Borgwarner introduceert elektrische turbocompressor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een van de eerste elektrische turbo’s van Valeo debuteerde vorig jaar in de Audi Q7 4-liter V8 diesel. 

Daimler is de eerste autofabrikant die BW’s Ebooster gaat gebruiken en monteert het onderdeel op een nieuwe 3-liter benzinemotor. Borgwarner claimt dat deze zescilinders met de elektrische turbo dezelfde prestaties leveren als een conventionele V8.

De Ebooster wordt voor de turbo gemonteerd en blaast hier extra lucht met zuurstof naartoe. De turbo komt hierdoor sneller op toeren waardoor het vermogen bij een lager toerental al beschikbaar is. Een ander voordeel is volgens Borg Warner dat er na de conventionele turbo meer hitte overblijft om de uitlaatgasnaverbranding systemen optimaal te kunnen laten presteren zo de uitstoot van schadelijke stoffen verder omlaag te brengen.

48 Volt

Volgens de Amerikaanse toeleverancier zorgt de elektrische turbo voor 10 tot 15 procent minder brandstofverbruik en is er maximale trekkracht vanaf stationair toerental.

De elektrische turbo heeft een elektromotor zonder koolborstels en levert vermogen tot de conventionele turbo het overneemt. Hierdoor is er al bij lage toerentallen vermogen beschikbaar.

Een elektrische turbo lust nogal wat stroom. Daardoor is er een 48 Volt systeem aan boord van de auto nodig is om hem goed te laten werken. Steeds meer automerken schakelen over van 12 naar 48 Volt of een combinatie van deze systemen.

De verlichting en conventionele accessoires kunnen op het lage spanningsnet opereren, terwijl stroom slurpende componenten zoals turbo’s, stuurbekrachtiging, rembekrachtigers en waterpompen het hoge voltagesysteem gebruiken.

Door toepassing van 48 Volt hybridetechniek, kunnen autofabrikanten ook de koolstofdioxide-uitstoot van benzinemotoren in compacte voertuigen onder de 85 gram per kilometer krijgen.

Borg Warner is gestart met de massaproductie van de Ebooster, de elektrische turbo wordt beschikbaar voor een grote range automerken, modellen en alle soorten en maten verbrandingsmotoren. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Borgwarner introduceert elektrische turbocompressor | Automotive Online

Borgwarner introduceert elektrische turbocompressor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een van de eerste elektrische turbo’s van Valeo debuteerde vorig jaar in de Audi Q7 4-liter V8 diesel. 

Daimler is de eerste autofabrikant die BW’s Ebooster gaat gebruiken en monteert het onderdeel op een nieuwe 3-liter benzinemotor. Borgwarner claimt dat deze zescilinders met de elektrische turbo dezelfde prestaties leveren als een conventionele V8.

De Ebooster wordt voor de turbo gemonteerd en blaast hier extra lucht met zuurstof naartoe. De turbo komt hierdoor sneller op toeren waardoor het vermogen bij een lager toerental al beschikbaar is. Een ander voordeel is volgens Borg Warner dat er na de conventionele turbo meer hitte overblijft om de uitlaatgasnaverbranding systemen optimaal te kunnen laten presteren zo de uitstoot van schadelijke stoffen verder omlaag te brengen.

48 Volt

Volgens de Amerikaanse toeleverancier zorgt de elektrische turbo voor 10 tot 15 procent minder brandstofverbruik en is er maximale trekkracht vanaf stationair toerental.

De elektrische turbo heeft een elektromotor zonder koolborstels en levert vermogen tot de conventionele turbo het overneemt. Hierdoor is er al bij lage toerentallen vermogen beschikbaar.

Een elektrische turbo lust nogal wat stroom. Daardoor is er een 48 Volt systeem aan boord van de auto nodig is om hem goed te laten werken. Steeds meer automerken schakelen over van 12 naar 48 Volt of een combinatie van deze systemen.

De verlichting en conventionele accessoires kunnen op het lage spanningsnet opereren, terwijl stroom slurpende componenten zoals turbo’s, stuurbekrachtiging, rembekrachtigers en waterpompen het hoge voltagesysteem gebruiken.

Door toepassing van 48 Volt hybridetechniek, kunnen autofabrikanten ook de koolstofdioxide-uitstoot van benzinemotoren in compacte voertuigen onder de 85 gram per kilometer krijgen.

Borg Warner is gestart met de massaproductie van de Ebooster, de elektrische turbo wordt beschikbaar voor een grote range automerken, modellen en alle soorten en maten verbrandingsmotoren. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.