Particulier pakt occasionaandeel van autobedrijven
Dit jaar zal het aantal verkooptransacties tussen particulieren wederom met een à twee procent stijgen, tot zo’n 790 duizend. De autobedrijven daarentegen zien dit jaar hun occasionafzet met drie à vier procent dalen tot net iets meer dan één miljoen. Ter vergelijking: in 1999 verkochten de gezamenlijke autobedrijven nog bijna 1,2 miljoen gebruikte auto’s. Vooral de dealers leveren gaandeweg steeds meer van hun positie op de occasionmarkt in: waren ze in 1999 nog goed voor 42 procent van de occasionverkoop door autobedrijven, in 2005 zal dat aandeel dalen tot een krappe 37 procent. Dat steeds meer occasions direct van particulier aan particulier worden verkocht, lijkt vooral te danken aan opkomst van internet, zegt het RDC. Websites als Marktplaats en Speurders geven de consument de mogelijkheid om op haast professionele wijze een auto aan de ‘man’ te brengen, compleet met beeldmateriaal en wervende teksten. Maar ook de verbeterde kwaliteit van auto’s speelt mogelijk een rol. De particulier-gekochte-auto moet het immers stellen zonder de gebruikelijke garanties die de autobedrijven doorgaans bieden.