Voorwoord | Van Automotive naar AM
Zo typeerde een oud-medewerker het allereerste vakblad voor de autobranche, Automobielmanagement, (kortweg ‘AM’) eens. Grondlegger Jaap Dik wist met het magazine, opgericht in de jaren tachtig, verbinding te leggen tussen managers in alle verschillende sectoren binnen de sector. Het magazine wisselde in de afgelopen jaren een aantal keer van eigenaar, maar het verbindende karakter bleef. Met een oliebollenspecial waarin iedereen zijn verhaal kwijt kan, een zakenautoverkiezing, de prijs voor de beste occasion. Met verhalen over mensen en de belangrijkste ontwikkelingen. Soms misschien iets te vrijblijvend en te weinig kritisch, maar altijd met enthousiasme en oog voor wat ondernemers bezighoudt.
In de jaren negentig kreeg AM er een concurrent bij: Automotive, een vakblad dat zich ontwikkelde tot een kritische, onafhankelijke beschouwer van de autobranche. Dat juist zoekt naar ‘waar het schuurt’. Met daarin de automotive retailer als primaire lezersgroep.
AM kwam een aantal jaren geleden in handen van het snelgroeiende Promedia, dat dit jaar ook de uitgever van Automotive kocht. Het zal u niet vreemd in de oren klinken: samen willen de branchetitels gebruik maken van schaalvoordelen, bijvoorbeeld op het gebied van het ontwikkelen van mediaproducten, een online platform en evenementen.
In de afgelopen maanden heeft het team hard gewerkt aan het samenvoegen van beide titels in een nieuw magazine, waarin het beste van opgeteld zestig jaar ervaring samenkomt. De naam was snel gevonden: Automotive Management, kortweg AM. We hebben de kans vooral aangegrepen om de redactionele formule aan te scherpen. De redactie heeft opgeteld decennia aan ervaring en een uitgebreid netwerk in de branche. Dankzij dit netwerk zijn we in staat om onderwerpen te agenderen en te analyseren. Om richting te geven in een snel veranderende wereld, waarin elektrificatie, rijhulpsystemen, data en nieuwe distributiemodellen het krachtenveld veranderen. AM verbindt managers in alle sectoren van de autobranche: van dealer en importeur tot en met universeel autobedrijf, schadehersteller en onderdelenleverancier, maar ook de grote klanten en dienstverleners. Met daarbij altijd de retailer (in verkoop, onderhoud of herstel) als uitgangspunt. Een goed voorbeeld van de aangescherpte formule is de rubriek De Kwestie die een belangrijke gebeurtenis duidt, in dit geval de fusie tussen Focwa en Bovag.
De belangrijkste pijlers veranderen niet: Automotive biedt inzicht in de veranderende wereld, op een scherpe, kritisch-doch-prettige en onafhankelijke manier. Zonder daarbij het menselijke aspect uit het oog te verliezen. Op deze manier wil AM ook de komende decennia een bijdrage leveren aan het verbeteren van kennis en inzicht bij u, de automotive retailer.