Minder auto’s, maar duurder
598 aan een nieuwe auto uitgegeven, terwijl dat in 2004 nog € 23.572 was. Dit blijkt uit cijfers van RDC Datacentrum.
De stijging van de uitgaven bij het kopen van een nieuwe auto valt uiteen in twee componenten: enerzijds stegen de prijzen van nieuwe auto’s naar schatting met zo’n 3%. Dit was deels te danken aan de Europese prijsharmonisatie die autofabrikanten doorvoeren, een prijsharmonisatie die voor de Nederlandse consument ongunstig uitvalt. Van oudsher waren de autoprijzen voor belasting in ons land relatief laag, om een tegenwicht te vormen tegen de hoge belastingen (bpm en btw).
De tweede oorzaak van de gestegen auto-uitgaven was dat er relatief veel auto’s werden verkocht in het D-segment (Passat, Vectra, Mondeo, 407, Laguna) en in het F-segment (Mercedes S-klasse en CLS, BMW 7-serie). Terwijl de particuliere autokoper het in 2005 zuinig aan deed, was het bedrijfsleven kooplustig.
Zie verder Automotive nummer 3, die vrijdag 10 februari verschijnt.