Wereld van De Jong | Premium op achterstand

Column • De technologische superioriteit van met name Duitse fabrikanten is niet langer relevant: Het begrip ‘premium’ kent nu een compleet andere lading. En dat vereist een andere mindset, betoogt Automotive-columnist Arjen de Jong.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig ceo BMW Group Nederland.

De Duitse auto-industrie loopt ver achter met het ontwikkelen en uitleveren van EV’s. Met als excuus dat er een tekort is aan halfgeleiders, chips en accucellen, maar de waarheid is dat de OEM’s te laat hebben ingezien welke prominente plek de elektrische auto zou krijgen in de Europese klimaatplannen. Ze zijn daardoor te laat gestart met de ontwikkeling van EV’s en in de inhaalslag hebben ze zich te afhankelijk gemaakt van het Verre Oosten voor de productie. En dat terwijl ze zelf debet zijn geweest aan de versnelling van de EV-transitie, door met sjoemelsoftware een bom te plaatsen onder de brandstofmotor.

OEM’s zijn zelf debet aan de versnelling van de EV-transitie

Om een inhaalslag te maken, wordt onder andere de distributieorganisatie op de schop gegooid. Hoe dom kun je zijn om op twee plekken tegelijk oorlog te voeren? Het dealernetwerk is een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van nieuwkomers, die kunstgrepen moeten uithalen om de consument van een aanspreekpunt voor sales en aftersales te kunnen voorzien, via andere dealernetwerken of universele concepten. Daarmee doen ze afbreuk aan de merkbeleving. 

De Duitse auto-industrie moet zich richten op het ontwikkelen van sublieme elektrische motoren, state of the art software, connectiviteit en autonoom rijden. De Vorsprung durch Technik en Freude am Fahren zitten niet langer in het aantal cilinders, pk’s en een soepel schakelgedrag: die zit in intuïtieve software die het rijplezier vergroot, het bouwen van een virtuele omgeving rond de auto dankzij connectivity, waarmee een optimale communicatie plaatsvindt tussen auto, consument en producent.

Oppassen voor techreuzen

Als de Duitse auto-industrie niet oppast, laten ze zich ook hier de kaas van het brood eten: misschien niet eens door andere fabrikanten, maar door techreuzen als Apple die als partner zijn binnengehaald maar morgen zonder tussenkomst van de fabrikant de connectie met de auto en klant kunnen aangaan. De Europese auto-industrie beseft onvoldoende dat de wereld compleet is veranderd. De technologische superioriteit van met name Duitse fabrikanten is niet langer relevant: Het begrip ‘premium’ kent nu een compleet andere lading. Het is te hopen dat de Duitse fabrikanten dat snel beseffen, want voorlopig raken ze steeds meer achterop.

Wereld van De Jong | Premium op achterstand | Automotive Online

Wereld van De Jong | Premium op achterstand

Column • De technologische superioriteit van met name Duitse fabrikanten is niet langer relevant: Het begrip ‘premium’ kent nu een compleet andere lading. En dat vereist een andere mindset, betoogt Automotive-columnist Arjen de Jong.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig ceo BMW Group Nederland.

De Duitse auto-industrie loopt ver achter met het ontwikkelen en uitleveren van EV’s. Met als excuus dat er een tekort is aan halfgeleiders, chips en accucellen, maar de waarheid is dat de OEM’s te laat hebben ingezien welke prominente plek de elektrische auto zou krijgen in de Europese klimaatplannen. Ze zijn daardoor te laat gestart met de ontwikkeling van EV’s en in de inhaalslag hebben ze zich te afhankelijk gemaakt van het Verre Oosten voor de productie. En dat terwijl ze zelf debet zijn geweest aan de versnelling van de EV-transitie, door met sjoemelsoftware een bom te plaatsen onder de brandstofmotor.

OEM’s zijn zelf debet aan de versnelling van de EV-transitie

Om een inhaalslag te maken, wordt onder andere de distributieorganisatie op de schop gegooid. Hoe dom kun je zijn om op twee plekken tegelijk oorlog te voeren? Het dealernetwerk is een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van nieuwkomers, die kunstgrepen moeten uithalen om de consument van een aanspreekpunt voor sales en aftersales te kunnen voorzien, via andere dealernetwerken of universele concepten. Daarmee doen ze afbreuk aan de merkbeleving. 

De Duitse auto-industrie moet zich richten op het ontwikkelen van sublieme elektrische motoren, state of the art software, connectiviteit en autonoom rijden. De Vorsprung durch Technik en Freude am Fahren zitten niet langer in het aantal cilinders, pk’s en een soepel schakelgedrag: die zit in intuïtieve software die het rijplezier vergroot, het bouwen van een virtuele omgeving rond de auto dankzij connectivity, waarmee een optimale communicatie plaatsvindt tussen auto, consument en producent.

Oppassen voor techreuzen

Als de Duitse auto-industrie niet oppast, laten ze zich ook hier de kaas van het brood eten: misschien niet eens door andere fabrikanten, maar door techreuzen als Apple die als partner zijn binnengehaald maar morgen zonder tussenkomst van de fabrikant de connectie met de auto en klant kunnen aangaan. De Europese auto-industrie beseft onvoldoende dat de wereld compleet is veranderd. De technologische superioriteit van met name Duitse fabrikanten is niet langer relevant: Het begrip ‘premium’ kent nu een compleet andere lading. Het is te hopen dat de Duitse fabrikanten dat snel beseffen, want voorlopig raken ze steeds meer achterop.