Wegenwacht neemt zelf reservewiel mee

Redactie Redactie
• Laatste update:
AA gebruikt de wielen in het Verenigd Koninkrijk

Door de afmetingen en de verstelbare steekmaat past het wiel op 95 procent van de personenauto’s die in Nederland rondrijden. De tijd die de wegenwacht nu kwijt is aan het zoeken naar een passende band kan nu van anderhalf uur terug worden gebracht naar een kwartier werk om het gele wiel te monteren.

Het idee voor een universele reservewiel is ontstaan in Engeland en uitgewerkt door de AA, de Britse zusterclub van de ANWB. “Steeds meer auto’s hebben geen reserveband in de achterbak om ruimte en gewicht te besparen”, legt ANWB-woordvoerder Ad Vonk uit. Het aantal voertuigen zonder reservewiel is sinds 2014 met 20 procent gestegen. 

“Voor ons betekent dit dat we eerst een vervangende band moeten gaan zoeken voordat we een lid op weg kunnen helpen. Dit kost tussen een uur en anderhalf uur tijd per keer.”

Lekke banden horen samen met accu- en dynamoproblemen tot de meeste voorkomende oorzaken van pech. In 2015 hielp de Wegenwacht 136.000 ANWB-leden met een lekke band.

Het gele wiel kan na gebruik binnen vijf werkdagen gratis terug worden gestuurd naar de ANWB in de speciaal daarvoor meegeleverde zak. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wegenwacht neemt zelf reservewiel mee | Automotive Online

Wegenwacht neemt zelf reservewiel mee

Redactie Redactie
• Laatste update:
AA gebruikt de wielen in het Verenigd Koninkrijk

Door de afmetingen en de verstelbare steekmaat past het wiel op 95 procent van de personenauto’s die in Nederland rondrijden. De tijd die de wegenwacht nu kwijt is aan het zoeken naar een passende band kan nu van anderhalf uur terug worden gebracht naar een kwartier werk om het gele wiel te monteren.

Het idee voor een universele reservewiel is ontstaan in Engeland en uitgewerkt door de AA, de Britse zusterclub van de ANWB. “Steeds meer auto’s hebben geen reserveband in de achterbak om ruimte en gewicht te besparen”, legt ANWB-woordvoerder Ad Vonk uit. Het aantal voertuigen zonder reservewiel is sinds 2014 met 20 procent gestegen. 

“Voor ons betekent dit dat we eerst een vervangende band moeten gaan zoeken voordat we een lid op weg kunnen helpen. Dit kost tussen een uur en anderhalf uur tijd per keer.”

Lekke banden horen samen met accu- en dynamoproblemen tot de meeste voorkomende oorzaken van pech. In 2015 hielp de Wegenwacht 136.000 ANWB-leden met een lekke band.

Het gele wiel kan na gebruik binnen vijf werkdagen gratis terug worden gestuurd naar de ANWB in de speciaal daarvoor meegeleverde zak. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.