Veel klikken

Deel 5: Würth Wow IQ150

Redactie Redactie

Het oordeel van William Thomassen
(Carlux Autoschade)
Getest op: Audi Q3, Audi A4, Volkswagen Jetta, BMW 525
Schadehersteller William Thomassen vult ‘uitstekend’ in op zijn beoordeling van de bediening, menu-structuur en gebruiksvriendelijkheid. Bij de vragen over het vastleggen van de diagnosesessie meldt hij nog dat het diagnoserapport (als je met softwarepakket DeltaW werkt) rechtstreeks aan het dossier gekoppeld kan worden. “Voor in de schade is de IQ150 ideaal in verband met dossiervorming.”

Het oordeel van Sijbren Oevering
(universeel autobedrijf Eugen Tiesma)
Getest op: Peugeot 4007, BMW 1, Toyota Picnic, Mercedes-Benz Sprinter
Sijbren Oevering probeerde de tester uit op een viertal voertuigen. De bediening, handzaamheid en navigatie door het apparaat beoordeelt hij als goed. Kritiek heeft hij op het uitlezen van een regeleenheid. “Je moet vaak een selectie uitvoeren voor je een regeleenheid kunt uitlezen. Dat kan effectiever.” Hij is wel tevreden over de technische service-informatie, waarin veel voorkomende storingen per voertuig te vinden zijn met daarbij de omschrijving van de wijze hoe deze op te lossen zijn. Als punten voor verbetering noemt Oevering de voertuigdekking: die is volgens hem niet altijd compleet. “Bij veel foutcodes wordt wel een fout aangegeven, maar bij de omschrijving krijg je vervolgens de melding ‘onbekende fout’ op je scherm.” Algemene indruk: “Een goede tester.” Oevering zou de Wow IQ150 aanbevelen bij anderen en vindt hem ook geschikt voor het bedrijf waar hij zelf werkt.

Het oordeel van Arie Heemskerk
(Century Autogroep)
Getest op: Daihatsu Sirion 2, Volkswagen Golf 6
Dealerwerkplaatschef Arie Heemskerk vindt de bediening en handzaamheid van het toestel ‘normaal’ en het selecteren van voertuigen en componenten ‘uitstekend’. “De tester is zeer gebruiksvriendelijk.” Het vele klikken en selecteren, waar andere panelleden zich aan storen, ervaart Heemskerk dus niet als vervelend. Over de kleur wit is hij minder te spreken. “Dat wordt in de werkplaats snel zwart. Een groter scherm zou ook wel prettig zijn.”
Heemskerk vindt de Wow IQ150 een goed werkende tester, tot op een bepaald niveau. “Ten opzichte van de merk specifieke tester die we hebben heeft deze tester wat beperkingen, zoals een bepaalde codering doorvoeren in een regelapparaat, misschien is het wel mogelijk, maar het is mij niet gelukt.”

Reactie Würth:

Würth Nederland laat in een reactie weten dat de software van de Wow IQ150 zo is ingedeeld dat zowel ‘starters’ als ervaren diagnosespecialisten er mee kunnen werken. “Standaard staat de ‘expert-modus’ uitgeschakeld, waardoor bij iedere klik de stappen zichtbaar worden. Deze kan worden ingeschakeld waardoor de tussenstappen aanzienlijk worden verminderd. De mogelijkheid om de expert-modus te activeren en deactiveren draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de Wow IQ150.”  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Deel 5: Würth Wow IQ150 | Automotive Online
Veel klikken

Deel 5: Würth Wow IQ150

Redactie Redactie

Het oordeel van William Thomassen
(Carlux Autoschade)
Getest op: Audi Q3, Audi A4, Volkswagen Jetta, BMW 525
Schadehersteller William Thomassen vult ‘uitstekend’ in op zijn beoordeling van de bediening, menu-structuur en gebruiksvriendelijkheid. Bij de vragen over het vastleggen van de diagnosesessie meldt hij nog dat het diagnoserapport (als je met softwarepakket DeltaW werkt) rechtstreeks aan het dossier gekoppeld kan worden. “Voor in de schade is de IQ150 ideaal in verband met dossiervorming.”

Het oordeel van Sijbren Oevering
(universeel autobedrijf Eugen Tiesma)
Getest op: Peugeot 4007, BMW 1, Toyota Picnic, Mercedes-Benz Sprinter
Sijbren Oevering probeerde de tester uit op een viertal voertuigen. De bediening, handzaamheid en navigatie door het apparaat beoordeelt hij als goed. Kritiek heeft hij op het uitlezen van een regeleenheid. “Je moet vaak een selectie uitvoeren voor je een regeleenheid kunt uitlezen. Dat kan effectiever.” Hij is wel tevreden over de technische service-informatie, waarin veel voorkomende storingen per voertuig te vinden zijn met daarbij de omschrijving van de wijze hoe deze op te lossen zijn. Als punten voor verbetering noemt Oevering de voertuigdekking: die is volgens hem niet altijd compleet. “Bij veel foutcodes wordt wel een fout aangegeven, maar bij de omschrijving krijg je vervolgens de melding ‘onbekende fout’ op je scherm.” Algemene indruk: “Een goede tester.” Oevering zou de Wow IQ150 aanbevelen bij anderen en vindt hem ook geschikt voor het bedrijf waar hij zelf werkt.

Het oordeel van Arie Heemskerk
(Century Autogroep)
Getest op: Daihatsu Sirion 2, Volkswagen Golf 6
Dealerwerkplaatschef Arie Heemskerk vindt de bediening en handzaamheid van het toestel ‘normaal’ en het selecteren van voertuigen en componenten ‘uitstekend’. “De tester is zeer gebruiksvriendelijk.” Het vele klikken en selecteren, waar andere panelleden zich aan storen, ervaart Heemskerk dus niet als vervelend. Over de kleur wit is hij minder te spreken. “Dat wordt in de werkplaats snel zwart. Een groter scherm zou ook wel prettig zijn.”
Heemskerk vindt de Wow IQ150 een goed werkende tester, tot op een bepaald niveau. “Ten opzichte van de merk specifieke tester die we hebben heeft deze tester wat beperkingen, zoals een bepaalde codering doorvoeren in een regelapparaat, misschien is het wel mogelijk, maar het is mij niet gelukt.”

Reactie Würth:

Würth Nederland laat in een reactie weten dat de software van de Wow IQ150 zo is ingedeeld dat zowel ‘starters’ als ervaren diagnosespecialisten er mee kunnen werken. “Standaard staat de ‘expert-modus’ uitgeschakeld, waardoor bij iedere klik de stappen zichtbaar worden. Deze kan worden ingeschakeld waardoor de tussenstappen aanzienlijk worden verminderd. De mogelijkheid om de expert-modus te activeren en deactiveren draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de Wow IQ150.”  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.