McLaren-Honda wil zich naar pole position 3D-printen
Door onderdelen op het circuit te printen, kan het Formule 1 team modificaties sneller doorvoeren en zo proberen de auto sneller te maken. McLaren-Honda probeert al een aantal jaren tevergeefs de snellere Mercedessen, Ferrari’s en Red-Bulls van onder andere Max Verstappen bij te houden.
Sinds de Grand Prix van Bahrein op 14 maart heeft McLaren een Stratasys printer bij zich om de auto’s op het circuit te kunnen tweaken.
Serieuze business
McLaren Technology Group coo Jonathan Neale zegt tegen Sky News dat 3D printen op het circuit geen hype, maar serieuze business is. Minimale veranderingen aan een Formule 1 auto kunnen het verschil tussen winst of verlies betekenen. Veel onderdelen op een Formule 1 racewagen zijn van kunststof en kunnen eenvoudig nagemaakt en aangepast worden.
In vier uur geprint
Er zitten al 3D geprinte onderdelen op de Formule 1 auto’s van McLaren-Honda, zoals een met koolstofvezel versterkte nylon steun voor hydraulische leidingen. De steun werd in vier uur geprint. McLaren heeft voor de MCL32 racer ook een kabelhuls en een hulpstuk om de temperatuur van de remmen goed te regelen in 3D geprint.
Het grootste geprinte onderdeel op de MCL32 is volgens website kunststof en rubber de 90 centimeter brede extensie op de achterspoiler.