Auto-import wordt goedkoper

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Remco

    Mooie regeling. Bij nieuwe auto’s dan ook de BPM baseren op de inkoopprijs? Stukje rechtsgelijkheid denk ik.

  • Bert

    Bij nieuwe auto’s is de BPM altijd berekend naar de inkoopprijs.

  • Edgar

    @bert: De BPM wordt altijd geheven over de netto verkoopprijs zonder BTW -dus wel degelijk rechtsongelijkheid

  • F. Bolsenbroek

    Heren, mag ik even inbreken op deze mindere deskundigheid? De BPM wordt niet berekend aan de hand van de inkoopprijs! De àfschrijving op de bruto BPM (nieuwe auto) wordt sedert 1 mei 2010 berekend over het verschil tussen de inkoopwaarde van de nieuwe auto (-500 x 88% regeling) en de inkoopwaarde van de gebruikte auto. Dat geeft een lager afschrijvingspercentage dan in de periode tót 1 mei 2010. Het resultaat is de rest BPM. De Fiscus maakt een grote fout door deze rekenmethode óók toe te passen op te importeren auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 mei 2010! Dàt schept rechtsongelijkheid. Namelijk ten aanzien van reeds in Nederland voor 1 mei geregistreerde auto’s. Die hebben op deze wijze een hogere afschrijving dan vergelijkbare te importeren auto’s. Dààrin schuilt dus rechtsongelijkheid! Daarbij is het een handelsbelemmering. Importeert u dus auto’s met een eerste toelating van voor 1 mei 2010? Maak dan bezwaar met een deskundige. Er wordt dus (conform genoemde Autotelex berekeningen)in 10% van de heffingen rest BPM onterecht te veel Rest BPM geheven!! Bezwaar maken dus! Ik ken wel een paar deskundigen die dat voor reëel geld doen!

Auto-import wordt goedkoper | Automotive Online

Auto-import wordt goedkoper

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Remco

    Mooie regeling. Bij nieuwe auto’s dan ook de BPM baseren op de inkoopprijs? Stukje rechtsgelijkheid denk ik.

  • Bert

    Bij nieuwe auto’s is de BPM altijd berekend naar de inkoopprijs.

  • Edgar

    @bert: De BPM wordt altijd geheven over de netto verkoopprijs zonder BTW -dus wel degelijk rechtsongelijkheid

  • F. Bolsenbroek

    Heren, mag ik even inbreken op deze mindere deskundigheid? De BPM wordt niet berekend aan de hand van de inkoopprijs! De àfschrijving op de bruto BPM (nieuwe auto) wordt sedert 1 mei 2010 berekend over het verschil tussen de inkoopwaarde van de nieuwe auto (-500 x 88% regeling) en de inkoopwaarde van de gebruikte auto. Dat geeft een lager afschrijvingspercentage dan in de periode tót 1 mei 2010. Het resultaat is de rest BPM. De Fiscus maakt een grote fout door deze rekenmethode óók toe te passen op te importeren auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 mei 2010! Dàt schept rechtsongelijkheid. Namelijk ten aanzien van reeds in Nederland voor 1 mei geregistreerde auto’s. Die hebben op deze wijze een hogere afschrijving dan vergelijkbare te importeren auto’s. Dààrin schuilt dus rechtsongelijkheid! Daarbij is het een handelsbelemmering. Importeert u dus auto’s met een eerste toelating van voor 1 mei 2010? Maak dan bezwaar met een deskundige. Er wordt dus (conform genoemde Autotelex berekeningen)in 10% van de heffingen rest BPM onterecht te veel Rest BPM geheven!! Bezwaar maken dus! Ik ken wel een paar deskundigen die dat voor reëel geld doen!