Tesla Nederland verliest rechtszaak over total loss-geval

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Foto: Shutterstock

Tesla Nederland heeft in hoger beroep bij het gerechtshof in Arnhem een zaak verloren van callcenterbedrijf Belnino verloren. Het callcenter spande de rechtszaak aan na onenigheid over een bruikleen overeenkomst van een total loss-gereden Tesla. 

Het geschil tussen de partijen draaide om de vraag met wie Tesla een gebruiksovereenkomst heeft gesloten in verband met het ter beschikking stellen van de leenauto, Belnino of zijn directeur. Belnino is eigenaar van een Tesla en toen deze auto bij Tesla in onderhoud was, heeft Tesla een vervangende leenauto ter beschikking gesteld. 

Het bruikleencontract werd ondertekend door de directeur van het bedrijf. Hierna reed een werknemer de auto bij een eenzijdig ongeluk total loss. De dagwaarde van de auto werd door Tesla Nederland vastgesteld op 54.300 euro. Tesla vorderde dit bedrag van de directeur als vergoeding voor de ontstane schade.

Langste eind

Tesla redeneert dat het contract op naam van de directeur stond en die contractbreuk pleegde door een medewerker in de auto te laten rijden. De directeur was het er niet mee eens en vond dat de bruikleenovereenkomst samenhing met de onderhoudsovereenkomst tussen Tesla Nederland en Belnino.

De rechtbank ging in eerste aanleg mee in deze redenatie, maar het Hof stelt Belnino in het gelijk. Het Hof stelt dat het bedrijf de klant van Tesla was en omdat de bruikleenovereenkomst samenhing met de onderhouds-/reparatieovereenkomst tussen Tesla en Belnino hoefde de directeur niet te verwachten dat hij in privé de bruikleenovereenkomst had gesloten. 

Het Hof schrijft in het arrest: “Gelet op de context waaronder partijen met elkaar handelden, valt niet in te zien dat de directeur had moeten begrijpen dat hij in het licht van de bruikleenovereenkomst ineens zelf als ‘klant’ werd aangemerkt en dat hij zichzelf aan de overeenkomst bond. Zeker niet doordat op de overeenkomst – op zijn naam na – geen verdere gegevens van de directeur werden ingevuld en deze gegevens ook niet bekend waren bij Tesla Motors. Deze aanname wordt versterkt door het feit dat na het sluiten van de overeenkomst en na het intreden van de schade aan de leenauto niet de directeur, maar Belnino aansprakelijk werd gesteld door Tesla.”

Tesla is veroordeeld tot het betalen van de gemaakte juridische kosten van de directeur van Belnino. 

Tesla Nederland verliest rechtszaak over total loss-geval | Automotive Online

Tesla Nederland verliest rechtszaak over total loss-geval

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Foto: Shutterstock

Tesla Nederland heeft in hoger beroep bij het gerechtshof in Arnhem een zaak verloren van callcenterbedrijf Belnino verloren. Het callcenter spande de rechtszaak aan na onenigheid over een bruikleen overeenkomst van een total loss-gereden Tesla. 

Het geschil tussen de partijen draaide om de vraag met wie Tesla een gebruiksovereenkomst heeft gesloten in verband met het ter beschikking stellen van de leenauto, Belnino of zijn directeur. Belnino is eigenaar van een Tesla en toen deze auto bij Tesla in onderhoud was, heeft Tesla een vervangende leenauto ter beschikking gesteld. 

Het bruikleencontract werd ondertekend door de directeur van het bedrijf. Hierna reed een werknemer de auto bij een eenzijdig ongeluk total loss. De dagwaarde van de auto werd door Tesla Nederland vastgesteld op 54.300 euro. Tesla vorderde dit bedrag van de directeur als vergoeding voor de ontstane schade.

Langste eind

Tesla redeneert dat het contract op naam van de directeur stond en die contractbreuk pleegde door een medewerker in de auto te laten rijden. De directeur was het er niet mee eens en vond dat de bruikleenovereenkomst samenhing met de onderhoudsovereenkomst tussen Tesla Nederland en Belnino.

De rechtbank ging in eerste aanleg mee in deze redenatie, maar het Hof stelt Belnino in het gelijk. Het Hof stelt dat het bedrijf de klant van Tesla was en omdat de bruikleenovereenkomst samenhing met de onderhouds-/reparatieovereenkomst tussen Tesla en Belnino hoefde de directeur niet te verwachten dat hij in privé de bruikleenovereenkomst had gesloten. 

Het Hof schrijft in het arrest: “Gelet op de context waaronder partijen met elkaar handelden, valt niet in te zien dat de directeur had moeten begrijpen dat hij in het licht van de bruikleenovereenkomst ineens zelf als ‘klant’ werd aangemerkt en dat hij zichzelf aan de overeenkomst bond. Zeker niet doordat op de overeenkomst – op zijn naam na – geen verdere gegevens van de directeur werden ingevuld en deze gegevens ook niet bekend waren bij Tesla Motors. Deze aanname wordt versterkt door het feit dat na het sluiten van de overeenkomst en na het intreden van de schade aan de leenauto niet de directeur, maar Belnino aansprakelijk werd gesteld door Tesla.”

Tesla is veroordeeld tot het betalen van de gemaakte juridische kosten van de directeur van Belnino.