2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • marc bolier

    Meneer Huisman, u bent deskundige, leg mij eens uit hoe je dubbel belasting betaalt als je de fiscale bijtelling mag verminderen met de eigen bijdrage aan de werkgever voor privégebuik. Dus dat dubbel betalen, kan ik niet goed volgen. Of heb ik een wetswijziging gemist dit jaar?

  • Pascal

    @ Marc. Ik heb dezelfde vraag. De strekking van berichten van VAVDZ is altijd vergelijkbaar. Een soort calimero-gevoel krijg ik er bij.

    Daarbij zou ik Martin Huisman geen deskundige willen noemen.

    Naast het feit dat het aantal auto’s met een lage bijtelling afneemt, gaat VAVDZ volledig voorbij aan het feit dat deze categorie een explosieve groei heeft doorgemaakt. Vergeleken met 4 jaar geleden is de keus nog steeds veel ruimer geworden.

  • Ferry

    Stel, je betaalt maandelijks een bijtelling van bruto € 500,-, bij een belastingschijf van 52% kost je dit als werknemer € 260,- netto per maand. In het geval je ook aan de werkgever een vergoeding betaalt van bijvoorbeeld € 100,- mag je deze weer op de bijtelling in mindering brengen. De bijtelling wordt dan bruto € 400,- Dit is dan weer netto € 208,-.
    De totale kosten van de werknemer komen dan op € 208,- (bijtelling) + € 100 (Bijdrage privégebruik) = € 308,- te liggen. Dit € 48,- per maand meer dan in het geval er geen bijdrage aan de werkgever voor privégebruik hoeft te worden betaald. Je betaalt dus weliswaar niet dubbel maar wel meer.

  • Pascal

    @ Ferry; juist, maar als het goed is altijd nog minder dan zelf een nieuwe auto rijden.

    De strekking van de eerdere reacties is dat je geen belasting betaalt over het deel van de kosten dat je zelf betaalt. Dus niet dubbel.

2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder | Automotive Online

2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • marc bolier

    Meneer Huisman, u bent deskundige, leg mij eens uit hoe je dubbel belasting betaalt als je de fiscale bijtelling mag verminderen met de eigen bijdrage aan de werkgever voor privégebuik. Dus dat dubbel betalen, kan ik niet goed volgen. Of heb ik een wetswijziging gemist dit jaar?

  • Pascal

    @ Marc. Ik heb dezelfde vraag. De strekking van berichten van VAVDZ is altijd vergelijkbaar. Een soort calimero-gevoel krijg ik er bij.

    Daarbij zou ik Martin Huisman geen deskundige willen noemen.

    Naast het feit dat het aantal auto’s met een lage bijtelling afneemt, gaat VAVDZ volledig voorbij aan het feit dat deze categorie een explosieve groei heeft doorgemaakt. Vergeleken met 4 jaar geleden is de keus nog steeds veel ruimer geworden.

  • Ferry

    Stel, je betaalt maandelijks een bijtelling van bruto € 500,-, bij een belastingschijf van 52% kost je dit als werknemer € 260,- netto per maand. In het geval je ook aan de werkgever een vergoeding betaalt van bijvoorbeeld € 100,- mag je deze weer op de bijtelling in mindering brengen. De bijtelling wordt dan bruto € 400,- Dit is dan weer netto € 208,-.
    De totale kosten van de werknemer komen dan op € 208,- (bijtelling) + € 100 (Bijdrage privégebruik) = € 308,- te liggen. Dit € 48,- per maand meer dan in het geval er geen bijdrage aan de werkgever voor privégebruik hoeft te worden betaald. Je betaalt dus weliswaar niet dubbel maar wel meer.

  • Pascal

    @ Ferry; juist, maar als het goed is altijd nog minder dan zelf een nieuwe auto rijden.

    De strekking van de eerdere reacties is dat je geen belasting betaalt over het deel van de kosten dat je zelf betaalt. Dus niet dubbel.