Autonieuws | Van plan naar Idee
Wat zeggen de experts?
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel?
Voor veel consumenten is VW nog altijd een synoniem voor kwaliteit. Tel daar de fatsoenlijke actieradius bij op en je hebt een potentiële winnaar.
Wat in zijn nadeel?
De lancering duurt lang. Door corona, maar ook omdat er op softwaregebied de nodige hobbels te overwinnen zijn.
Consumentenpotentieel
Een 8.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
Wat spreekt in zijn voordeel?
De gunstige fiscale waarde, prima standaarduitrusting en actieradius en het 3-fase laadsysteem. Ook is er de mogelijkheid om in 30 minuten via een 100kW DC lader tot 80 procent bij te laden. Hij komt op een gunstig moment; van veel zakelijk rijders loopt het contract van hun leaseauto met lage bijtelling af.
Wat in zijn nadeel?
Hij is niet grensverleggend. Het laad-systeem is inmiddels de standaard, en dan is er nog de softwareproblematiek. Veel reserveringen worden pas na bekendmaking van de prijs omgezet in een order. Komen er tijdig voldoende ID.3’s?
Leasepotentieel:
Een 8.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
De merknaam Volkswagen doet veel goed voor de restwaarde. Er is een uitgebreid dealernetwerk en nog altijd een sterk imago. Verder is de prijsstelling van de instapversie (first) concurrerend en de range prima met 424 WLTP kilometers.
En wat de zwakke?
De eerste stap naar de First Plus levert veel minder meerwaarde dan de zesduizend euro die Volkswagen ervoor vraagt. Hetzelfde geldt voor de prijsstap(sprong) naar de First Max van nog eens 5.500 euro.
Restwaardepotentieel
Een 8. De prijsopbouw drukt de waarde en VW moet zich bewijzen op het gebied van software.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel?
Hij gaat het waarschijnlijk goed doen in veel Nederlandse bedrijfswagenparken. De (lease-) prijs is concurrerend en de concurrentie in deze prijsklasse is nog beperkt.
Wat in zijn nadeel?
Laten we hopen dat de softwareproblemen tot het verleden behoren.
Fleetpotentieel
Een 9. De ID.3 kan de EV-transitie een flinke boost te geven.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de ID.3 interessant?
De ID.3 is het eerste model van de VAG groep op het MEB-platform. Dit platform is specifiek voor EV’s ontwikkeld en daardoor kan er efficiënt gebruik gemaakt worden van ruimte. VW belooft Passat binnenruimte in het formaat van een Golf. Er is, op termijn, keuze uit 3 verschillende accu’s met een capaciteit variërend van 45 tot 77 kWh. De laadmogelijkheden zijn up-to-date maar niet grensverleggend.Wat hadden jullie graag anders gezien?
Vooralsnog is er weinig keuze in uitvoeringen en aandrijflijnen, alleen een 300 kW, AWD-versie is momenteel leverbaar.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
Los van de software-issues kan de ID.3 geleverd worden met een trekhaak voor een fietsendrager, helaas mag de auto verder niets trekken.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Een EV heeft in de regel weinig onderhoud nodig, de ID.3 wordt zelfs inclusief 6 jaar onderhoud geleverd. Op de accu zit 8 jaar of maximaal 160 duizend kilometer garantie.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 7,5.