spaken te verminderen, is het aantal spaken in vergelijking met de band van Bridgestone verhoogd van 50 naar 100.

Onderhoudsvrije en veilige autoband

De basisfuncties van de band tijdens rijden, draaien en stoppen blijven gehandhaafd door het rubberen loopvlak dat, net zoals bij conventionele banden, contact maakt met het wegdek.

De luchtvrije Bridgestone autoband was in 2013 bijna productierijp. Na die tijd is er geen nieuws meer van Bridgestone over de band gekomen. Toyo heeft naar eigen zeggen spectaculaire vorderingen gemaakt en overweegt de noair uit de laboratoriumfase te halen en productierijp te maken.

De Japanse bandenfabrikant verwacht dat de luchtloze band een klapper zal worden. De band kan immers niet lek raken en is dus veiliger. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toyo komt ook met luchtloze autoband | Automotive Online

Toyo komt ook met luchtloze autoband

Redactie Redactie

De basisstructuur van de niet-pneumatische of luchtvrije band, bestaat volgens Toyo aan de binnenkant uit speciale zeer stevige harsplakken die het gewicht van het voertuig dragen.

Waar bij eerdere prototypes het voertuiggewicht werd gedragen door een elliptische spakenconfiguratie, maakt de noair gebruik van een X-vormig patroon. Het gedeelte tussen de spaken en het rubberen loopvlak op de buitenste gordellaag bestaat uit een koolstofvezel versterkt (CFRP) kunststof om de belasting te verminderen. Om de contactdruk te spreiden en de contactgeluiden van de spaken te verminderen, is het aantal spaken in vergelijking met de band van Bridgestone verhoogd van 50 naar 100.

Onderhoudsvrije en veilige autoband

De basisfuncties van de band tijdens rijden, draaien en stoppen blijven gehandhaafd door het rubberen loopvlak dat, net zoals bij conventionele banden, contact maakt met het wegdek.

De luchtvrije Bridgestone autoband was in 2013 bijna productierijp. Na die tijd is er geen nieuws meer van Bridgestone over de band gekomen. Toyo heeft naar eigen zeggen spectaculaire vorderingen gemaakt en overweegt de noair uit de laboratoriumfase te halen en productierijp te maken.

De Japanse bandenfabrikant verwacht dat de luchtloze band een klapper zal worden. De band kan immers niet lek raken en is dus veiliger. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.