Rabobank wil dealers wakker schudden
Sterk geënt op het Coopers-rapport voorziet de Rabobank een besparingsslag in de distributie van nieuwe auto’s (30% van de kostprijs), maar tegelijkertijd relativeren de onderzoekers het beknibbelen op het dealernetwerk weer door te stellen dat de dealer slechts 6% van die kostprijs inneemt. Volgens de Rabobank hebben de dealers op korte termijn nog geen voordeel kunnen behalen uit schaalvergroting. Sterker nog, in veel gevallen is het rendement juist afgenomen. Investeringen in onder meer nieuwbouw en professioneler management gaan voor de baten, maar op lange termijn kan wel voordeel worden behaald. Kán, want de Rabobank is ongerust over de hoogte van de investeringen: die zijn meestal gebaseerd op de gouden jaren 1999 en 2000, een hoogconjunctuur die voorbij is. Volgens de onderzoekers moeten dealers hun calculaties baseren op het lange-termijngemiddelde van 500.000 auto’s per jaar. “Het rapport is niet bedoeld als doemscenario, maar moet de dealers wakker schudden”, aldus een van de auteurs.