Halfjaarbericht Ondernemen: verouderde kennis bedreiging voor de werkplaats

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het afgelopen halfjaar veranderde er nogal wat rondom de apk. Zo werd meteen in januari bekend dat tpms als nieuwe eis aan de apk wordt toegevoegd. Vanaf mei volgend jaar maakt een werkend tpms deel uit van de nieuwe apk-eisen, maar alleen bij auto’s die na december 2017 nieuw zijn afgeleverd. Er werden meer wijzigingen doorgevoerd in de apk. Zo is het cusumsysteem van bonus- en strafpunten voor keurmeesters en erkenninghouders veranderd en is er vanaf april één systeem. Vanaf die datum gelden er vijf missergradaties en is er geen bonus meer voor een tijdens de herkeuring geconstateerde misser.

Ander apk-nieuws is dat het aantal keuringen over het eerste halfjaar met 0,5 procent is gestegen tot 3,7 miljoen. Universele bedrijven zagen hun marktaandeel stijgen tot 73,6 procent (+1,3 procent). Zo blijkt uit cijfers van RDC, De trend die het eerste kwartaal al werd ingezet en waarbij het universele kanaal marktaandeel terugwint, terwijl dealers hun marktaandeel met 3 procent zagen teruglopen, wordt hiermee voortgezet.

De toegankelijkheid van technische informatie is een andere belangrijke kwestie in het universele kanaal. Die vrije toegang wordt steeds moeilijker, terwijl fabrikanten ondertussen hun grip op de klant vergroten door telematica. Automotive Werkplaats peilde dan ook het toekomstperspectief van het onafhankelijke autobedrijf. “De recessie is nog wel voelbaar, maar we hebben meer werk dan ooit”, reageerde Bart van Hulst van universeel autobedrijf Car Service Center. Nog veel meer reacties uit het universele kanaal kunt u hier lezen. 

Kennis vergrijst

Niet zozeer de vergrijzing, maar vooral het bijbenen van de technische ontwikkelingen voor jong en oud, is een toenemend probleem. Dat constateerde het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (Oomt). Wie van zo’n vakopleiding komt, vindt vaak snel een baan. Maar knelpunt is meestal dat de opgedane kennis snel verouderd. Werknemers moeten zich dus voortdurend blijven ontwikkelen en bijscholen en werkgevers moeten dit faciliteren. Voortdurende  bijscholing is steeds meer bittere noodzaak, vooral in het universele kanaal waar ondernemers vaak zelf actief hun kennis en vaardigheden up-to-date moeten houden.Voortdurende bijscholing is noodzaak geworden, zo is te lezen in een interview met Oomt. Iets anders is dat er tussen nu en het jaar 2030 zo’n 833 duizend banen verloren zullen gaan in de werkplaatsen van universele bedrijven als gevolg van de opkomst van connected cars. Tenminste, dat voorspellen onderzoekers van de universiteit in Keulen in een onderzoek. De verwachting is dat kleine en middelgrote garagebedrijven op het platteland het hardste worden getroffen.

Uit de Bovag-RAI Aftersales Monitor 2016 bleek dat vorig jaar een recordaantal onderhoudsmomenten is genoteerd: 15,6 miljoen. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet in de aftersalesmarkt bedroeg in 2016 iets meer dan 3,8 miljard euro (3,5 miljard in 2015). Overigens blijkt uit de Stichting 100 Procent Onderhouden (keurmerk voor occasions) dat consumenten bereid zijn om gemiddeld meer dan duizend euro meer te betalen voor een gebruikte auto wanneer de onderhoudshistorie bekend is. Een afgestempeld onderhoudsboekje blijkt het meest belangrijk te worden gevonden, naast het merk, model, prijs, kilometerstand en kleur van de auto. Het goed vastleggen van onderhoud blijkt dus essentieel.

De vrijblijvendheid voorbij

Vernieuwing en professionalisering zijn de belangrijkste trends in garageformules, terwijl de vrijblijvendheid er bij de meeste merken ondertussen wel vanaf is. De grootste en oudste concepten (Vakgarage en Bosch Car Service) groeien overigens gestaag door. Zo blijkt uit het complete overzicht van alle franchiseformules in het Brancherapport Garageformules.Nog veel meer achtergronden over de franchiseformules.Kwik-Fit is de opvallendste nieuwkomer op franchisegebied. De formule is zeker nog niet de grootste, maar geniet wel de meeste naamsbekendheid onder het publiek. De 176 filialen van Kwik-Fit zijn sinds dit voorjaar ook aangesloten op het Kentekenloket (link 16 mei) waar mensen terecht kunnen voor hun kentekenoverschrijving. Kentekenloket streeft dit jaar naar een half miljoen overschrijvingen. Het aantal deelnemers zou dit jaar moeten doorgroeien tot 500-750 bedrijven.

