Continental: Bandendivisie redt resultaat over tweede kwartaal

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De technologiedivisie staat onder druk, de bandendivisie zorgt toch nog voor een 'respectabel' resultaat. (Foto: Shutterstock)

Toeleverancier Continental zag zijn omzet over het tweede kwartaal van 2021 toenemen met 50 procent naar 9,9 miljard euro. Dat meldt het bedrijf in een financieel statement. De winst voor belasting kwam uit op 711 miljoen euro, waar de Duitse toeleverancier vorig jaar nog een verlies leed van 635 miljoen euro. Dit verlies weet het bedrijf aan de coronapandemie, die bij veel autofabrikanten tot productiestops leidde. De nettowinst over het tweede kwartaal kwam uit op 545 miljoen euro (Q2-2020: -741 mln). Over het eerste halfjaar komt de omzet van het bedrijf hiermee uit op 20 miljard euro (+23,5%) en de winst voor belastingen op 1,5 miljard euro (H1-2020: -200 mln).

Chiptekort

Dit jaar gooit het chiptekort roet in het eten, meldt ceo Nikolai Setzer in het statement. “Na een al gematigde start van het jaar, vertraagde het aanhoudende tekort aan halfgeleiders de autoproductie in het tweede kwartaal, zoals verwacht.” Hij spreekt van een “respectabel” resultaat. De wereldwijde autoproductie lag in het tweede kwartaal op 18,8 miljoen (-8,9%).

Het resultaat werd gedrukt door de divisie Automotive Technologies, die hinder ondervindt van het chiptekort. De divisie noteerde weliswaar een hogere omzet (+47,8% naar 3,8 miljard), maar de winstbijdrage bleef steken op -1,6 procent. De bandendivisie zag de omzet met 46,9 procent stijgen naar 4,3 miljard euro, met een winstmarge van 14,6 procent (Q2-2020: 1,2%). Daarmee levert de bandentak de belangrijkste bijdrage aan het resultaat. Ook de aandrijflijndivisie, die zelfstandig verder gaat als Vitesco, noteerde een omzetstijging: van 61,6 procent naar 1,8 miljard euro met een winstmarge van 9,5 procent (Q2-2020: -16,3%).

Prognose

Ondanks de verwachte aanhoudende tekorten in halfgeleiders en stijgende grondstofprijzen, stelt Continental de prognose voor het hele jaar iets naar boven bij. Waar het eerst verwachte uit te komen op een omzet van minimaal 32,5 miljard euro, gaat het nu uit van een omzet van minimaal 33,5 miljard euro, met een winstmarge van minimaal 6,5 procent (eerdere prognose: 6%). Dat positievere vooruitzicht komt voor rekening van de rubberdivisie. De aandrijflijndivisie is hierin niet meegenomen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Continental: Bandendivisie redt resultaat over tweede kwartaal | Automotive Online

Continental: Bandendivisie redt resultaat over tweede kwartaal

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De technologiedivisie staat onder druk, de bandendivisie zorgt toch nog voor een 'respectabel' resultaat. (Foto: Shutterstock)

Toeleverancier Continental zag zijn omzet over het tweede kwartaal van 2021 toenemen met 50 procent naar 9,9 miljard euro. Dat meldt het bedrijf in een financieel statement. De winst voor belasting kwam uit op 711 miljoen euro, waar de Duitse toeleverancier vorig jaar nog een verlies leed van 635 miljoen euro. Dit verlies weet het bedrijf aan de coronapandemie, die bij veel autofabrikanten tot productiestops leidde. De nettowinst over het tweede kwartaal kwam uit op 545 miljoen euro (Q2-2020: -741 mln). Over het eerste halfjaar komt de omzet van het bedrijf hiermee uit op 20 miljard euro (+23,5%) en de winst voor belastingen op 1,5 miljard euro (H1-2020: -200 mln).

Chiptekort

Dit jaar gooit het chiptekort roet in het eten, meldt ceo Nikolai Setzer in het statement. “Na een al gematigde start van het jaar, vertraagde het aanhoudende tekort aan halfgeleiders de autoproductie in het tweede kwartaal, zoals verwacht.” Hij spreekt van een “respectabel” resultaat. De wereldwijde autoproductie lag in het tweede kwartaal op 18,8 miljoen (-8,9%).

Het resultaat werd gedrukt door de divisie Automotive Technologies, die hinder ondervindt van het chiptekort. De divisie noteerde weliswaar een hogere omzet (+47,8% naar 3,8 miljard), maar de winstbijdrage bleef steken op -1,6 procent. De bandendivisie zag de omzet met 46,9 procent stijgen naar 4,3 miljard euro, met een winstmarge van 14,6 procent (Q2-2020: 1,2%). Daarmee levert de bandentak de belangrijkste bijdrage aan het resultaat. Ook de aandrijflijndivisie, die zelfstandig verder gaat als Vitesco, noteerde een omzetstijging: van 61,6 procent naar 1,8 miljard euro met een winstmarge van 9,5 procent (Q2-2020: -16,3%).

Prognose

Ondanks de verwachte aanhoudende tekorten in halfgeleiders en stijgende grondstofprijzen, stelt Continental de prognose voor het hele jaar iets naar boven bij. Waar het eerst verwachte uit te komen op een omzet van minimaal 32,5 miljard euro, gaat het nu uit van een omzet van minimaal 33,5 miljard euro, met een winstmarge van minimaal 6,5 procent (eerdere prognose: 6%). Dat positievere vooruitzicht komt voor rekening van de rubberdivisie. De aandrijflijndivisie is hierin niet meegenomen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.