Toyota upsized met nieuwe Estec-motor

Redactie Redactie

Toyota loopt met de Economy with Superior Thermal Efficient Combustion (ESTEC) naar eigen zeggen vooruit op de Euro 6c standaard en de Real Driving Emission (RDE) homologatiestandaard. De 1.496 cc motor levert een vermogen van 111 pk en een trekkracht van 136 Nm.

Lange zuigerslag, hoge compressie

Toyota combineert in de nieuwe motor de Otto- en Atkinson cycli, een lange zuigerslag met een relatief hoge compressieverhouding. Door toepassing van intelligente elektrische variabele kleptiming (VVT-iE), schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en de Atkinson-cyclus. Zo is het rendement van de motor altijd optimaal. 

De compressieverhouding van 13,5:1 bereikt Toyota door uitlaatgasrecirculatie (EGR) effectief te gebruiken, nieuwe verbrandingskamers en zuigers en het reduceren van pomp en wrijvingsverliezen. Hierdoor reageert de turbo loze snel waardoor de auto comfortabeler wordt, sneller accelereert en meer rijplezier geeft dan de ‘oude’ 1.500. De technologie is afkomstig uit hybridemodellen zoals de C- en HR-hybrid die een thermische efficiëntie 38,5 procent halen.

Watergekoeld uitlaatspruitstuk

Door het uitlaatspruitstuk met water te koelen, gaat de nieuwe Yaris een stuk efficiënter om met brandstof. Het is voor het eerst dat Toyota een watergekoeld uitlaatspruitstuk toepast. Alle systemen en vernieuwingen samen zorgen volgens de Japanners dat de 1,5-liter ESTEC in combinatie met CVT-automaat 12 procent minder brandstof verbruikt dan de 1,3-liter.

Een Yaris met de 1.500 ESTEC motor sprint in 11 seconden van nul naar 100 kilometer per uur. Dat is 0,8 seconde sneller dan de 1,3-liter deed. Accelereren van 80 naar 120 kilometer per uur duurt nu in plaats van 18,6 seconden nog maar 17,6 seconden. En ook nog met een lager brandstofverbruik.

Toyota is volgens ANWB koploper op het gebied van zuinige auto’s. Volgens onderdelenfabrikant Schaeffler gaat 48 volts hybridetechniek op den duur de dieselmotor van de Europese automarkt verdrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toyota upsized met nieuwe Estec-motor | Automotive Online

Toyota upsized met nieuwe Estec-motor

Redactie Redactie

Toyota loopt met de Economy with Superior Thermal Efficient Combustion (ESTEC) naar eigen zeggen vooruit op de Euro 6c standaard en de Real Driving Emission (RDE) homologatiestandaard. De 1.496 cc motor levert een vermogen van 111 pk en een trekkracht van 136 Nm.

Lange zuigerslag, hoge compressie

Toyota combineert in de nieuwe motor de Otto- en Atkinson cycli, een lange zuigerslag met een relatief hoge compressieverhouding. Door toepassing van intelligente elektrische variabele kleptiming (VVT-iE), schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en de Atkinson-cyclus. Zo is het rendement van de motor altijd optimaal. 

De compressieverhouding van 13,5:1 bereikt Toyota door uitlaatgasrecirculatie (EGR) effectief te gebruiken, nieuwe verbrandingskamers en zuigers en het reduceren van pomp en wrijvingsverliezen. Hierdoor reageert de turbo loze snel waardoor de auto comfortabeler wordt, sneller accelereert en meer rijplezier geeft dan de ‘oude’ 1.500. De technologie is afkomstig uit hybridemodellen zoals de C- en HR-hybrid die een thermische efficiëntie 38,5 procent halen.

Watergekoeld uitlaatspruitstuk

Door het uitlaatspruitstuk met water te koelen, gaat de nieuwe Yaris een stuk efficiënter om met brandstof. Het is voor het eerst dat Toyota een watergekoeld uitlaatspruitstuk toepast. Alle systemen en vernieuwingen samen zorgen volgens de Japanners dat de 1,5-liter ESTEC in combinatie met CVT-automaat 12 procent minder brandstof verbruikt dan de 1,3-liter.

Een Yaris met de 1.500 ESTEC motor sprint in 11 seconden van nul naar 100 kilometer per uur. Dat is 0,8 seconde sneller dan de 1,3-liter deed. Accelereren van 80 naar 120 kilometer per uur duurt nu in plaats van 18,6 seconden nog maar 17,6 seconden. En ook nog met een lager brandstofverbruik.

Toyota is volgens ANWB koploper op het gebied van zuinige auto’s. Volgens onderdelenfabrikant Schaeffler gaat 48 volts hybridetechniek op den duur de dieselmotor van de Europese automarkt verdrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.