Autonieuws | Opels eigen EV krijgt een 8
In de papieren uitgave staat een vanafprijs van 35 duizend euro vermeld, dat is onjuist. Het moet 30.499 euro zijn.
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel?
Het hippe maar ook conventionele uiterlijk. We kennen de gewone Corsa als een fijne auto. Hoeveel er met een zwaar accupakket van dat lichtvoetige karakter is overgebleven, weten we na de eerste testkilometers.
Wat in zijn nadeel?
De modellen van de elektrische drieling van de VW Groep zijn zo’n tienduizend euro goedkoper, maar ook de MG ZS EV kost beduidend minder en het verschil in actieradius is maar zo’n 70 kilometer.
Consumentenpotentieel
Een 7,5.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
Wat spreekt in zijn voordeel?
De Opel Corsa-e is de eerste betaalbare elektrische auto, die het zowel bij een reguliere laadpaal, als bij een snellader goed doet. Door de actieve koeling is meerdere keren snelladen zonder verlies van snelheid mogelijk, uniek in deze prijsklasse. En de Corsa-e heeft gelukkig wel navigatie aan boord.
Wat in zijn nadeel?
De ruimte en materialen in het interieur doen denken aan een goedkopere auto.
Leasepotentieel
De nieuwe Corsa-e is een verrassend goede EV, maar het interieur is krapjes. Daarom een 7,5.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Met een vanaf prijs van 29.999 (fiscale waarde) is de Corsa-e een aantrekkelijke elektrische auto. In theorie zouden hoge verkoopvolumes de restwaarde negatief kunnen beïnvloeden, maar omdat Opel er vlot bij is en de markt voorlopig blijft groeien, is dat geen probleem. Deze prijs is juist positief voor de restwaarde.
En wat de zwakke?
De WLTP range van 330 kilometer moet zich in de praktijk bewijzen en is dan misschien ietsje krap.
Restwaardepotentieel
Een 9. Autotelex is vanuit restwaardeperspectief pro elektrisch, omdat deze auto’s nauwelijks technisch verouderen en zonder uitzondering met 8 jaar garantie op de accu worden geleverd.
Hans den Hollander, Fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel?
Zakelijk is het voordeel dat hij binnen het 8%-tarief valt, waardoor de kosten voor privégebruik laag uitpakken. Een aantrekkelijke auto met een acceptabele actieradius.
Wat in zijn nadeel?
De Corsa-e moet het hebben van de zakelijke markt, waar in het kleinere segment vooral de TCO een doorslaggevend is.
Fleetpotentieel
Een 7,5. De Corsa-e profiteert mee van een goed EV-jaar.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de Corsa-e interessant?
De auto is echt als EV ontworpen. Het accupakket zit onder de zitplaatsen, waardoor de interieurruimte hetzelfde is als de ICE-versie. De Corsa-e deelt het platform met de zustermodellen van PSA en is uitgerust met een vloeistof gekoeld accupakket, waardoor het mogelijk is om tot 100kW te snelladen.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
Voor een EV is het een relatief betaalbare auto, maar de meerprijs ten opzichte van de verbrandingsmotor is vooralsnog fors. De Corsa gebruikt een regeneratief remsysteem, maar kent geen volledige ‘one-pedal-driving-mode’. Er is geen extra opbergruimte aan de voorzijde.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Er zijn voorlopig geen onderhoudskosten, de Corsa-e wordt geleverd inclusief 6 jaar gratis onderhoud en apk. Slijtagedelen zoals banden en remmen, zijn hiervan uitgesloten.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8,5.