Toekomst Lightyear-concurrent Sion aan een zijden draadje
Het Duitse Sono Motors begint een campagne om bij geïnteresseerde kopers geld op te halen voor de productie van zijn Sion zonneauto. Het is het bedrijf niet gelukt genoeg investeerders aan te trekken voor de productie van zijn eerste zonneauto. Dat meldt Sono Motors in een persbericht. Het bedrijf meldde dat bij de presentatie van zijn derde kwartaalcijfers. De omzet kwam uit op 138 duizend euro, het verlies bedroeg 43 miljoen euro.
Het bedrijf start een 50-daagse Sion reserveringsactie voor 3.500 Sion zonneauto’s- genaamd #saveSion. Hierbij kunnen mensen die een auto hebben gereserveerd deze helemaal betalen. Ze krijgen dan 3.000 euro korting op de prijs (die rond de 30 duizend euro ligt). Als de Sion niet geproduceerd wordt, krijgen de kopers hun geld terug. Sion stelt zo 100 miljoen op te kunnen halen. Met het geld van deze reserveringen hoopt het bedrijf de productie van de auto’s te kunnen bekostigen.
Sion stelt orders te hebben ter waarde van ongeveer een miljard euro. Als de actie niet succesvol is dan stopt Sono met de Sion zonneauto en is van plan zich te focussen op zijn overige b2b zonne-energie activiteiten, waaronder zijn Solar bus kit.
Concurrent Lightyear
Vorige week meldde Lightyear dat zijn eerste model in productie gaat. De Lightyear 0 kost ongeveer tien keer zoveel als de Sono Sion. De Lightyear 2, die in 2024 in productie moet gaan, zou ongeveer hetzelfde moeten kosten als de Sion.
De Sion heeft een lengte van 4,29 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,67 meter en weegt 1.400 kilogram, wat ‘licht’ is voor een elektrische auto met vijf zitplaatsen. Zijn motor ontwikkelt een piekvermogen van 120 kW (163 pk) en zijn topsnelheid bedraagt 140 km/u. De LFP-batterij van 54 kWh zorgt voor een rijbereik van 305 kilometer (WLTP).