Ander nieuws is dat Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu een keurmerk in het leven wil roepen voor autobedrijven die kilometertellers controleren en repareren. Dit om fraude met de kilometerstand te bestrijden. RDW houdt sinds 2014 de registratie van kilometerstanden bij en schat dat het aantal auto’s met een onlogische tellerstand is gedaald. ook de Vereniging Aanpak Tellerfraude zegt dat het aantal fraudes daalt, maar dat de handhaving beter kan. (link 20 jan) Ook meldde Schultz dat het eerder aangekondigde verbod op het verwijderen van roetfilters 2 in oktober van kracht gaat en niet in juli, zoals eerder verkondigd. Het is nog niet duidelijk of de invoerdatum voor controle in de apk ook opschuift. 

De revisiebedrijven zien elektrisch vervoer voorlopig niet als een bedreiging, zo blijkt uit het allereerste rapport Revisie in Cijfers, van Bovag en Viv (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren). Overigens verwachten de revisiebedrijven dat de onderdelen in een elektrische auto vaker zullen worden vervangen in plaats van gereviseerd, meer dan nu bij auto’s met een verbrandingsmotor.

Overnemen

Aan het overnamefront was het in vergelijking met voorgaande jaren relatief rustig. Partspoint en Sator namen beiden een aantal bedrijven in België over en AD verkocht zijn activiteiten in België en Luxemburg aan Doyen. Wel wisselden enkele grossiers van leverancier. Zo stapte Autopia over van AD naar Doyen en koos  Dan werd onlangs nog bekend dat Fource Automotive de Arnhemse grossier Gami (link Gami) heeft overgenomen met ingang van september. De twaalf medewerkers van Gami gaan mee naar Fource. “De continuiteit van de onderneming is door deze stap gewaarborgd”, zegt Johan Schaay van Gami.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Halfjaarbericht Ondernemen: verouderde kennis bedreiging voor de werkplaats | Automotive Online

Halfjaarbericht Ondernemen: verouderde kennis bedreiging voor de werkplaats

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het afgelopen halfjaar veranderde er nogal wat rondom de apk. Zo werd meteen in januari bekend dat tpms als nieuwe eis aan de apk wordt toegevoegd. Vanaf mei volgend jaar maakt een werkend tpms deel uit van de nieuwe apk-eisen, maar alleen bij auto’s die na december 2017 nieuw zijn afgeleverd. Er werden meer wijzigingen doorgevoerd in de apk. Zo is het cusumsysteem van bonus- en strafpunten voor keurmeesters en erkenninghouders veranderd en is er vanaf april één systeem. Vanaf die datum gelden er vijf missergradaties en is er geen bonus meer voor een tijdens de herkeuring geconstateerde misser.

Ander apk-nieuws is dat het aantal keuringen over het eerste halfjaar met 0,5 procent is gestegen tot 3,7 miljoen. Universele bedrijven zagen hun marktaandeel stijgen tot 73,6 procent (+1,3 procent). Zo blijkt uit cijfers van RDC, De trend die het eerste kwartaal al werd ingezet en waarbij het universele kanaal marktaandeel terugwint, terwijl dealers hun marktaandeel met 3 procent zagen teruglopen, wordt hiermee voortgezet.

De toegankelijkheid van technische informatie is een andere belangrijke kwestie in het universele kanaal. Die vrije toegang wordt steeds moeilijker, terwijl fabrikanten ondertussen hun grip op de klant vergroten door telematica. Automotive Werkplaats peilde dan ook het toekomstperspectief van het onafhankelijke autobedrijf. “De recessie is nog wel voelbaar, maar we hebben meer werk dan ooit”, reageerde Bart van Hulst van universeel autobedrijf Car Service Center. Nog veel meer reacties uit het universele kanaal kunt u hier lezen. 

