Infiniti neemt motor in productie met variabele compressie
Nissan presenteerde de motor eind vorig jaar op de Paris Motor Show. In de geavanceerde VC-T motor zit volgens de fabrikant 20 jaar ontwikkeling.
De VC-T motor is een viercilinder 2.0-liter turbobenzinemotor. Door de slag van de zuigers te veranderen, varieert de compressieverhouding van 8:1 voor hoog vermogen naar 14:1 voor minder vermogen. De motorregeleenheid stuurt het variabele compressiesysteem aan. De regeleenheid bepaalt op basis van de rijomstandigheden de optimale compressieverhouding.
Zuinig, schoon en modulair
Download hier de technische afbeelding.
- Als er een andere compressieverhouding nodig is, wordt de Harmonic Drive aangestuurd en roteert
- De Harmonic Drive bedient op zijn beurt de Actuator Arm die Control Shaft bedient
- Als de Control Shaft roteert, kantelt de Multi-link
- Door de Multi-link meer of minder te kantelen wordt de slag of hoogte van de zuiger en dus de compressieverhouding bepaalt
Infiniti claimt dat de VC-T motor met variabele compressie minder brandstof verbruikt, een lagere uitstoot heeft, minder geluid produceert en minder trilt dan vergelijkbare conventionele diesel- en benzinemotoren zonder variabele compressie. Ook is de motor volgens Infiniti compacter en lichter geworden dan vergelijkbare motoren.
De 2.0 VC-T is een modulaire basismotor die ook in andere configuraties met meer of minder cilinderinhoud en cilinders gebouwd kan worden.