‘Klimaatakkoord doodsteek voor groengas’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Het accijns op aardgas en groengas blijft hetzelfde in het klimaatakkoord. (Foto: Pitpoint)

Volgens Marja Versleijen, managing director bij Pitpoint, dat onder andere groengas tankstations exploiteert, houdt het klimaatakkoord te weinig rekening met alternatieve schone brandstoffen zoals groengas. Zo wordt deze brandstof gelijkgesteld aan aardgas en daarmee – aldus Versleijen – veel zwaarder belast dan diesel. Dit zou wel eens de doodsteek van de alternatieve brandstof kunnen zijn, stelt ze. 

In het Klimaatakkoord staat dat de energiebelasting op gas volgend jaar met 4 cent per m3 wordt verhoogd, en daarna jaarlijks met 1 cent per m3. Dat komt neer op een verhoging van 10 cent per kubieke meter in 2026. De dieselaccijns stijgen in dit klimaatakkoord met 1 cent per liter in 2021 en in 2023 nog eens met 1 cent, ofwel 2 cent in 2026.

Eén kilogram aardgas komt ongeveer overeen met 1,25 m3 (kubieke meter). Dat betekent dus dat bij gelijk gebruik van 1:20 er voor groengas in 2026 per duizend kilometer ongeveer 5 euro accijns extra wordt betaald en voor diesel 1 euro. Volgens Versleijen zorgen daarbij komende kosten voor een nog groter verschil. “In 2026 gaat groengas 6,67 euro per duizend kilometer extra kosten, diesel wordt voor die afstand 1,05 euro extra belast met accijns.” Wat die extra kosten dan zijn, kan Versleijen niet aangeven.

Aardgasdossier

“Dat de kosten van gas worden verhoogd is te begrijpen, gezien de noodzaak om het gebruik van aardgas terug te dringen”, zegt Versleijen. “Het is alleen te gek voor woorden dat groengas hier nu de dupe van wordt. We moeten nu alles in het werk stellen om de CO2-doelstellingen te halen. Dat kan naast elektrisch ook met groengas.”

Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, heeft contact gezocht met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en gevraagd of groengas en aardgas hetzelfde belast worden. In afwachting van een antwoord, geeft hij aan dat het “onwenselijk is als groengas inderdaad dezelfde belasting krijgt als aardgas. Dan is het laatste woord hier nog niet over gesproken.”

Bekijk het hele Klimaatakkoord in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Klimaatakkoord doodsteek voor groengas’ | Automotive Online

‘Klimaatakkoord doodsteek voor groengas’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Het accijns op aardgas en groengas blijft hetzelfde in het klimaatakkoord. (Foto: Pitpoint)

Volgens Marja Versleijen, managing director bij Pitpoint, dat onder andere groengas tankstations exploiteert, houdt het klimaatakkoord te weinig rekening met alternatieve schone brandstoffen zoals groengas. Zo wordt deze brandstof gelijkgesteld aan aardgas en daarmee – aldus Versleijen – veel zwaarder belast dan diesel. Dit zou wel eens de doodsteek van de alternatieve brandstof kunnen zijn, stelt ze. 

In het Klimaatakkoord staat dat de energiebelasting op gas volgend jaar met 4 cent per m3 wordt verhoogd, en daarna jaarlijks met 1 cent per m3. Dat komt neer op een verhoging van 10 cent per kubieke meter in 2026. De dieselaccijns stijgen in dit klimaatakkoord met 1 cent per liter in 2021 en in 2023 nog eens met 1 cent, ofwel 2 cent in 2026.

Eén kilogram aardgas komt ongeveer overeen met 1,25 m3 (kubieke meter). Dat betekent dus dat bij gelijk gebruik van 1:20 er voor groengas in 2026 per duizend kilometer ongeveer 5 euro accijns extra wordt betaald en voor diesel 1 euro. Volgens Versleijen zorgen daarbij komende kosten voor een nog groter verschil. “In 2026 gaat groengas 6,67 euro per duizend kilometer extra kosten, diesel wordt voor die afstand 1,05 euro extra belast met accijns.” Wat die extra kosten dan zijn, kan Versleijen niet aangeven.

Aardgasdossier

“Dat de kosten van gas worden verhoogd is te begrijpen, gezien de noodzaak om het gebruik van aardgas terug te dringen”, zegt Versleijen. “Het is alleen te gek voor woorden dat groengas hier nu de dupe van wordt. We moeten nu alles in het werk stellen om de CO2-doelstellingen te halen. Dat kan naast elektrisch ook met groengas.”

Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, heeft contact gezocht met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en gevraagd of groengas en aardgas hetzelfde belast worden. In afwachting van een antwoord, geeft hij aan dat het “onwenselijk is als groengas inderdaad dezelfde belasting krijgt als aardgas. Dan is het laatste woord hier nog niet over gesproken.”

Bekijk het hele Klimaatakkoord in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.