Kennis vergrijst

Niet zozeer de vergrijzing, maar vooral het bijbenen van de technische ontwikkelingen voor jong en oud, is een toenemend probleem. Dat constateerde het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (Oomt). Wie van zo’n vakopleiding komt, vindt vaak snel een baan. Maar knelpunt is meestal dat de opgedane kennis snel verouderd. Werknemers moeten zich dus voortdurend blijven ontwikkelen en bijscholen en werkgevers moeten dit faciliteren. Voortdurende  bijscholing is steeds meer bittere noodzaak, vooral in het universele kanaal waar ondernemers vaak zelf actief hun kennis en vaardigheden up-to-date moeten houden.Voortdurende bijscholing is noodzaak geworden, zo is te lezen in een interview met Oomt. Iets anders is dat er tussen nu en het jaar 2030 zo’n 833 duizend banen verloren zullen gaan in de werkplaatsen van universele bedrijven als gevolg van de opkomst van connected cars. Tenminste, dat voorspellen onderzoekers van de universiteit in Keulen in een onderzoek. De verwachting is dat kleine en middelgrote garagebedrijven op het platteland het hardste worden getroffen.

Uit de Bovag-RAI Aftersales Monitor 2016 bleek dat vorig jaar een recordaantal onderhoudsmomenten is genoteerd: 15,6 miljoen. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet in de aftersalesmarkt bedroeg in 2016 iets meer dan 3,8 miljard euro (3,5 miljard in 2015). Overigens blijkt uit de Stichting 100 Procent Onderhouden (keurmerk voor occasions) dat consumenten bereid zijn om gemiddeld meer dan duizend euro meer te betalen voor een gebruikte auto wanneer de onderhoudshistorie bekend is. Een afgestempeld onderhoudsboekje blijkt het meest belangrijk te worden gevonden, naast het merk, model, prijs, kilometerstand en kleur van de auto. Het goed vastleggen van onderhoud blijkt dus essentieel.

De vrijblijvendheid voorbij

Vernieuwing en professionalisering zijn de belangrijkste trends in garageformules, terwijl de vrijblijvendheid er bij de meeste merken ondertussen wel vanaf is. De grootste en oudste concepten (Vakgarage en Bosch Car Service) groeien overigens gestaag door. Zo blijkt uit het complete overzicht van alle franchiseformules in het Brancherapport Garageformules.Nog veel meer achtergronden over de franchiseformules.Kwik-Fit is de opvallendste nieuwkomer op franchisegebied. De formule is zeker nog niet de grootste, maar geniet wel de meeste naamsbekendheid onder het publiek. De 176 filialen van Kwik-Fit zijn sinds dit voorjaar ook aangesloten op het Kentekenloket (link 16 mei) waar mensen terecht kunnen voor hun kentekenoverschrijving. Kentekenloket streeft dit jaar naar een half miljoen overschrijvingen. Het aantal deelnemers zou dit jaar moeten doorgroeien tot 500-750 bedrijven.

Ander nieuws is dat Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu een keurmerk in het leven wil roepen voor autobedrijven die kilometertellers controleren en repareren. Dit om fraude met de kilometerstand te bestrijden. RDW houdt sinds 2014 de registratie van kilometerstanden bij en schat dat het aantal auto’s met een onlogische tellerstand is gedaald. ook de Vereniging Aanpak Tellerfraude zegt dat het aantal fraudes daalt, maar dat de handhaving beter kan. (link 20 jan) Ook meldde Schultz dat het eerder aangekondigde verbod op het verwijderen van roetfilters 2 in oktober van kracht gaat en niet in juli, zoals eerder verkondigd. Het is nog niet duidelijk of de invoerdatum voor controle in de apk ook opschuift. 

De revisiebedrijven zien elektrisch vervoer voorlopig niet als een bedreiging, zo blijkt uit het allereerste rapport Revisie in Cijfers, van Bovag en Viv (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren). Overigens verwachten de revisiebedrijven dat de onderdelen in een elektrische auto vaker zullen worden vervangen in plaats van gereviseerd, meer dan nu bij auto’s met een verbrandingsmotor.

Overnemen

Aan het overnamefront was het in vergelijking met voorgaande jaren relatief rustig. Partspoint en Sator namen beiden een aantal bedrijven in België over en AD verkocht zijn activiteiten in België en Luxemburg aan Doyen. Wel wisselden enkele grossiers van leverancier. Zo stapte Autopia over van AD naar Doyen en koos  Dan werd onlangs nog bekend dat Fource Automotive de Arnhemse grossier Gami (link Gami) heeft overgenomen met ingang van september. De twaalf medewerkers van Gami gaan mee naar Fource. “De continuiteit van de onderneming is door deze stap gewaarborgd”, zegt Johan Schaay van Gami.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.