Philips mengt zich in navigatie-oorlog
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, moeten ze bij Philips hebben gedacht. In de jaren negentig maakte het concern de Carin, een inbouwsysteem dat onder meer door BMW werd gemonteerd. Kostte destijds 3.200 euro, heeft de Volkskrant uitgerekend. In 1997 besloot Cor Boonstra echter afscheid te nemen van autoradio’s en navigatiesystemen: het pakket ging naar Siemens-dochter VDO. Die heeft inmiddels een stevige positie opgebouwd in originele en na-inbouw navigatie-apparatuur, maar introduceerde anderhalve week geleden óók een TomTom-concurrent. Voor slechts € 249, inclusief een voorgeladen kaart van heel Europa. Ter vergelijking: de TomTom One van € 349 moet het doen met een Benelux-kaart.
Volgens marketing manager Martin Groen slaat de portable van VDO Dayton enorm aan. “Onze eerste bestelling – en dan praat je over tienduizenden apparaten – was binnen een week uitverkocht. We weten niet wat ons overkomt.”