Opel: geen zelfregistraties
Maar Opel doet niet aan zelfregistraties, meldt Marc Boendermaker, algemeen directeur van Opel Nederland, desgevraagd. “De goede prestatie van Opel in de maand november is het resultaat van het kwaliteitsoffensief dat dit jaar is ingezet. Daarbij is geen ruimte voor zelfregistraties door dealers, zoals gesuggereerd wordt.”
Volgens Boendermaker is de groei van de Opel-registraties in de laatste maanden mede te danken aan de 3×3 campagne (drie jaar nul procent rente, drie jaar gratis onderhoud en drie jaar garantie), de introductie van de nieuwe Opels Vectra en Signum en de nieuwe Zafira, die vrij laat beschikbaar kwam.
Ook de focus op meer afzet in de fleet & lease – om minder afhankelijk te zijn van de particuliere markt en rentals – werpt volgens Boendermaker zijn vruchten af. “Dat zien we terug in een positieve restwaardeontwikkeling en in een stabieler marktaandeel over de verschillende marktsegmenten. We gaan deze strategie niet wijzigen, ook niet in december. Liever een gezonde tweede plek, dan een geforceerde eerste. Al is die eerste plaats uiteraard zeer welkom.”
Begin december stond Opel zo’n 550 auto’s achter op Volkswagen: tot en met november registreerde Opel 43.408 personenauto’s. Vorig jaar deed het merk 3.100 registraties in december, tegenover 334 voor Volkswagen.