Autobedrijf Erik Huzen keert terug naar de basis
In 1996 begon de toen 24-jarige Erik Huzen een universeel autobedrijf in het Overijsselse Holten. Vijf jaar later verhuisde het bedrijf naar een nieuwbouwpand met een werkplaats, een showroom, een wasstraat en een tankstation. In diezelfde periode begon de jonge ondernemer zich te specialiseren in Volvo. Later kwam daar Ford bij. “In die periode – tot 2008 – groeide ook de occasionverkoop sterk”, vertelt Huzen. “We verkochten steeds meer auto’s in het land en steeds minder in de buurt, met het gevolg dat die auto’s niet terug kwamen voor onderhoud. Daardoor hebben we in de crisis, toen de verkoop terugliep, forse klappen moeten incasseren. Omdat we de lokale markt onvoldoende aandacht hadden gegeven, was het plotseling erg stil in de werkplaats.”
De kengetallen Autobedrijf Erik Huzen
-
Aantal medewerkers: 9 FTE
-
Aantal herbruggen: 8
-
Aantal doorgangen: 2.400 per jaar
-
Aantal verkochte banden: 1.000 per jaar
-
Oppervlak werkplaats totaal: 550 M2
Sterkere binding
De economische teruggang dwong Huzen tot het maken van ingrijpende keuzes. “We zijn langs de rand van de afgrond gegaan, maar we zijn sterker uit de crisis gekomen. We verkopen nog steeds veel Volvo’s, maar hebben ons daarnaast weer gericht op onze positie als merk onafhankelijk autobedrijf voor klanten uit de buurt.” Ook besloot hij om de occasionvoorraad te verkleinen. “Mensen zoeken tegenwoordig meestal een specifieke uitvoering, motor of kleur. De kans dat je precies die auto hebt staan, is klein. Ik ben actiever geworden met aankoopbemiddeling. Ik ga samen met een klant op zoek naar een auto, begeleid het aankoopproces en zorg dat de auto wordt afgeleverd met een onderhoudsbeurt en garantie. Dat doen we ook regelmatig voor klanten in het buitenland. Op deze manier halen we meer werkplaatsomzet uit een kleinere occasionvoorraad, en omdat we dichter bij huis verkopen, krijgen we meer herhalingsbezoeken voor onderhoud en reparatie.”
Grotere werkplaats
Rond 2008 besloot Huzen om de werkplaatscapaciteit te vergroten. Achteraf bleek de timing ongelukkig, want de nieuwbouw werd middenin de crisis opgeleverd en stond lange tijd leeg. Toch kwam de uitbreiding uiteindelijk goed van pas. “In het nieuwe gedeelte staan nu vier hefbruggen, waaronder een speciale caravanhefbrug en een 7,5-tons hefbrug voor zware bestelauto’s en campers. Daarmee hebben we een compleet nieuwe markt aangeboord.” De dagelijkse leiding over de werkplaats is in handen van Erik’s jongere broer Erwin. “Mijn broer is een echte manager. Hij heeft overzicht en kan strak plannen. Daar ben ik minder sterk in. Sinds hij aan het roer staat, loopt alles rond de aftersales veel soepeler.” Sinds de crisis wordt in de werkplaats scherper dan ooit gelet op kengetallen, productiviteit en rendement. “Als je een monteur productief wilt houden, moeten er altijd meer hefbruggen dan mensen zijn. Anders ligt het werk meteen stil als een auto half gedemonteerd op de brug staat en een onderdeel niet op tijd wordt geleverd. Daarom hebben we acht hefbruggen voor vier monteurs.” Huzen vindt dat autotechnici zich altijd op hun kerntaak moeten kunnen richten. “In veel onafhankelijke bedrijven zijn monteurs te veel tijd kwijt aan randprocessen. Bij ons niet. Ze bestellen geen onderdelen en verrichten zo min mogelijk administratieve handelingen. Als je kerntaken en randprocessen niet goed scheidt, keldert de productiviteit en komt het werk niet af.”
Voor het aansturen en bijsturen van de bedrijfsprocessen wordt de garagesoftware van Carsys ingezet. “Alle relevante cijfers en kengetallen staan in één dashboard en de koppelingen met externe apps werken soepel. Daarnaast gebruiken we Werkplaats Service Provider van Bas Wintjes. Wij doen mee aan een pilot die real time inzicht in het werkplaatsrendement geeft. Dat houdt ons scherp, en we kunnen direct ingrijpen als dat nodig is.”
