Brembo: geperforeerde remschijven voor iedereen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Marco Moretti

Met de recente uitbreiding groeit het als Brembo Xtra in de markt gezette assortiment geperforeerde schijven uit tot 120 referenties. Volgens Brembo’s marketingdirecteur Marco Moretti zijn remschijven met gaten inmiddels van een typisch tuning- en raceproduct uitgegroeid tot een veelgevraagd aftermarketonderdeel. “Waar we vroeger bij wijze van spreken 100 sets per jaar verkochten via het tuningcircuit, verkopen we datzelfde aantal nu per maand.”

De groeiende populariteit van geperforeerde remschijven heeft volgens Moretti te maken met de bredere beschikbaarheid in de aftermarket. Niet alleen doordat Brembo het aanbod uitbreidt, maar ook dankzij nieuwe samenwerkingsverbanden met grote distributeurs als Sator en het loslaten van exclusieve distributieovereenkomsten,  zoals met Rhiagg in Italië. Maar aan de andere kant groeit de vraag naar dit soort schijven in de aftermarket ook omdat steeds meer autofabrikanten ze als optie aanbieden op nieuwe auto’s. De vraag naar gelijkwaardige vervangingsdelen groeit daarmee vanzelfsprekend ook.

UNECE-R90 regels

Alle 120 geperforeerde Brembo Xtra schijven hebben een UNECE-R90 typegoedkeuring. Sinds november 2016 moeten niet alleen remblokken en remschoenen, maar ook remschijven en trommels voldoen aan deze Europese typegoedkeuringseisen. De regels schrijven voor dat alle remschijven en trommels die vanaf de invoering op de markt komen, moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen. Brembo koos er voor om naast nieuwe producten ook zijn bestaande assortiment te laten homologeren, in totaal zo’n 2.200 producten. Volgens Moretti neemt niet iedere remmenfabrikant die moeite.

“Wij adviseren autobestuurders en professionals om te controleren of de producten die ze monteren of verkopen gehomologeerd zijn, vooral bij speciale producten als geperforeerde remschijven. Alleen met een UNECE-R90 homologatie kun je er zeker van zijn dat de remschijf bestand is tegen grote temperatuurwisselingen, schokken, vervorming en scheuren.”

Afvoer

Autobezitters zullen in de meeste gevallen kiezen voor geperforeerde schijven vanwege het sportieve uiterlijk in combinatie met wielen die een ruime blik bieden op het remsysteem. Toch hebben de gaatjes een grote invloed op de remprestaties (zie grafiek). De gaten zorgen namelijk voor een betere afvoer van warmte, water en vuil. Verder hebben de remblokken meer grip op de schijf omdat het oppervlak ruwer is. Nadeel is wel dat ze duurder in aanschaf zijn en zowel de blokken als schijven harder slijten dan bij een dichte schijf.

artikelbrembo

Onder meer om details als de nieuwe regels en producteigenschappen onder de aandacht van het autobedrijf te brengen, riep Brembo het Brembo Expert ondersteuningprogramma in het leven. Over de in samenwerking met de Automotive Academy van Sator/Fource ontwikkelde Nederlandse variant, is Moretti erg te spreken. “De Automotive Academy is een extreem professioneel trainingsinstituut. Samen met onze trainingsmodules hebben ze een programma op hoog niveau ontwikkeld. Zij verzorgen de trainingen en trekken via de grossiers monteurs aan die de trainingen willen volgen. Wij ondersteunen ze daarbij met onze eigen area manager in de Benelux: Pascal Ehlert, een Nederlander die de garagisten en grossiers voor ons bezoekt in Nederland en België.”   

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Brembo: geperforeerde remschijven voor iedereen | Automotive Online

Brembo: geperforeerde remschijven voor iedereen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Marco Moretti

Met de recente uitbreiding groeit het als Brembo Xtra in de markt gezette assortiment geperforeerde schijven uit tot 120 referenties. Volgens Brembo’s marketingdirecteur Marco Moretti zijn remschijven met gaten inmiddels van een typisch tuning- en raceproduct uitgegroeid tot een veelgevraagd aftermarketonderdeel. “Waar we vroeger bij wijze van spreken 100 sets per jaar verkochten via het tuningcircuit, verkopen we datzelfde aantal nu per maand.”

De groeiende populariteit van geperforeerde remschijven heeft volgens Moretti te maken met de bredere beschikbaarheid in de aftermarket. Niet alleen doordat Brembo het aanbod uitbreidt, maar ook dankzij nieuwe samenwerkingsverbanden met grote distributeurs als Sator en het loslaten van exclusieve distributieovereenkomsten,  zoals met Rhiagg in Italië. Maar aan de andere kant groeit de vraag naar dit soort schijven in de aftermarket ook omdat steeds meer autofabrikanten ze als optie aanbieden op nieuwe auto’s. De vraag naar gelijkwaardige vervangingsdelen groeit daarmee vanzelfsprekend ook.

UNECE-R90 regels

Alle 120 geperforeerde Brembo Xtra schijven hebben een UNECE-R90 typegoedkeuring. Sinds november 2016 moeten niet alleen remblokken en remschoenen, maar ook remschijven en trommels voldoen aan deze Europese typegoedkeuringseisen. De regels schrijven voor dat alle remschijven en trommels die vanaf de invoering op de markt komen, moeten voldoen aan de minimale kwaliteitseisen. Brembo koos er voor om naast nieuwe producten ook zijn bestaande assortiment te laten homologeren, in totaal zo’n 2.200 producten. Volgens Moretti neemt niet iedere remmenfabrikant die moeite.

“Wij adviseren autobestuurders en professionals om te controleren of de producten die ze monteren of verkopen gehomologeerd zijn, vooral bij speciale producten als geperforeerde remschijven. Alleen met een UNECE-R90 homologatie kun je er zeker van zijn dat de remschijf bestand is tegen grote temperatuurwisselingen, schokken, vervorming en scheuren.”

Afvoer

Autobezitters zullen in de meeste gevallen kiezen voor geperforeerde schijven vanwege het sportieve uiterlijk in combinatie met wielen die een ruime blik bieden op het remsysteem. Toch hebben de gaatjes een grote invloed op de remprestaties (zie grafiek). De gaten zorgen namelijk voor een betere afvoer van warmte, water en vuil. Verder hebben de remblokken meer grip op de schijf omdat het oppervlak ruwer is. Nadeel is wel dat ze duurder in aanschaf zijn en zowel de blokken als schijven harder slijten dan bij een dichte schijf.

artikelbrembo

Onder meer om details als de nieuwe regels en producteigenschappen onder de aandacht van het autobedrijf te brengen, riep Brembo het Brembo Expert ondersteuningprogramma in het leven. Over de in samenwerking met de Automotive Academy van Sator/Fource ontwikkelde Nederlandse variant, is Moretti erg te spreken. “De Automotive Academy is een extreem professioneel trainingsinstituut. Samen met onze trainingsmodules hebben ze een programma op hoog niveau ontwikkeld. Zij verzorgen de trainingen en trekken via de grossiers monteurs aan die de trainingen willen volgen. Wij ondersteunen ze daarbij met onze eigen area manager in de Benelux: Pascal Ehlert, een Nederlander die de garagisten en grossiers voor ons bezoekt in Nederland en België.”   

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.