Continental: Bandendivisie redt resultaat over tweede kwartaal
Toeleverancier Continental zag zijn omzet over het tweede kwartaal van 2021 toenemen met 50 procent naar 9,9 miljard euro. Dat meldt het bedrijf in een financieel statement. De winst voor belasting kwam uit op 711 miljoen euro, waar de Duitse toeleverancier vorig jaar nog een verlies leed van 635 miljoen euro. Dit verlies weet het bedrijf aan de coronapandemie, die bij veel autofabrikanten tot productiestops leidde. De nettowinst over het tweede kwartaal kwam uit op 545 miljoen euro (Q2-2020: -741 mln). Over het eerste halfjaar komt de omzet van het bedrijf hiermee uit op 20 miljard euro (+23,5%) en de winst voor belastingen op 1,5 miljard euro (H1-2020: -200 mln).
Chiptekort
Dit jaar gooit het chiptekort roet in het eten, meldt ceo Nikolai Setzer in het statement. “Na een al gematigde start van het jaar, vertraagde het aanhoudende tekort aan halfgeleiders de autoproductie in het tweede kwartaal, zoals verwacht.” Hij spreekt van een “respectabel” resultaat. De wereldwijde autoproductie lag in het tweede kwartaal op 18,8 miljoen (-8,9%).
Het resultaat werd gedrukt door de divisie Automotive Technologies, die hinder ondervindt van het chiptekort. De divisie noteerde weliswaar een hogere omzet (+47,8% naar 3,8 miljard), maar de winstbijdrage bleef steken op -1,6 procent. De bandendivisie zag de omzet met 46,9 procent stijgen naar 4,3 miljard euro, met een winstmarge van 14,6 procent (Q2-2020: 1,2%). Daarmee levert de bandentak de belangrijkste bijdrage aan het resultaat. Ook de aandrijflijndivisie, die zelfstandig verder gaat als Vitesco, noteerde een omzetstijging: van 61,6 procent naar 1,8 miljard euro met een winstmarge van 9,5 procent (Q2-2020: -16,3%).
Prognose
Ondanks de verwachte aanhoudende tekorten in halfgeleiders en stijgende grondstofprijzen, stelt Continental de prognose voor het hele jaar iets naar boven bij. Waar het eerst verwachte uit te komen op een omzet van minimaal 32,5 miljard euro, gaat het nu uit van een omzet van minimaal 33,5 miljard euro, met een winstmarge van minimaal 6,5 procent (eerdere prognose: 6%). Dat positievere vooruitzicht komt voor rekening van de rubberdivisie. De aandrijflijndivisie is hierin niet meegenomen.