Skoda start aftersalesoffensief met verlengde garantie
De verlengde garantie voor de Volkswagen Groep dochter is een reparatiegarantie op alle werkplaatsactiviteiten. Volgens Skoda geldt de vier jaar garantie alleen wanneer de onderhoudswerkzaamheden door de officiële Skoda-dealer zijn uitgevoerd.
Ook onderdelenleveranciers zoals Denso, zijn actief met klantenbinding tools.
Met de service-tool kunnen Skoda-rijders op basis van hun kenteken zien welk onderhoud zij in de toekomst kunnen verwachten en hoeveel dit ze gaat kosten. Hiervoor moet de klant op een speciaal daarvoor in het leven geroepen website zijn kenteken invoeren.
Door transparant te zijn, krijgen automobilisten volgens Skoda meer vertrouwen in het autobedrijf en worden ze loyaler. Leveranciers zoals VentaVid spelen hier ook op in door videotechnologie te leveren waarmee bijvoorbeeld monteurs de technische staat van een auto aan klanten kunnen laten zien.
Onderzoek geeft doorslag
Skoda introduceert de klantenbinding tools naar aanleiding van een klantenonderzoek. Hieruit bleek dat Skodarijders prijs stellen op een langdurige garantie op werkplaatsuren en onderdelen. Steeds meer autofabrikanten gaan de strijd met de universele autobedrijven aan en verlengen hun garantietermijn.
De Nederlandse Consumentenbond publiceerde in 2015 een lijst met garantietermijnen van auto’s. Daarin staat dat Kia zeven jaar of 150 duizend kilometer garantie geeft. Hyundai garandeert kopers vijf jaar, net als Mitsubishi, dat de laatste drie beperkt tot 100 duizend kilometer.
Onder andere Jaguar Land Rover, Dacia, Honda, Mazda en Nissan geven drie jaar garantie. BMW, Alfa Romeo, PSA, Fiat, Ford, Mini en Opel houden het vooralsnog op twee jaar.