Autoverkoop blijft dalen
Dit betekent een daling van 21,3%. Daarmee is de daling van 20,8% die zich in januari al aftekende nog iets toegenomen. Toen spraken diverse partijen nog van een tijdelijk effect, onder meer veroorzaakt door de BTW-verhoging die 1 januari van kracht werd en het aflopen van de Euro 2 regeling, wat in december vorig jaar tot extra registraties leidde. Maar gezien de voortgezette daling is er meer aan de hand. De meest voor de hand liggende verklaring is een afnemend vertrouwen van de consument in de economie, maar wellicht speelt ook een verzadiging van de markt – na enkele topjaren – een rol. Het heeft er alle schijn van dat met name de particuliere koper het laat afweten: dat verklaart dat met name Aziatische merken (met als opvallend slachtoffer Daewoo, met ruim zestig procent daling) en een merk als Fiat (min veertig procent) het moeilijk hebben. Zakelijke merken (Volvo met +15,6%, Mercedes met +4,3%) doen het aanzienlijk beter.