Additief Revive nu ook voor benzinemotoren
Volgens Erik Streurman van de Nederlandse leverancier Diagnos ES is Revive benzine ontwikkeld omdat er veel vraag naar was. “De toevoeging voor dieselmotoren kon ook in benzinemotoren toegepast worden. Omdat het gedrag van Revive echter afgestemd was op dieselmotoren, introduceren we nu een speciale benzineversie.”
In maart introduceerde de Belgische additievenfabrikant Xenum één additief dat geschikt is voor brandstofsystemen van direct én indirect ingespoten benzinemotoren.
Voor direct ingespoten benzinemotoren
Streurman stelt dat Revive benzine het inlaattraject van direct ingespoten benzinemotoren binnen tien minuten reinigt, zonder dat er onderdelen gedemonteerd hoeven te worden. “Na de reiniging moet er wel een stevige proefrit van ongeveer 20 minuten gemaakt worden.”
Revive verwijdert roet- en koolaanslag op de inlaatkleppen van direct ingespoten benzinemotoren zoals de TSI- en TSFI-modellen van Volkswagen groep, THP-versies van PSA en GDI’s zoals die van Hyundai. In de Automotive Werkplaats van juni is de THP-motor ontleed. Lees hier het verslag.
“Bij direct ingespoten benzinemotoren stroomt er geen benzine langs de kleppen”, vervolgt Streurman. “Hierdoor krijgt vervuiling kans zich op de onderdelen te hechten en dat veroorzaakt problemen als er niets aan gedaan wordt. Door tijdens iedere grote beurt Revive direct in een lopende motor te spuiten, kunnen problemen voorkomen worden.”
Als de doorstroming van de zuurstof niet goed is, gaat de motor volgens Streurman rijk lopen. “Hierdoor neemt het vermogen af en stijgt het brandstofverbruik. Revive herstelt tevens de trekkracht van turbomotoren door een verbeterde turbo-efficiëntie.”