Continental leert auto zelf inparkeren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op verzoek van de bestuurder registreert de ‘Trained Parking’ functie met één druk op de knop de parkeerprocedure en bewaart deze in het geheugen van de regeleenheid. Om later zijn auto zelf in te laten parkeren, hoeft de bestuurder zijn auto alleen maar op de plek neer te zetten waar de opname begon. Met een druk op de parkeert de auto zich vervolgens zelf in.

Het verschil tussen het nieuwe systeem van Continental en de huidige  parkeersystemen is dat Trained Parking een complete route inclusief bochten kan afleggen. Bestaande parkeersystemen kunnen slechts enkele meters overbruggen, minimale stuurmanoeuvres maken en zijn gericht op fileparkeren of inparkeren in parkeerhavens.  

Bestaande sensoren

Het nieuwe systeem maakt gebruik van sensoren die nu al in sommige auto’s zitten, zoals 360 graden camera’s en radars om de omgeving te verkennen. Dit bewijst volgens Alfred Eckert van Continental’s Advanced Technology Chassis & Safety afdeling dat huidige sensortechnologie in auto’s efficiënter toegepast kan worden.

Tijdens de inleer-periode parkeert de bestuurder de auto zelf handmatig in. Het systeem analyseert de omgeving en genereert een nauwkeurige kaart met gegevens van de sensoren. Daarna wordt de kaart opgeslagen in het systeemgeheugen. Als de auto in de buurt van de opgeslagen informatie is herkent hij deze plek en kan hij zichzelf inparkeren.

Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen kan het systeem verschillende parkeerprocedures van enkele honderden meters opslaan. Trained Parking parkeert de auto op verzoek ook weer uit.

Rijhulpsystemen worden steeds vaker toegepast in auto’s. Een op de vier auto’s remt zelf en computers van Conti concurrent Bosch anticiperen al op complexe verkeerssituaties.   

Volgens Eckert zijn geautomatiseerde herhalingsprocessen honderd procent betrouwbaar. “Parkeerhandelingen zoals van de voordeur naar de garage bewijzen nu al hoe effectief automatisering in auto’s al is. Bovendien wordt de technologie ook steeds beter in het detecteren en omgaan met veranderende situaties.”

De bestuurder kan uit de auto stappen en daarna de parkeerprocedure starten. Het is dus ook mogelijk om de auto op afstand op krappe plaatsen te parkeren. Om ongevallen te voorkomen, werkt het systeem alleen zo lang er op de activatieknop van de afstandsbediening of smartphone app gedrukt wordt. Zodra de knop losgelaten wordt, stopt de auto.

Vuilcontainer

Trained Parking observeert zijn omgeving altijd, dus ook na de inleer-procedure.  De situatie hoeft dus niet exact gelijk te zijn als tijdens de opname. Als er veranderingen in de omgeving zijn zoals bijvoorbeeld een vergeten vuilnisbak, rijdt de auto daar als het mogelijk is omheen. Als het systeem bewegende objecten zoals kinderen detecteert, stopt de auto ook en gaat pas weer verder met parkeren als de omgeving vrij is.

Continental verwacht dat Trained Parking in 2020 in serieproductie toegepast zal worden. 

Continental leert auto zelf inparkeren | Automotive Online

Continental leert auto zelf inparkeren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op verzoek van de bestuurder registreert de ‘Trained Parking’ functie met één druk op de knop de parkeerprocedure en bewaart deze in het geheugen van de regeleenheid. Om later zijn auto zelf in te laten parkeren, hoeft de bestuurder zijn auto alleen maar op de plek neer te zetten waar de opname begon. Met een druk op de parkeert de auto zich vervolgens zelf in.

Het verschil tussen het nieuwe systeem van Continental en de huidige  parkeersystemen is dat Trained Parking een complete route inclusief bochten kan afleggen. Bestaande parkeersystemen kunnen slechts enkele meters overbruggen, minimale stuurmanoeuvres maken en zijn gericht op fileparkeren of inparkeren in parkeerhavens.  

Bestaande sensoren

Het nieuwe systeem maakt gebruik van sensoren die nu al in sommige auto’s zitten, zoals 360 graden camera’s en radars om de omgeving te verkennen. Dit bewijst volgens Alfred Eckert van Continental’s Advanced Technology Chassis & Safety afdeling dat huidige sensortechnologie in auto’s efficiënter toegepast kan worden.

Tijdens de inleer-periode parkeert de bestuurder de auto zelf handmatig in. Het systeem analyseert de omgeving en genereert een nauwkeurige kaart met gegevens van de sensoren. Daarna wordt de kaart opgeslagen in het systeemgeheugen. Als de auto in de buurt van de opgeslagen informatie is herkent hij deze plek en kan hij zichzelf inparkeren.

Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen kan het systeem verschillende parkeerprocedures van enkele honderden meters opslaan. Trained Parking parkeert de auto op verzoek ook weer uit.

Rijhulpsystemen worden steeds vaker toegepast in auto’s. Een op de vier auto’s remt zelf en computers van Conti concurrent Bosch anticiperen al op complexe verkeerssituaties.   

Volgens Eckert zijn geautomatiseerde herhalingsprocessen honderd procent betrouwbaar. “Parkeerhandelingen zoals van de voordeur naar de garage bewijzen nu al hoe effectief automatisering in auto’s al is. Bovendien wordt de technologie ook steeds beter in het detecteren en omgaan met veranderende situaties.”

De bestuurder kan uit de auto stappen en daarna de parkeerprocedure starten. Het is dus ook mogelijk om de auto op afstand op krappe plaatsen te parkeren. Om ongevallen te voorkomen, werkt het systeem alleen zo lang er op de activatieknop van de afstandsbediening of smartphone app gedrukt wordt. Zodra de knop losgelaten wordt, stopt de auto.

Vuilcontainer

Trained Parking observeert zijn omgeving altijd, dus ook na de inleer-procedure.  De situatie hoeft dus niet exact gelijk te zijn als tijdens de opname. Als er veranderingen in de omgeving zijn zoals bijvoorbeeld een vergeten vuilnisbak, rijdt de auto daar als het mogelijk is omheen. Als het systeem bewegende objecten zoals kinderen detecteert, stopt de auto ook en gaat pas weer verder met parkeren als de omgeving vrij is.

Continental verwacht dat Trained Parking in 2020 in serieproductie toegepast zal worden.