Goodyear introduceert zelflerende band

Redactie Redactie

Deze Goodyear Eagle 360 Urban is de opvolger van de vorig jaar gepresenteerde Urban en de eerste kunstmatig intelligente conceptband die kan voelen, beslissen, communiceren en veranderen. Dit is volgens Goodyear nodig omdat bandentechnologie door autonoom rijden, mobiliteit en connectiviteit een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Goodyear heeft de Eagle 360 Urban concept via kunstmatige intelligentie een brein gegeven. Het brein kan bijvoorbeeld het loopvlak van de band veranderen en naar de omstandigheden aanpassen. “De band wordt zo een deel van het zenuwstelsel van de auto en het Internet of Things, kan zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden.”

De Eagle 360 Urban heeft een huid met een sensornetwerk. Hiermee kan de band zijn eigen status controleren en informatie verzamelen over het terrein en het wegoppervlak. Door te communiceren met andere voertuigen en systemen die de  infrastructuur controleren en beheren, kan de band realtime informatie verzamelen over zijn omgeving. 

Zelfstudie

Deze huid is gemaakt van een extreem elastisch polymeer dat bijna even flexibel is als de menselijke huid waardoor het kan uitzetten en krimpen. Deze laag bedekt een schuimachtig materiaal dat, ongeacht het gewicht van de auto, sterk genoeg is om flexibel te blijven. Door deze flexibiliteit kan het loopvlak van de band met elektrische input veranderen. Ze kunnen bijvoorbeeld kuiltjes vormen als het regent of strak glad worden als het droog is. Zo heeft de band onder alle omstandigheden altijd het meest veilige loopvlak.

Als de ‘huid’ van de band beschadigt, detecteren sensoren het lek. De band roteert om een ander loopvlak te creëren, de druk op het lek neemt af en begint met zijn zelfherstellende proces. Speciaal ontwikkelde materialen vloeien naar het lek toe, reageren fysisch en chemisch op elkaar en vormen nieuwe moleculaire verbindingen die het lek dichten. 

Zelfdenkende banden zijn geen overbodige luxe, want uit onderzoek in opdracht van Bovag en Vaco blijkt dat een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust en dat heeft een negatief effect op de verkeersveiligheid.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Goodyear introduceert zelflerende band | Automotive Online

Goodyear introduceert zelflerende band

Redactie Redactie

Deze Goodyear Eagle 360 Urban is de opvolger van de vorig jaar gepresenteerde Urban en de eerste kunstmatig intelligente conceptband die kan voelen, beslissen, communiceren en veranderen. Dit is volgens Goodyear nodig omdat bandentechnologie door autonoom rijden, mobiliteit en connectiviteit een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Goodyear heeft de Eagle 360 Urban concept via kunstmatige intelligentie een brein gegeven. Het brein kan bijvoorbeeld het loopvlak van de band veranderen en naar de omstandigheden aanpassen. “De band wordt zo een deel van het zenuwstelsel van de auto en het Internet of Things, kan zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden.”

De Eagle 360 Urban heeft een huid met een sensornetwerk. Hiermee kan de band zijn eigen status controleren en informatie verzamelen over het terrein en het wegoppervlak. Door te communiceren met andere voertuigen en systemen die de  infrastructuur controleren en beheren, kan de band realtime informatie verzamelen over zijn omgeving. 

Zelfstudie

Deze huid is gemaakt van een extreem elastisch polymeer dat bijna even flexibel is als de menselijke huid waardoor het kan uitzetten en krimpen. Deze laag bedekt een schuimachtig materiaal dat, ongeacht het gewicht van de auto, sterk genoeg is om flexibel te blijven. Door deze flexibiliteit kan het loopvlak van de band met elektrische input veranderen. Ze kunnen bijvoorbeeld kuiltjes vormen als het regent of strak glad worden als het droog is. Zo heeft de band onder alle omstandigheden altijd het meest veilige loopvlak.

Als de ‘huid’ van de band beschadigt, detecteren sensoren het lek. De band roteert om een ander loopvlak te creëren, de druk op het lek neemt af en begint met zijn zelfherstellende proces. Speciaal ontwikkelde materialen vloeien naar het lek toe, reageren fysisch en chemisch op elkaar en vormen nieuwe moleculaire verbindingen die het lek dichten. 

Zelfdenkende banden zijn geen overbodige luxe, want uit onderzoek in opdracht van Bovag en Vaco blijkt dat een op de zes particuliere automobilisten geen idee heeft met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust en dat heeft een negatief effect op de verkeersveiligheid.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.