Vlogger Korthom op AID: ‘Niet opgeven bij de eerste teleurstelling’
Onder de naam Korthom heeft vlogger Thomas Brok een succesvolle vlog-onderneming opgebouwd. De student nieuwe media & digitale cultuur aan de UvA presenteert zijn eigen vlogs en groeide uit tot een bekende Youtuber. Maar hij beschouwt zichzelf meer als producent en ondernemer. “Ik heb inmiddels iemand aangenomen en werk met salesagents. Maar we zijn pas net begonnen.”
Brok verzorgt op Automotive Inspiration Day een workshop vloggen. Aan de hand van zijn eigen ervaringen deelt hij belangrijke inzichten over hoe vloggen kan worden ingezet. “Ik ben zelf meerdere themakanalen gaan opzetten om content te kunnen maken die goed aansluit bij specifieke doelgroepen. Want niet iedere tiener, mijn belangrijkste doelgroep, wil hetzelfde. Net zoals niet iedere klant van een autobedrijf dezelfde interesses heeft. Dat begint met aftasten, uitproberen en niet bij de eerste de beste teleurstelling opgeven.”
‘Het moet persoonlijk en authentiek zijn, dan kun je een schijnbare vriendschap opbouwen’
Hij maakt onder meer een soort van vlog-versie van de rubriekjes uit vroegere meidenmagazines. Ook heeft hij een prank-serie, waarbij ouders door zijn kijkers voor de gek gehouden worden. Het leverde hem miljoenen views op. Maar daar wordt je niet rijk van. “De advertentie-inkomsten zijn ongeveer 1.500 euro voor één miljoen views. Wij moeten het dan ook hebben van sponsored deals.” Brok heeft een contract met Talpa, maar inmiddels opereert hij ook steeds meer als zelfstandige producent. “Dat geeft veel vrijheid.” Onlangs lanceerde hij samen met andere Youtubers een kledinglijn, die in 48 uur 750 kledingstukken verkocht. “Inkomsten moeten echt uit meerdere hoeken komen.”Als Automotive-redactie hebben we het vloggen ook ontdekt. Bekijk hier onze video’s (Youtube).
Brok vindt dat veel bedrijven langzaam maar zeker beter worden in het inzetten van social media. “Ze beginnen te begrijpen waar hun doelgroep zit. Ouderen zitten op Facebook, jongeren op Youtube en Snapchat. De keuze voor een medium bepaalt je aanpak. Bij bedrijven als Coolblue zie je dat er een zeer professionale organisatie achter zit. Wat zij goed begrijpen is dat de boodschap zo authentiek en persoonlijk mogelijk moet zijn. En het moet nonchalant zijn, bijna slordig. Dat is de basis. Alleen zo kun je als onderneming een – schijnbare – vrienschap opbouwen.”
Be Brilliant
Automotive Inspiration Day, het tweejaarlijkse inspiratie-evenement voor ondernemers en managers in de autobranche, neemt een kijkje over de schutting om inspiratie op te doen. En die inspiratie kun je gebruiken om je eigen ideeën te slijpen tot een mooie diamant, vandaar het thema. Op het programma staat onder meer Jaap Korteweg, bekend van de Vegetarische Slager, onderhandel-expert Fleur Ravensbergen, filosoof Karim Benammar en wetenschapsjournalist Diederik Jekel. Ook vanuit de branche is er naar inspiratie gezocht. Naast Martijn Lammers (Lightyear) vertellen ook Johan van der Hoeven (Sator) en Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Nederland, dat recent Sternlease kocht, over hun inspiratiebronnen. Dagvoorzitter is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Het event vindt op 11 april plaats in B. Amsterdam. Kijk hier voor informatie.