Erik Huzen
bouwjaar: 1972
opleiding: MTS metaal, verschillende autotechnische opleidingen, Lease & Fleet Academy, diverse management-, hrm- en commerciële trainingen
loopbaan: werkplaats transportbedrijf (bijbaan), universeel autobedrijf 1995-1996, sinds maart 1996 zelfstandig ondernemer
thuis: getrouwd, twee zonen
Equipmentpool
In de werkplaats worden zo veel mogelijk werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd. Alleen voor specialistische klussen worden derden ingeschakeld. “Voor ruitschade, restylen en schadeherstel werken we veel samen met lokale zelfstandigen. Uitlezen en diagnose doen we zelf en dat doen we ook regelmatig voor collega’s. We hebben drie universele testers en merkspecifieke testers voor Ford, VAG en Volvo. Voor apparatuur die we minder vaak gebruiken, hebben we samen met collega-bedrijven een equipmentpool opgezet met diagnoseapparatuur, uitlijnapparatuur en speciaalgereedschap. We hebben een huursysteem waarbij iedereen een vast bedrag per gebruik betaalt. Dat is voordeliger dan alles zelf kopen, en we kunnen alles zelf blijven doen.” In de werkplaats van Erik Huzen bepalen de teamleden zelf welke nieuwe apparatuur en equipment wordt aangekocht. “De enige voorwaarde is dat ze moeten onderbouwen hoe vaak ze de apparatuur verwachten te gebruiken. Dan levert het meteen een nieuwe businesscase op. Zo gaan we bijvoorbeeld investeren in een spoelmachine voor automaten en stuurhuizen en ik verwacht dat we die intensief gaan gebruiken.” Ondanks de moeilijke periode die achter hem ligt, heeft Huzen nooit overwogen om zich bij een garageformule aan te sluiten. “Uiteindelijk is dat niets meer dan een manier om een autobedrijf aan een onderdelengrossier te verbinden. Voor sommige ondernemers heeft dat meerwaarde, maar het is riskant dat een formule de identiteit van het autobedrijf overneemt. Klanten moeten jouw naam kennen, niet die van een formule.”
Meer focus
Voor commerciële kansen kijkt Huzen ook buiten de branche. Het bemande Esso-tankstation werd omgebouwd tot een onbemande Tango-vestiging en in de pompshop zit sinds kort een franchisevestiging van Plaza Food For For All. “In plaats van een leegstaande winkel hebben we nu een nieuwe ontmoetingsplek waar mensen kunnen eten, drinken en werken. En het levert meer aanloop op voor het tankstation, de wasstraat en het autobedrijf.”
‘Er moeten meer bruggen dan mensen zijn.’
De ondernemer kijkt met een positieve blik naar de toekomst. “De mobiliteitsbranche verandert sterk en dat doet een groot beroep op de creativiteit van ondernemers. Als je vandaag omzet hebt, betekent dat niet automatisch dat je morgen ook omzet hebt. Ondernemers moeten heldere keuzes maken om te overleven. Ons bedrijf verandert van een autobedrijf in een breed georiënteerd mobiliteitscentrum. Ik denk dat particulieren in de toekomst minder vaak auto’s kopen en vaker kiezen voor private lease en deelauto’s. Daarnaast zorgt de schaalvergroting in het merkgebonden kanaal ervoor dat merkdealers zich steeds meer uit kleine plaatsen terugtrekken. Daarom investeren wij volop in onze werkplaats, want daar liggen voor ons groeikansen.” De belangrijkste les die hij uit de crisis heeft geleerd? “Voor de crisis hadden we veel minder focus. Nu concentreren we ons op een kleinere groep klanten die we beter bedienen.”
Autobedrijf Huzen ging in 1996 van start. In 2001 verhuisde eigenaar Erik Huzen naar een nieuwbouwpand aan de Handelsweg in Holten. Activiteiten zijn onder meer verkoop en onderhoud/reparatie van personenauto’s, bedrijfsauto’s, campers en caravans, auto-, bestelauto- en aanhangerverhuur, aangevuld met een wasstraat, een tankstation, en een Plaza-lunchcorner. Huzen is ook initiatiefnemer van leaseformule Leaseprof. Daarnaast is hij actief voor verschillende Bovag-werkgroepen, lid van de Bovag Ledenraad en bestuurslid bij Vereniging ROB en Stichting NAP. In zijn vrije tijd is hij interimvoorzitter van de plaatselijke voetbalvereniging en geeft hij lezingen en advies aan ondernemers.