Diagnose: BMW houdt zich in

Redactie Redactie

Deze keer krijgen we een BMW 535d binnen met een 3.0 liter 306D4 motor van bouwjaar 2005. De klacht is dat de motor sinds enkele weken inhoudt en dat dit steeds erger begint te worden. De eigenaar geeft daarbij aan dat het roetfilter en de EGR gedeactiveerd zijn door een softwarematige aanpassing en dat er tuningssoftware geladen is. We beginnen met het bevragen van de regeleenheden. Daaruit komen de volgende storingen naar voren:

=> 4300 gasklepactuator foutief
=> 41f2 elektrische ventilator onderbreking
=> 41aa laaddrukregelaar druk te hoog
=> 4530 turbodrukregeling regelafwijking positief
=> 429A Regelafwijking turbodrukregeling druk te laag
=> 3FF0 Luchtmassameter afwijking te groot

We controleren allereerst de ventilator. Als we een actuatortest uitvoeren, blijft een reactie van de ventilator uit. Daarop checken we de elektrische aansturing van de ventilator. Deze is met drie draden aangesloten op het voertuig: twee draden voor de voeding en de massa en een draad voor de aansturing. De voeding- en massadraad zijn in orde. De draad voor aansturing vertoont een storing; dit hoort een massaschakelende dutycycle-aansturing te zijn vanuit 12 Volt, maar het spanningsniveau blijkt slechts 3,6 Volt (ofwel de open spanning van motorregeleenheid). Bij een actuatortest zien we wel de massaschakelende aansturing vanuit de motorregeleenheid. De elektrische aansturing van de ventilator die geïntegreerd is in de ventilator is dus defect en moet worden vervangen. Omdat de EGR-werking gedeactiveerd is negeren we de foutmelding van de gasklepactuator. De reden hiervoor is dat de voornaamste functie van de gasklepactuator, het ondersteunen van de EGR werking, niet meer nodig is. We vermoeden dat de meldingen 41aa, 4530, 429A en 3FF0 gerelateerd zijn aan het inhouden van de motor. Daarop starten we met een aantal basiscontroles zoals van de lekdichtheid van het inlaattraject en de gangbaarheid van de beide turbo-verstelactuatoren. Daaruit blijkt dat de koppeling van de turboslang ter hoogte van de intercooler een lekkage vertoont. Ook blijken de turbo-verstel-actuatoren gangbaar. Na het herstellen van de lekkage van de turboslang ter hoogte van de intercooler trekt de motor in het lage toerenbereik beter door, maar houdt de motor nog steeds in. Het motortoerental komt niet hoger dan 4.500 toeren. Meetwaarden laten zien dat motor niet op gang komt, maar laat geen duidelijk falen van een van de componenten zien. Als we de auto stationair laten draaien in de werkplaats horen we gesis bij het flexibel deel van de uitlaat. Als we dit verder onderzoeken blijkt dat de middendemper verstopt is. Na het vervangen van de middendemper en de ventilator rijdt de auto weer als vanouds

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose: BMW houdt zich in | Automotive Online

Diagnose: BMW houdt zich in

Redactie Redactie

Deze keer krijgen we een BMW 535d binnen met een 3.0 liter 306D4 motor van bouwjaar 2005. De klacht is dat de motor sinds enkele weken inhoudt en dat dit steeds erger begint te worden. De eigenaar geeft daarbij aan dat het roetfilter en de EGR gedeactiveerd zijn door een softwarematige aanpassing en dat er tuningssoftware geladen is. We beginnen met het bevragen van de regeleenheden. Daaruit komen de volgende storingen naar voren:

=> 4300 gasklepactuator foutief
=> 41f2 elektrische ventilator onderbreking
=> 41aa laaddrukregelaar druk te hoog
=> 4530 turbodrukregeling regelafwijking positief
=> 429A Regelafwijking turbodrukregeling druk te laag
=> 3FF0 Luchtmassameter afwijking te groot

We controleren allereerst de ventilator. Als we een actuatortest uitvoeren, blijft een reactie van de ventilator uit. Daarop checken we de elektrische aansturing van de ventilator. Deze is met drie draden aangesloten op het voertuig: twee draden voor de voeding en de massa en een draad voor de aansturing. De voeding- en massadraad zijn in orde. De draad voor aansturing vertoont een storing; dit hoort een massaschakelende dutycycle-aansturing te zijn vanuit 12 Volt, maar het spanningsniveau blijkt slechts 3,6 Volt (ofwel de open spanning van motorregeleenheid). Bij een actuatortest zien we wel de massaschakelende aansturing vanuit de motorregeleenheid. De elektrische aansturing van de ventilator die geïntegreerd is in de ventilator is dus defect en moet worden vervangen. Omdat de EGR-werking gedeactiveerd is negeren we de foutmelding van de gasklepactuator. De reden hiervoor is dat de voornaamste functie van de gasklepactuator, het ondersteunen van de EGR werking, niet meer nodig is. We vermoeden dat de meldingen 41aa, 4530, 429A en 3FF0 gerelateerd zijn aan het inhouden van de motor. Daarop starten we met een aantal basiscontroles zoals van de lekdichtheid van het inlaattraject en de gangbaarheid van de beide turbo-verstelactuatoren. Daaruit blijkt dat de koppeling van de turboslang ter hoogte van de intercooler een lekkage vertoont. Ook blijken de turbo-verstel-actuatoren gangbaar. Na het herstellen van de lekkage van de turboslang ter hoogte van de intercooler trekt de motor in het lage toerenbereik beter door, maar houdt de motor nog steeds in. Het motortoerental komt niet hoger dan 4.500 toeren. Meetwaarden laten zien dat motor niet op gang komt, maar laat geen duidelijk falen van een van de componenten zien. Als we de auto stationair laten draaien in de werkplaats horen we gesis bij het flexibel deel van de uitlaat. Als we dit verder onderzoeken blijkt dat de middendemper verstopt is. Na het vervangen van de middendemper en de ventilator rijdt de auto weer als vanouds

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.